Gå til innhold

aircondition har gått i svart og er heilt dødt. Hjelp!

Ranger emnet


Kjetilnord

Anbefalte innlegg

Hei.

Har ein Passat 2004 TDI 4motion stasjonsvogn 130hk. Aircondition har heilt slutta og fungere. Må vera noko elektrisk sidan det ikkje lyser i den og alt er svart. Har sjekka sikring, som eg fann ut må vera ein 30 amp. Er det noko fleire sikringar som har påverknad til AC?

Evt andre som kjenner til problem rundt dette, og tips til feilsøking? Og, har ikkje tatt noko diagnose av den no, kan muligens få noko hjelp ut av dette. Takksam for hjelp til tips. Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Må vera noko elektrisk sidan det ikkje lyser i den og alt er svart"

 

Hvis jeg forstår deg rett, så er det displayet til klimaanlegget inni bilen som er svart? Står ikke "OFF" engang?

 

Hvis det er det så må du ikke se etter sikringer til A/C, det er på en måte et annet system som lager kald luft bare. Og den 30A sikringen er sikkert til kupevifta, hørtes litt for stor ut til å være til klimaanleggets kontroll enhet(CLIMAtronic). Men hvis displayet er helt svart(eller bare lyser blått når belysning er på) så høres det ut som det må være noe med spenningtilførsel eller godsforbindelse til kontroll enheten.

 

Veit ikke helt hvem sikringer som er til den, men bør holde hvis du sjekker alle sikringene i sikringsboksen ved førerplassen. Hvis alle sikringer er i orden må man nok frem med koblingskjema og starte å måle, sjekke spenningtilførsel og godsforbindelse til kontroll enheten.

 

Diagnose kan være til lite hjelp, stor sannsynlighet for at du bare vil få kommunikasjonserror pga ingen spenningtilførsel til styreenhet. Mulig du får feil på CAN-bus(kommunikasjonssvikt med climatronic/HVAC). Men for all del, kan hende til får tilgang med diagnose. Men da vil jeg anbefale en orginaltester eller VCDS smile.gif

 

EDIT. trykk i vanntank eller toppakning har ikke noe med dette problemet å gjøre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Takk for hjelp, lenge etter.

Det var ein sikring til styrestraum som var problemet. Denne sikringen var gåen og merka med instrument så var ikkje noko logikk i at det skulle vera den. Bytta denne før eg skreiv inn her, uten nokon aircondition i orden. Viste seg i ettertid når me målte at det ikkje kåm straum fram etter skjemaet. Sjekka sikring som eg fann som var gåen, og voila, den var satt inn i naboplassen som ikkje skulle ha noko sikring. Ikkje bare bare, når alt skal gå så fort. 

Supert forum, det kjem eg til å bruke meire :-)

Og, Mr.Burns, mange gode poeng ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår