Gå til innhold

mye trøbbel med audi a4 b5 tq 2000mod (apu) 268hk

Ranger emnet


opelastra

Anbefalte innlegg

hei
gjelder en audi a4 b5 1,8tq 2000mod (apu)

har slitt endel med fusking og feilgange på motor over lengre tid.

det som er byttet er:

begge bankesensore
kamakselsensor
veivakselsensor
lmm kjøpt på mekonomen (her har jeg nå prøvd en venns lmm og det hjalp ikke noe)
map sensor
posisjonssensor
tempføler på vann mellom motor og torpedovegg
lambdaen er byttet for ca 2 år siden.
tfsi coiler er montert
bosh plugger flerpolet til ca 130kr stk kjøpt på mekonomen


har sjekket hjernen og der var pin 27 svidd av. den er nå loddet og fikset. (skal vist tilhøre gul ledning)
ettersjekket og den er fortsatt hel.
til lmm har jeg lagt nye ledninger fra urørt ledningsnett.

pin 1 ingen
pin 2 gulgrøn
pin3 gul
pin4 hvit grøn
pin5 grøn


med alt riktig montert stopper bilen rett etter oppstart. sliter også å få start når den har gått litt men starter med en gang når den er kald. kan også starte ellers men veldig skjeldent.
når jeg tar av pin nr 5 som er tynn grøn så stabiliserer bilen seg og går fint på tomgang. bilen går meget dårlig på full gass så jeg må være forsiktig på gassen for å få boost. da kan den gå veldig bra om jeg trykker riktig på gassen. med grøn kabel tilkoblet ( alt tilkoblet riktig) så kan jeg bruke gassen helt inn men bilen jager og stopper på tumgang. springer ogsåopp og ned noe voldsomt på wiidebåndslambdaen. under kjøring.

sjekket alle slanger og vacumtestet og alt viker meget tett.
sjekket wg lokk på eksoshus og det er tight og stramt.
rensket ecu med elektrospray

 

det er kun lmm som kommer på feilkode og det er når den grønne kabel er av på lmm. om alt er koplet riktig så er det ingen feilkoder.


har byttet bensinfilter også for ca 1 år siden og bilen er ikke mye brukt etter det. har 044 pumpe i bensintanken og vurderer å sjekke den for grums men er gort tidligere også.
hører av og til en kakkelyd av pumpa å da endrer turtallet seg litt. dette har vert lenge.
pumpa er montert uten sumpfilter og har kun det orginale filteret som er i selve pumpa. slik var den også under mapping.
kjører 95 oktan nå men skal da ikke ha noe med dette å gjøre vel?

mvh knut olav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg forstod riktig, så var pin 27 inn på ECU --> pin 3 fra luftmassemåleren/LMM?

 

- Hva slags måling utfører du på pin 3 og hva får du? Har lyst til å vite åssen du måler :)

- Hvis du tar av kontakten til LMM og setter på tenninga, hva slags Volt måling får du på pin 2 og pin 4(sett minusen til multimeteret på minuspolen) og batterispenning?

- Det er en Bosch luftmasseføler?

 

- "wiidebåndslambdaen" Mener du da bredbåndslambda/Wideband lambdasensor(engelsk), eller kan det være at det er en spenningslambdasonde? Hvis du ikke vet forskjellen, så hadde det vært godt å vite hvor mye den springer opp og ned og om det er fremre eller bakre lambdasonden du prater om.

 

Pin 5 skal være signalet fra LMM til ECU hvis det er Bosch, så tar du av den vil bilen gå i safe mode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei:)

 

Bredbåmdslambda ja. Dem springer mellom 13 og 17-18. De går fra 10- 19.9 da 19.9 er magreste å 10 er rikt. Skal vel ligge på rundt 14,4 tomg og rundt samme under flyt/kjøring. Kjenner at den fjusker så må tvinge den under kjøring. Når pin5/grøn ledning tas av så går bilen på tomgang. Men så fort alt er tilkoplet så stopper bilen.

 

Jepp

pin 2 gulgrøn

Pin 3 gul pin 27 I ecu

Pin 4 hvit grøn

Pin 5 grøn

 

Har nylig kjøpt ny lmm fra bosh. Prøvde også nylig en venn sin å den funka heller ikke.

 

Mulig det har skjedd noe I ecu da.

 

Skal sjekke med et multimeter, hører fra meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, 14,68 som er lambda 1, det optimale blandingsforholdet. Når det er bredbåndslambda kan dem ligge ganske mye mer magert enn det, men bredbånd skal ligge ganske stabil og ikke drive av å veksle sånn opp og ned. Så trur det kan være noe annet som gjør at den regulerer såpass mye.

 

Om det har skjedd noe i ECU kan godt hende med tanke på pin27, men hvis det er det så kan hende det er mulig å fikse ECU'n uten å måtte åpne og lodde. Men da må jeg vite hva slags målinger du får på Pin 2, 3 og 4. 

 

Gjør det litt lettere, alle målinger med tenning på og kontakt til LMM av:

- Pinne 2 --> batterispenning --> Mål volt, svart på minuspol batteri og rød på pinne 2.

- Pinne 3 --> Gods --> Mål volt, svart på pinne 3 og rød på plusspol batteri, skal få samme resultat som på pinne 2

- Pinne 4 --> Referansespenning --> 5V --> Mål volt, svart på minuspol batteri og rød på pinne 4

 

- Tillegsmåling på pin27 med alle kontakter på og tenning på, mål volt og rød på pin27 og svart på minuspol batteri, får du noe volt der da?(bruk binders eller noe lignende for å komme inn på ledning bak på kontakt hvis det er vanskelig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår