Gå til innhold

Vibrasjoner ved visse turtall Passat 2008 2.0L TDi

Ranger emnet


magnusrm

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en Passat 08 2.0L TDI 4Motion med manuell 6 trinns girkasse som vibrerer relativt kraftig når jeg når ca. 2200 rpm og slutter når jeg passerer ca. 2400 rpm. Jeg merker det hovedsaklig fra 3. gir og oppover, men det kan jo ha å gjøre med at man passerer området raskere i 1. og 2. gir eller at pådraget evt er mindre ved roligere akselerasjon. 

Det virker som motoren når en resonnerende frekvens, så jeg tipper (uten å være noen mekaniker) at det kan være noe på opplagringen av motoren eller skjevheter på noen roterende komponenter.

 

Har noen opplevd noe lignende eller vet noe om hva det kan være?

Takker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet fra dobbelmasse til massivt på min forrige bil (pga slitasje). Angrer litt. Så klart så er jo et massivt svinghjul sterkere, men jeg fikk mye hardere gange + mer viberasjoner. 

 

Så må jeg bytte svinghjul igjen så blir det dobbelmasse. 

 

Er nok ikke VAG som har laget svinghjulet. Er en produsent som har laget til flere biler og det er også flere biler som sliter med dette. (Har jeg lest). Men svinghjul av nyere dato skal være bedre enn hva som ble satt i bilen da den ble bygd. 

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, de tar ansvar. Var et stort antall VW Touran som ble tilbake kalt for å få byttet svinghjul

 

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/ny-bilfeil-kan-gi-raadyr-verkstedregning/a/10041814/
 

 

Volkswagen byttet alle

Volkswagen har allerede byttet svinghjul på nesten alle solgte Touran-modeller fra 2004 og 2005, til sammen rundt 1.200 biler. Nå gjenstår bare et tjuetalls biler. Også noen få Passat- og Sharan-modeller fra samme årgang er rammet av feilen, forteller informasjonsansvarlig for Volkswagen, Jan Erik Haugen.

 

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så det kan hende de reduserer prisen på å få utbedret? Bankkontoen blir ikke glad om jeg må ut med 25000kr som dere sikkert skjønner. Er det kun Møller / merkverksted som evt. vil gi rabatt på å bytte delene med produksjonsfeil?

 

 

Hvis jeg i såfall må bite i det sure eplet og det faktisk er svinghjulet og clutch som må byttes, vil det lønne seg å ta full 160 000km service med bytte av registerreim og vannpumpe også? Noen prisestimat på herligheten?

 

Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler sterkt på at Møller reduserer prisen. Bilen er jo 7/8år nå. Hadde du vært innenfor de 5årene så hadde det vært en annen sak.

 

Svinghjulet ditt vil nok gå under normal slitedel. 

 

Alt som må tas på en bil lønner seg jo. Men reg reima er på andre siden av motoren for svinghjulet og clutchen. Så det vil ikke være noe lettere for en mekaniker å ta reg reima da han driver med svinghjulet og clutchen. Men du kan kanskje få en bedre pakkepris. Du er jo snart oppe i 30tusen kr klassen her nå. Så en liten prosent avslag burde de klare å skrape sammen

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår