Gå til innhold

Oljeforbruk Audi A4 1.8tq 98mod

Ranger emnet


jacobsen84

Anbefalte innlegg

Hei bare lurer jeg. Hvor langt skal man normalt kunne kjøre ved bruk av 1l olje-?? min har gått 280000 nå og bruker 1l olje på nesten 1000km. normalt? Skal handle ny turbo nå fra bildeler.no som jeg håper er orginale turboer og ikke kinakopi. Noen som har handlet turbo av dem før?? Jeg har slitt med mye grå/bå røyk fra eksosen og olje som renner littegrann fra intercoolslangen da denne datt av en dag jeg kjørte. Bilen he generelt hvert dau siden jeg fikk den for 1 år siden. Jeg merker da turboen men den sparker ikke kjempe akkurat og hakker ved pådrag i oppoverbakker, og hvertfall ikke når en Audi A6 med samme motor og automat (tiptronic) ikke Quattro, klarer å holde følge med meg. Men om jeg da skifter turboen og det er like mye eksos hva annet kan det være da? ventiler?? vann bruker den ikke. eller jo seff noe, må fylle på noe vann sånn circa hver 3-4 måned da har det sunket fra max te min, bobler heller ikke i ekspasjonstanken som indikerer toppen er gåen. Alle vacumslanger er skjekket. :) Bensinfilteret er byttet. Men det kommer en rar raslelyd fremst på motoren når jeg gasser på litt, den er der rundt 1500-3000 rpm. Skal lage en video så fort som mulig så dere kan høre.. :)

 

 

MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt skal man normalt kunne kjøre ved bruk av 1l olje-??

 

 

Du vil bruke olje istedenfor bensin? ;) 

Du har olje intervaller, som er anbefalt 10 tusen km, eller hvert år. 

 

Deler fra bildeler.no er vel noe av det bedre du får kjøpt. Aldri kjøpt turbo der, men mye annet. Alltid topp kvalitet. 

 

Du kan jo så klart prøve å få filteret så langt unna varme elementer. Varm luft = mindre effekt. Kanskje sette på en 90 graders alu bøy og dra filteret bak tåkelysene?

 

BSR har også fine kit til bilen din. 

Denne vil jo isolere litt, men langt ifra like bra som det originale med originalt filter ;) Luftkanalen fra fronten til filterboksen bør du ha på. Så filteret får kald luft og ikke kun suger varm luft

 

art_x788y1024_49004181_1.jpg

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

1 liter olje på 1000km er forholdsvis mye :P
Men jeg vil tippe at du kan ha en lekkasje på oljekjøleren din - Pakningen som sitter inn mot motor koster 30 kr og er en standardfeil på de bilene her :)

Hakking ved pådrag og drar litt dårlig kan nok fort være turbo ja - Men har du tatt av trykkslangen og kjent etter slark?
Slark opp/ned og til sidene er normalt, men aksial(inn/ut) slark er ofte det som tar livet av turboen da bladene treffer huset.

 

Eventuelt kan det også være problemer med wastegaten på turboen. Dette er en intern wastegate som har en tendens til å bli litt slapp etter hvert.

 

 

Jeg skiftet nettopp olje på min 1.8TQ og jeg brukte Total Quartz 5w40. Denne olja blir anbefalt på stort sett alle forum jeg har lest på, f.eks VW Vortex og andre utenlandske forum :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

det er ingen oljelekkasje i fra oljekjøleren den er ikke lenge siden bytta. smile.gif som du kanskje så på første innlegget mitt så sa jeg det rant olje fra intercooler slangen da denne datt av og folk sier her att renne eller dryppe olje i det hele tatt skal ikke være der. bare så fall oljefilm som legger seg på slanger å rør men ikke noe rennende eller dryppende. det kommer og blå/grå røyk fra eksosen spes når kaldt men og når motor er varm og på sommer ved pådrag kommer det noe blå/grå røyk og alle som ser det kommer bort til meg å sier turboen din er gåen. smile.gif den turboen som står på har vært der siden bilen var ny og bilen har gått 280 nå og det er mer enn hva en orginal turbo skal holde, etter hva jeg har lært skal turboer overhales ved 250 ved fin kjøring og 100-150 ved "ungdomskjøring" om du skjønner den hehe smile.gif jeg bestilte den total quartz 15w-40 men så lærte jeg siden vi bor i ett kaldt land burde jeg bruke 5w-40 men bildeler.no har ikke den typen olje bare av andre merker som bla. motor gold hel syntetisk 5w-40? er det noe å anbefale?? smile.gif

 

 

har bestilt overhalt turbo fra hermes denne koster meg 3900,- pluss moms og frakt. 1års garanti pluss ett depositum fra dem for den gamle turbon min jeg leverer te dem da få jeg igjen 1250-, smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ingen fasit på når turboer er gåene, det kan skje etter 50'000km eller den kan holde hele bilens levetid.

Blårøyk ved pådrag er heller ikke direkte synonymt med defekt turbo, men det kan være det..

Andre potensielle kilder er dårlig stempelringer og/eller ventiltetninger.

 

Ang. olje i IC slange, det vil alltid være noe der grunnet veivhusventilasjon, men skal ikke være noe særlig mer enn 1 dl. eller 2.

 

Castro Edge er en meget bra olje.

 

Raslelyden i front antar jeg er kjedestrammeren din evt. glidere.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår