Gå til innhold

SprayMax 2K Epoxy Primer filler: Når kan eg pusse?

Ranger emnet


Ragnarok87

Anbefalte innlegg

Hei,

Er helt ny til lakkering og grunning og kjøpte nettopp ein 2 komponent grunning (tidligere brukte eg 1 komponent). Det er da ein SprayMax 2K Epoxy Primer filler. Om du ser på link. nr2 kan du se på side 2 at man skal presse eit "objekt" på ein pinne på undersiden av boksen. Regner med at dette er fordi det er 2 komponent og at det er for at inneholdet skal blandes.

Det eg lurer på er, når eg har gjort dette: Hvor lang tid har eg på å få på grunningen før boksen må kastes? Og kan den brukes over flere dager? Eller det eit viss antall timer etter "aktivering" så størkner det inni boksen. Det står gjerne på den internett PFDen (link nr.2), men eg såg det ikkje eller klarte ikkje å forstå alt av info der.

Forstod det slik at: Mellom kvart strøk kan man vente 5 min, men er det slik at mellom strøk nr.2 og 3 må man vente i 30 min? "Final Flash off"

Står blant anna "Dust off 15 min"

Tack free : 5 hours

Can be sanded after: 12 hours at 20celsius, or 30 min at 60 celsius. 
Betyr dette at eg må vente 5 timer og 45 min (ved 60 celsius), eller 30 min ved 60 celsius?
Hva er anbefalt ventetid, og kan eg sette ovnen opp til overflaten rett etter eg har lakkert eller må eg vente, og evt. hvor lenge?

Info: 

http://www.spraymax.com/index.php?id=351&L=1

link nr.2 http://www.spraymax.com/fileadmin/download/spraymax/spraymax_tmb/spraymax_tmb_gb/TMB024_GB.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt så er dette et ypperlig produkt. Og slett ikke komplisert. Det bare virker sånn hvis man leser for mye smile.gif

Er bare å spraye på og pusse når du kjenner at det er tørt. I 20 grader kan du pusse etter en halv time. Men til

tykkere du legger, til lengre må du vente selvsagt. Flere sjikt kan forresten legges med ganske tette mellomrom,

ca 5 min.

Ventilen i bunn utløser herderen. Til det brukes det røde plastadapteret i lokket på boksen. Ta ut adapteret,

behold lokket på boksen, sett boksen opp ned, og trykk ned ventilen med adapteret. Rist boksen godt.

 

Hele boksen bør brukes inne 3 dager etter at herderen er utløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt så er dette et ypperlig produkt. Og slett ikke komplisert. Er bare å spraye på og pusse når du

kjenner at det er tørt. I 20 grader kan du pusse etter en halv time. Men til tykkere du legger, til lengre må

du vente selvsagt. Sjiktene kan forresten legges med ganske tette mellomrom, ca 5 min.

 

Ventilen i bunn utløser herderen. Til det brukes det røde plastadapteret i lokket på boksen. Ta ut adapteret,

behold lokket på boksen, sett boksen opp ned, og trykk ned ventilen med adapteret. Rist boksen godt.

 

Hele boksen bør brukes inne 3 dager etter at herderen er utløst.

Takker :)

Merker at det gjerne tar litt lengre tid nå i kulda. Bruker ein slags hånføner for å prøve å få dette raskere til :)

Synes egentlig produktet er litt "dårligere" enn 1 komponent systemet til Upol, og de som solgte meg produktet hadde jo null peiling. Spurde de fargen på primeren og de viste ikkje men regnet med den var mørk og så er den faen meg kvit :P

 

Skulle nesten tru at når man kjøper eit produkt fra eit bilbutikk så ville de ha peiling på hva de selger :)

 

Takker for svar! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Den kunne ha vært litt tykkere, og i hvertfall kunne fargen ha vært mørkere. Har brukt den mye i høst på en bil som

ble hellakkert i en to-sjikts mørkegrønn pearl metallic lakk. Ble et must å grunne over hele bilen med mørk farge. Men ypperlig

på lyse lakker, og alltid til å bruke over sparkel og på større flater som er grovt planslipt.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Den kunne ha vært litt tykkere, og i hvertfall kunne fargen ha vært mørkere. Har brukt den mye i høst på en bil som

ble hellakkert i en to-sjikts mørkegrønn pearl metallic lakk. Ble et must å grunne over hele bilen med mørk farge. Men ypperlig

på lyse lakker, og alltid til å bruke over sparkel og på større flater som er grovt planslipt.  

Bruker selv ein Boston Green metallic / pærlemor farge som skal over denne lyse grunninga. Heldigvis har eg mye lakk så går seg sikkert til. Mattet det nettopp ned med 800 så 1200 papir nå i stad. Klar til fargen. 

Merket etter den "hårføneren (industri varmepistol eller hva det no heter) og at man går over med den noen ganger (den er vel nesten 70-100 grader om man holder den helt inntil metallet (brant meg vertfall veldig godt i stad) så tørker den ganske fort.

 

Merker at den fyller veldig greit og var veldig grei å jobbe med som du sa. Veldig fin "spray pattern" på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår