Gå til innhold

kjølevæske blir borte

Ranger emnet


Warlizzard

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har en Toyota Avensis 2008, diesel T25, stv. De siste 2 ukene har jeg hatt ett problem jeg ikke klarer å finne ut av. Under kjøring så blir kjølevæsken borte. Jeg må etterfylle etter hver kjøring.

 

Det jeg har lagt merke til er:

- Det lukter svidd fra motorrom NOEN ganger etter kjøring. Når jeg åpner kjøevæskelokket så er det litt trykk som gjør at litt (ikke mye) av kjølevesken renner over (koker ikke).

- Jeg har sett at det har rendt ut kjølevøske fra overløpsslangen(?)(gummislange som går fra væskebeholder og ut i fri luft). Dette skjer også under kjøring.

- Varmeaparatet blåser kaldt når det er veldig lite kjøleveske, men blåser som normalt når jeg har etterfylt.

- Pekeren i dæshbordet holder seg litt under midten og er som normalt.

- Har hatt papp under bilen over to netter for å se om det er andre lekasjer, men jeg har ikke sett noe.

- Jeg har lagt merke til at at radiatorviften ikke går så ofte.

- Termostaten i dæshbordet går noe ned under tomgang. Går noe opp under kjøring, men ligger alltid litt under midten.

 

 

Det er ganske åpenbart at kjølevesken blir borte under kjøring. At det renner ut av den gummislangen som henger i fri luft. Men hvorfor? Hva kan være feil? Hvorfor lukter det svidd noen ganger?

 

Jeg skal ha bilen på verkstedet i løpet av neste uke (service), men det hadde vært fint om noen kom med forslag som gjør at jeg kanskje kan fikse på noe selv, før verkstedet lopper meg for penger smile.gif

 

Mvh

Ronny

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke værre enn at jeg måtte lufte systemet. Kudos til meg :)

 

Anbefalt måte å lufte Toyota avensis 2008 mod er å fylle på frostvæske på kald motor. Mellom Low og Full. La tanklokket være av og la bilen gå på tomgang i 30-40 min. Deretter så kjører man seg en runde. Jeg måtte etterfylle pittelittegranne i etterkant, men nå fungerer alt som normalt. Hvordan det har blitt luft i systemet vet jeg ikke. Det kan være en liten lekasje noe sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår