Gå til innhold

Boundish: 1978 Datsun 810 stv - Tilbake på veien.

Ranger emnet


Boundish

Anbefalte innlegg

Jeg har fått en 1978 Datsun 810 stv usa modell ,som har en gåen blokk . Sitter en l24e i den. Så  om det er noen her som har eller vet om en l24, l26 eller l28 motor da helst med forgassere som de vil selge er det bare å rope ut.  

 

Planen er å sette den istand og få den på veien igjen først og fremst .

 


Her er et par bilder av bilen.
IMG_20151208_151730.jpg

IMG_20151208_151742.jpg

IMG_20151208_151805.jpg
 

1990(1991) Nissan Primera 2.0 SLX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke kjent med disse bilene, men er ikke det samme motoren som satt i en del eldre Nissan'en? 

Tror nok sannsynligheten for å finne en god motor her i Norge er heller liten, ta en titt i utlandet evt. få den bygd opp ifra bunn.

 

Ser ut som det er løse sylinderforinger så burde være ganske kurrant jobb det.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig bil det der. Lurer på hvordan 6-er lyden blir. Er det mulig å fjerne USA spacerene på front og bakfangeren? De stikker langt ut :S

lyden kan bli bra den med rett eksos og filter på forgasserene : https://www.youtube.com/watch?v=Bqn5zAQub0w eller : https://www.youtube.com/watch?v=k1h4skcrCWE .Støtfangerne har støtdempere inni så det kan bli vanskelig .

Jeg er ikke kjent med disse bilene, men er ikke det samme motoren som satt i en del eldre Nissan'en? 

Tror nok sannsynligheten for å finne en god motor her i Norge er heller liten, ta en titt i utlandet evt. få den bygd opp ifra bunn.

 

Ser ut som det er løse sylinderforinger så burde være ganske kurrant jobb det.

Jo er i bunn og grunn  samme motor som 240z . Motor fra 260Z, 280Z og 260/280c m.flere passer også med ubetylige endringer :-)

 

Bilen er basert på 180b som vi hadde her hjemme på berget , denne har litt lengre frontparti for å få plass til 6ern og selvfølgelig usa fangere osv.

 

Bildet lyver litt desverre sitter rester av gammel toppakning , er ikke løse foringer  .

1990(1991) Nissan Primera 2.0 SLX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Update !

Fikk tak i ny motor i starten av januar. Den "nye" motoren hadde forgasser , men jeg skal brukte toppen som var på den originale motoren siden den har innsprøyting.

 

Så ble motoren plukket ned til blokka og lakkert .

 

Sånn så den ut . Den hadde stått lagret inne siden 1996 , men den gikk rundt.

IMG_20160117_151335.jpg

Tettet åpninger å dynka den i surfex HD 1:3 og steamet den på 130c og 140bar , det hjalp lite..

IMG_20160117_160310.jpg

Demonterte ventildekslet i spenning på hva som kom til å møte meg under der:

IMG_20160117_163526.jpg

 

 

Toppen av straks klart for puss og lakk

 

IMG_20160123_141109.thumb.jpg.780afd7698

 

 

Topp og bunnpanne ble lakkert

IMG_20160202_195724.jpg

 

Så gikk jeg løs på ventildekslet som så ganske trist ut.

IMG_20160206_134306.jpg

Her brukte jeg stålbørste på rettsliper for å få vekk det ytterste laget med irret aluminium. Slik ble det noen gode runder :

IMG_20160215_151152.jpg

 

og slik ble det etter en god runde med våtslip etterflugt av autosol , monterte også toppen :

 

IMG_20160218_151559.jpg

 

 

Motoren nærmer seg snart komplett og jeg har hentet bilen og begynt å gjøre klart for å ta ut den gamle motoren.

 

Bilen var støvete og fikk en del salt på seg under veis til der jeg holder på, så jeg tok å spylte over bilen før jeg tok den inn. Slik så den ut rett før jeg spylte den. (litt tung i ræva pga en haug med deler i bagasjerommet)

IMG_20160301_113851.jpg

 

Tok av panseret når jeg fikk bilen inn for at det ikke skal være i veien under motorbytte.  Som man kan se så trenger bilen en grundig vask og "detail".

IMG_20160301_133830.jpg

 

Gikk fort over med støvsugeren inni bilen. Skiftet også girpose og girkule siden jeg hadde nytt liggende.

 

IMG_20160301_134100.jpg

 

IMG_20160301_142959.jpg

Interiøret trenger en god vask og en runde med mimoen , men heldigvis er det ingen store hakk eller riper så det burde bli bra etter en rens .

 

Her er motoren igjen , den mangler jo starter , dynamo og servopumpe osv. Det skal jeg plukke av motoren som sitter i bilen .

IMG_20160301_133926.jpg

 

 Tidligere denne uka så byttet jeg motor ,tok ikke noen bilder når jeg tok ut den gamle og satt i den nye motoren , men den startet rett opp etter og ha koblet til alt . I dag har jeg satt på grill og panser og den går som ei klokke(nesten , litt fintuning må til) . Ellers er det et par elektriske småtterier jeg må ordne , men det nærmer seg utvendig og innvendig detail med stormskritt nå default_smile.png

 

IMG_20160309_174551.jpg

 

IMG_20160309_184723.jpg

 

IMG_20160309_184440.jpg

1990(1991) Nissan Primera 2.0 SLX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Polerte bilen for et par uker tilbake.

 

Starter med et par bilder av den generelle tilstanden.

 

IMG_20160314_103707.jpg

 

IMG_20160314_125240_1.jpg

 

IMG_20160314_162933_1.jpg

 

Som man kan se bærer lakken preg av at langt liv ,en god del swirls og diverse rds rundt om.

 

Så testet jeg litt komboer på panseret og kom frem til at Scholl S3 og 3M blå superfine på 3m grønn og blå pad gjorde susen .

 

Her er resultatet etter å ha gått over panseret med den komboen .Det som ser ut som kjørespor er refleksjon av taket over bilen som er bølgemetall , ble lurt flere ganger selv underveis og man ser igjen denne refleksjonen på flere bilder  default_tongue.png

2016-03-14_18.00.33.jpg

IMG_20160314_123623_1.jpg

IMG_20160314_111909.jpg

rota S3 på dekslet mellom panser og frontruta da jeg overdreiv mengden på padden på første pass ,spruta over alt ...  Det er forskjell på å barbere seg å skjære av seg huet som det så fint heter.

 

Fortsatte på venstre framskjerm, stygge riper ved markerings lyset.

IMG_20160314_123631_1.jpg

 

50/50

IMG_20160314_130558_1.jpg

 

Skjermen ferdig , belegget man kan se helt nede foran gikk ikke vekk samme hva jeg prøvde under vask , mistenker at det er noen som har vært i overkant rause med tectylen en gang i tiden.

IMG_20160314_141006_1.jpg

IMG_20160314_143953_1.jpg

 

Døra ferdig, skade på bakdøra som må fikses IMG_20160314_174156.jpg

 

Jobbet meg bakover , bakskjerm ferdig.

IMG_20160314_165908.jpg

1990(1991) Nissan Primera 2.0 SLX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen riper som ikke ville gi slipp ved emblemet.

IMG_20160314_165918.jpg

 

På dette tidspunktet begynte det å blir lengre mellom bildene, så neste bilde er 50/50 på passasjerdøra.

IMG_20160315_100148.jpg

 

Detalj av ferdig dør

IMG_20160315_102501.jpg

 

Lykte innsatstene hadde fortsatt beskyttelse belegget fra fabrikk og det satt godt ,men fikk det vekk tilslutt.

IMG_20160315_172534.jpg

 

IMG_20160315_174152.jpg

en slags 50/50

IMG_20160315_171713.jpg

 

Det var det av korrigeringsbilderdefault_wacko.png , la et lag SV shield på bilen som fikk liggen mens jeg gikk i gang med interiøret.

IMG_20160315_123522.jpg

 

Startet med å ta ut og rense setene foran med mimo for at de skulle få god tid til å tørke før de skulle inn igjen.

 

IMG_20160315_130057.jpg

 

Ca halve sittepute på førerstol tatt.

IMG_20160315_131448.jpg

 

Førerstol ferdig, de mørke områdene er fukt.

IMG_20160315_132250.jpg

 

Slik så det ut inni bilen , tok vekk midkonsollen for bedre tilgang.

IMG_20160315_134857.jpg

 

Ferdig støvsuget.

Teppet var et mareritt å støvsuge, sanden ville ikke slippe taket. Teppet er litt misfarget av sola, spesielt på tunellen bak.

IMG_20160315_143245.jpg

Fotbrønn på passasjerside ferdig

IMG_20160315_150504.jpg

Ferdig bak.

IMG_20160315_150544.jpg

 

Plast og vinyl fikk SV protection matt

IMG_20160315_163328.jpg

IMG_20160315_165330.jpg

På rattet og armlenet på konsollen har nissan tatt en snarvei og lakkert plasten istedet for å støpe hele i en farge slik at det er slitt vekk og ser mindre pent ut på kanten til skittent, så driver å funderer litt på hva jeg skal gjøre med det.. 

 

Ferdig interiør

IMG_20160316_094249.jpg

IMG_20160316_094556.jpg

IMG_20160316_094545.jpg

 

Dekksider og gummi på fanger fikk et lag med SV pneu.

IMG_20160316_173306.jpg

 

Ferdig bilder .

IMG_20160316_143731.jpg

IMG_20160316_173251.jpg

IMG_20160318_184923.jpg

1990(1991) Nissan Primera 2.0 SLX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår