Gå til innhold

Pulver av Zink til antirustbehandling?

Ranger emnet


Movikon

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har en del gamle biler, som tidvis ruster som besatt. Vet at det ofte hjelper å mette understellet av bilen med f.eks. sauefett type Fluid Film. Vet også at det brukes offeranoder mange steder i industrien og til marint bruk. 

 

Jeg har derfor følgende tanke i hodet: Hva om man sprayer Fluid Film først, for så å blåse på et lag med pulver av Zink? Inne i kanaler, f.eks. burde det jo holde seg i ro, bli liggende og fungere som 'et lag med offeranode'.

 

Selv om det sikkert er mange som ikke er enig med meg i at dette er en god idé, har jeg lyst til å prøve. Jeg spør derfor:

 

Er det noen som vet hvor man kan få tak i pulver av Zink for å gjennomføre et forsøk med dette? Ser på ebay at det er mulig å få tak i, men jeg synes det er dyrt der; ca. 800-1000 NOK for 1kg ferdig inn i Norge.

 

Er det noen som vet hvilken type zink man bør bruke? Ser for meg at det er lettere å få tak i forskjellige former for zinkoksyd enn ren zink, men tenker at ren zink er det beste...?

 

 

Kom gjerne med konstruktive svar.

 

 

 

Mvh Movikon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke mye konstruktivt å komme med, men jeg gjetter på at hvis det er såpass dyrt på Ebay koster det sikkert 3 ganger så mye her i Norge.

 

Jeg må bare spørre, hadde det ikke vært enklere å bruke tectyl isteden? Rimelig, varer lenge og enkelt å sprute inn i hullrom.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. 

 

Tectyl kommer ikke på tale å putte inn i mine biler; dette er rustbørser som du faktisk kan høre ruste på en stille vinternatt. Jeg er redd Tectyl gjør vondt værre.

 

Jeg kunne begrenset meg til å bruke Fluid Film, som nok er ganske effektivt, men jeg synes det er noe besnærende med å tilføre zink til blandingen. Det kan da ikke gjøre vondt værre?

 

Hvis noen vet hvor man kan få tak i zink pulver, f.eks. hos noen som bruker det industrielt, er jeg interessert i å høre om det.

 

 

 

Mvh Movikon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår