Gå til innhold

'61Flcn: 1977 Dodge Aspen wagon. BACK ON THE FORUM!

Ranger emnet


'61Flcn

Anbefalte innlegg

Vi får ta en liten tur tilbake igjennom årene. Denne har vært her før, men når jeg så igjennom emnene mine var denne og noen fler borte så her er den igjen og MYE har hendt siden det forrige emnet om den.

En liten recap fra det gamle emnet.

Oktober 2011. En 16 år gammel meg kjøper seg enda en bil, min fjerde. Det er en 1977 Dodge Aspen stasjonsvogn. Med ettermontert 318 V8 fra 1972 med 145 dødssyke hester med leddgikt. Den var burgunder rød fra midt på døra og opp, og sølvgrå derfra og ned. Og helt burgunder rød inni!

Den hadde skavanker og skader overalt! Klarlakken flasset av og glassfiber framskjermer som ikke så ut i måneskinn. 

1.jpg

2.jpg

9.jpg

Men jeg kjøpte meg en til, en blå Special Edition sedan som var i bedre stand. Untatt rust. Etter att det prosjektet startet ble vogna bare stående, og sedanen ble begynt plukket ned.

17.jpg

Så kom russetia og vogna ble satt til å være russebil. Og da skjedde det endel. Bilen ble satt på veien og tok livet av 2 motorer på 4 dager.

120-1_zpsa1b93d66.jpg

 

Men under bygget skjedde noe som er en stor del av bilens utseende i dag. Den originale grillen ble ødelagt, og jeg hadde ikke tid til å skaffe en til. Men jeg hadde en fra en '78 Plymouth Volare som ville passe etter litt modifikasjon.

123-1_zpsfa26d96c.jpg

136-1_zps1e4973f5.jpg

141_zps77dcd8b1.jpg

142_zps3df76aef.jpg

 

Så ble det pusset sparklet og pusset mer til bilen sto klar for sitt nye utseende. Matt svart. Med pepitastriper.

201_zps718e5c63.jpg

206_zps1ecaa22b.jpg

207_zpsec226aff.jpg

236_zps3560b092.jpg

244_zps07c7c4f9.jpg

DSC_0543_zps8119338e.jpg

 

Russetia sparket fra med 145 late hester og brukte olje som ett uvær! Og vi kommer sånn til det første motorhavari og motorbytte.

278_zpsa69fc918.jpg

DSC_9282_zps452bd23b.jpg

Oljetom og defekt oljetrykksbryter var dommen. Men jeg hadde jo en sedan jeg akkurat hadde bygd ferdig motoren til med litt ekstra power.

Så dette knallblåe båtankeret ble satt inn.

308_zps472251dd.jpg

313_zps55462ccb.jpg

Men denne gikk heller ikke lenge. Skadd rådebukk førte til motorhavari etter 9 mil. 

DSC_9436_zps78f7edef.jpg

 

Så enda en motor ble anskaffet noen måneder senere i påvent på att jeg skulle ta lappen Denne gangen ble det enda mer power.

DSC_9440_zps82bb8f63.jpg

DSC_9313_zps4ec1baec.jpg

360_zps8ba988a2.jpg

 

Så var det ei venninne ringte å spurte om jeg kunne hjelpe henne litt med å bygge om en '74 Dart fra rekkesekser til V8. Da begynte litt av hvert av deler å forsvinne fra sedanen som egentlig skulle være ett prosjekt. Men etter att den hadde mistet motoren og veldig mye viktig småtteri ble den demontert og sendt på skroten. MEN da hadde jeg ett penere og mer komfortabelt interiør å sette inn i vogna.

391_zps7576af5b.jpg

 

Så kom det til det att glassfiber skjermene hadde fått det. Den ene hadde løsnet fra det ene festet sitt og hadde blitt enda mer skadd for hver gang noen åpnet døra. Da ble nye dører og skjermer montert.Pluss att den fikk blå dørtrekk og SE panserlist. 

405_zps8869694f.jpg

 

 

Prosjektforum:
'61 Falcon: http://tiny.cc/ba3whw
'63 Fairlane: http://tinyurl.com/kkge2d3

'76 Granada: http://tinyurl.com/l9x5p59
'77 Aspen: http://tiny.cc/xc3whw
Fatters '66 Falcon: http://tiny.cc/4d3whw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så litt tid etter smalt det. Stempel i småbiter i bunnpanna og kryssbolt tvert igjennom sylinderveggen. Jeg var lei. Bilen ble parkert og jeg kjøpte meg en Laurel. Som ikke varte lenge EU ble dommen for denne og jeg kjørte så en '63 Falcon på lån av far min en stund. Fram til jeg kjøpte meg en '80 Plymouth Volare som fikk meg til å savne den slitne Aspen stasjonsvogna så mye att innen 5 minutter bak rattet var planen der. Plymouthen skulle vekk og Aspen skulle tilbake.

Vi hopper så 7-8 mnd fram. Jeg hadde lastet Aspen bak Plymouthen og slept den med meg til Tynset hvor jeg nå bor og jobber. Bilen ble satt bak jobben og etter jobb var jeg som regel å finne i Aspen hvor jeg satt å tuklet med en eller annen liten feil jeg visste den hadde, men den var så liten att jeg aldri hadde tatt meg tid til det. Etter kort tid hadde jeg gjort ett kupp på motor med paprier på att den var benket på 325 hk, hentet den satt den på benken inne på jobb og plukket den ned. Trimdeler var allerede  bestilt før motoren var hentet så de kom dagen etter. Presset den opp til 375 hk og satte den inn. 20150509_093930_zpskfdnuauf.jpg

 

Så gikk alt fort fremover, men en ting slo meg når jeg satte bilen i gir for første gang på 2 år. Girkassa var på sitt siste åndedrag for 2 år siden. Da sto den godt montert med 375 hk foran seg og en overivrig sjåfør som nettopp hadde fått bilen sin tilbake. Med mer hester enn noensinne. Det gikk som det måtte gå girkassa brant seg fast i 3dje gir. Den ville ikke i noe annet gir. Så en ny girkasse måtte til. Den første og eneste jeg fant var en dragpreppa small block automat som jeg selvfølgelig slo til på. Så sto jeg der med den kvikkeste bilen som var her. 255/70-15 bakdekk og ett vanvittig drag. Den dro ut 110 på første gir. Og bånna speedometeret før 3dje var halvveis ferdig. I grove trekk er det der bilen er i dag. Bare med vinterdekk. biggrin.gif

D0E0D0C8-86D5-46E2-9EBE-594C3657534E_zps

14C45079-7FEB-4382-9610-3C057C0E6699_zps

8D3E189B-12D2-4827-84B8-64C21E5AC2EC_zps

11403402_10152956825191593_3680358063563

IMG_0464_zps4n2akzaj.jpgIMG_0435_zpszp1gpd8b.jpg

IMG_0423_zps11tmrcip.jpg

Prosjektforum:
'61 Falcon: http://tiny.cc/ba3whw
'63 Fairlane: http://tinyurl.com/kkge2d3

'76 Granada: http://tinyurl.com/l9x5p59
'77 Aspen: http://tiny.cc/xc3whw
Fatters '66 Falcon: http://tiny.cc/4d3whw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår