Gå til innhold

Ford Mondeo 2002


Sørlending

Anbefalte innlegg

Jeg kjører en Ford Mondeo fra 2002.

 

I fjor sommer, begynte en høy hylende lyd fra bakhjulene når jeg kjørte. Over tid gikk den over til en slik rumlende sandpapir lyd (omtrent som sandpapir mot sandpapir inni en metalltønne), så gikk den over til en slik metall mot metall lyd. 

 

Den første lyden kom når jeg kjørte men ikke når jeg bremset. Når den lyden forsvant og lyd nr.2 kom så hørte jeg ingenting når jeg kjørte men bare når jeg bremser. Når lyd nr.3 kom, så hører jeg den både når jeg bremser og en stund etter jeg har bremset mens jeg kjører. For lyd nr.3 så høres det nesten ut som metall mot metall når jeg bremser, også når jeg slipper bremsen, så høres det ut som noe som står og skraper en plass og den skrapelyden blir borte når jeg kommer opp i fart. 

 

Jeg har sjekket litt rundt forbi og verkstedene mener det er bremseklosser og bremseskiver bak som må byttes. Jeg har ingen erfaring med mekanikk på bil, så jeg kan ikke gjøre det selv. 

 

Mitt spørsmål er, hvor lenge kan jeg kjøre med dette før det begynner å bli farlig? Hva er det verste som kan skje? 

 

Bilen skal EU godkjennes om noen måneder, så jeg tenkte, kan jeg kjøre den som den er frem til Apri også selge den som delebil og kjøpe ny bruktbil uten å risikere at bremsene forsvinner uten forvarsel før den tid? Eller er det forferdelig dumt av meg og kan føre til at jeg setter meg selv og andre i fare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremseproblemer skal tas høyst alvorlig, enten fikser du det eller så parkerer du bilen. 

Worst case: Det kommer en liten unge løpende ut i veien foran deg, du må bråbremse men siden du har latt være å bytte bremser har du ikke nok bremsekraft til å stoppe i tide...

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår