Gå til innhold

moment for montering av girkasse og clutch. A4B8

Ranger emnet


visningsnavn999

Anbefalte innlegg

Hvor har jeg skrevet at det ER stålbolter?

For alt jeg vet kan dette være M4, M6 og M8 bolter og da stemmer vekta di godt ift. stålbolter. Selv om det er M6, M8 og M10 er det ikke så langt unna.

Enda ikke svart på om du har testet magnet.

Hvis du mener at de momenttabellene er ubrukelige så bør du kanskje ta deg en tur på skolebenken igjen.

Hørt om strekkfasthet? Alle bolter har en strekkfasthet, enten det er stål eller alu. Når du vet strekkfastheten og gjengestørrelsen så finner du ut på 10sek. hvilket moment du skal bruke. Dette er standard moment, for at det skal bli 100% må du legge inn faktorer som friksjon og overflate, men det står også i den tabellen.

Dessuten, men litt fealing i hendene hadde du fint kunne dratt til de boltene igjen uten moment, men hva vet vel jeg. Utdannet industrimekaniker, jobbet som bilmekaniker og jobber som anleggsmaskinmekaniker ;) 

Jeg har enda til gode å dra over en bolt med moment hentet fra en, momenttabell.

 

Hvis du vil ha et tips, så du slipper slike useriøse svar fra en moderator som prøver å hjelpe så foreslår jeg at du kjøre Bentley eller Haynes manual til bilen din.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har jeg skrevet at det ER stålbolter?

For alt jeg vet kan dette være M4, M6 og M8 bolter og da stemmer vekta di godt ift. stålbolter. Selv om det er M6, M8 og M10 er det ikke så langt unna.

Enda ikke svart på om du har testet magnet.

Hvis du mener at de momenttabellene er ubrukelige så bør du kanskje ta deg en tur på skolebenken igjen.

Hørt om strekkfasthet? Alle bolter har en strekkfasthet, enten det er stål eller alu. Når du vet strekkfastheten og gjengestørrelsen så finner du ut på 10sek. hvilket moment du skal bruke. Dette er standard moment, for at det skal bli 100% må du legge inn faktorer som friksjon og overflate, men det står også i den tabellen.

Dessuten, men litt fealing i hendene hadde du fint kunne dratt til de boltene igjen uten moment, men hva vet vel jeg. Utdannet industrimekaniker, jobbet som bilmekaniker og jobber som anleggsmaskinmekaniker 1-winking.gif

Jeg har enda til gode å dra over en bolt med moment hentet fra en, momenttabell.

 

Hvis du vil ha et tips, så du slipper slike useriøse svar fra en moderator som prøver å hjelpe så foreslår jeg at du kjøre Bentley eller Haynes manual tll bilen din.

 

 

I det første inlegget ditt sto det:

 

Det er nok vanlige stålbolter, alternativt varmforsinket eller syrefaste. 

 

Nå er det tydeligvis forandret til:

 

Tipper det er vanlige stålbolter, alternativt varmforsinket eller syrefaste. 

 

 

Sier jo litt når du må tilbake å endre inlegg........

 

 

 

 

Skjønner fortsatt ikke hvilken vei du kommer med å vite dimensjonen, da jeg allerede har skrevet at de har en egenvekt på 2,4g/cm3.

 

Men om du mener det hjelper så er det 1stk m12x80 3stk m10x90 og 3stk m8x35.

 

Fikk det visst ikke med istad, men nei; de er ikke magnetiske.

 

 

Så det du mener er at alu og stål har samme strekkfasthet? Og kan strammes med samme moment? For hvis ikke er vi jo tilbake til mitt opprinnelige spørsmål om hvilket materiale dette er. Jeg skjønner jo at dette ikke er stål, men jeg vet ikke nok om dette til å kunne si at da er det alu. Det fins jo faktisk andre lette materialer også.

 

 

Kanskje du som er Utdannet industrimekaniker, jobbet som bilmekaniker og jobber som anleggsmaskinmekaniker hadde dratt til de boltene uten moment, men jeg er snekker, og siden jeg ikke før har dratt til en bolt i alu eller hva dette nå enn er tenkte jeg det kunne være lurt å vite moment. Men det var jo tydeligvis forferdelig dumt av meg.

 

 

Har jo for lengst skjønt at dette ikke er plassen for å finne svar hvis en kommer med et vanlig spørsmål, blir bare litt frustrert av sånne personer som deg.

 

 

Men en ting jeg lurer på; er du virkelig så trangsynt og egenrådig at når noen sier -Jeg har en bolt, den veier en tredjedel av en tilsvarende bolt i stål, hva er den lagd av? så tror du dem ikke? 

 

Og ja, jeg vet like godt som deg at du har forandret post #4.

 

Ser heller ikke helt problemet. Hadde jo bare vært å la være å svare, eller skrive at det sansynligvis er stål(trangsynt som du er) eller alu (hvis det er det som er alternativet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår