Gå til innhold

Ettermontere vifte/kjøling/varmeveksler i lasterom på VW Caddy III?

Ranger emnet


Jesper1201

Anbefalte innlegg

Edit: Har flyttet denne tråden da det ble Caddy istedenfor en Transporter, men det samme gjelder.

Er det noen som har ettermontert (originalt) vifte/kjøling/varmeveksler bak i lasterom på Caddy III? (Evt. Caddy II - for det er vel det samme..)

 

Er det noen som har eller vet hva som trengs for å ettermontere varmeveksler i lasterom på T5 Transporter? Snakker her da om retrofit, altså montere inn org. varmeveksler, ikke noe jalla 12v vifte på 150w.

Det er meget få biler på finn.no som har varmeveksler som standard og de få som har er uaktuelle for meg så blir evt. til å ettermontere det.

Ser det utifra prislista på nettet koster 3'000,- å få den levert med det ny så kan umulig være hinsides dyrt.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 5 months later...

Tar opp denne igjen da det er like aktuelt, men nå med en Caddy III istedenfor en T5 Transporter.

 

Er det noen som har ettermontert (originalt) vifte/kjøling/varmeveksler bak i lasterom på Caddy III? (Evt. Caddy II - for det er vel det samme..) Evt. har kjennskap til hva jeg trenger?

Er det kun en vifte for å sirkulere luft, eller er det "kjøling"/varme som på T5 Transporter? Finner ikke mye info om dette da det tydeligvis ikke er veldig normalt.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant dessverre ikke dette. Regner med det er ment til uttaket for luft til passasjerer bak i personbilvarianten?

Det må kunne være mulig å skaffe dette og montere det?

Skal være ærlig og si at jeg tenkte ikke engang på det :)

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp stemmer om du hadde dette så hadde det blitt litt enklere.

Og heller ingenting under stolen heller sikkert da.

 

Dette kan bli mye plyndr og heft, får å få dette heilt bra, siden du ikke har det opplalgt.

Da trenger du jo alt komplett om du skal ha det originalt. Da er billigste løsningen å gå på et bilopphuggeri og plukke av alt av rør og kabler vifte.

Og montere dette over på bilen som skal bygges om...

 

Bare ny vifte koster ca mellom 3000-4000 kr

Så nytt anlegg er vel utelukket sikkert.

 

Skal prøve og forklare en løsning som du også kan gjøre.

 

Du kan ta et dobbeltrør i aluminium/kobber som går til det bakre varmeapparatet og fører returvarme fra motoren til det bakre varmeapparatet og fører spillvarme/oppvarma kjølevæske igjennom varmeapparatet før det da føres tilbake til nedkjøling i området radiator i fronten av bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir litt mer mas og modifikasjon enn jeg orker kjenner jeg. Ender vel med å bytte ut pleksiglassrutene i veggen med gitter isteden på varme sommerdager.

Men, takk for svar :)

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ender nok med noe slikt tenker jeg.

Vinterstid er det ikke noe problem, hunden (som skal baki) tåler kulde så det bekymrer meg ikke så mye, derimot varme sommerdager er den ikke glad i, så må få til en løsning for nedkjøling. Jeg er heller ikke veldig glad i varme så å erstatte rutene med gitter sommerstid er nok det enkleste. Muligens sette en vifte på gitteret for å "trekke" kald luft inn i lasterommet også.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Endte opp med å skrote hele greia, pleksiglassene er limt fast i veggen så gadd ikke kjempe med de. 

På ekstremt varme sommerdager sitter bikkja foran i bilen, men på normale dager klarer jeg å få akseptabel temperatur baki bare ved å ha AC på max. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår