Gå til innhold

Turbo til Audi A4 1.8tq Avant AEB motor.

Ranger emnet


jacobsen84

Anbefalte innlegg

Hei jeg har måtte bytte turbo. men er det noen her med forslag til å få tak i ny/overhalt eller lite brukt turbo til salgs? og kan hjelpe meg litt me å ordne en om jeg må bestille, eller om det er noen seriøse folk her inne som har en ekstra på lager som funker bra som dem vill bli kvitt. :) jeg er litt desperat siden turbon min har vært gåen siden jeg fikk den for 1 år siden. den funker og lader og sånt men den bruker olje og eksosen er blå/grå spes når jeg starter opp bilen kald selv på sommeren oxo når jeg kjører kan eg se eksosen i bakvinduet. Bilen går som en orginal 1.8 kjenner da spark i den når den slår inn men i opppoverbakker når jeg tråkker gassen i bånn lægger den litt, var på en 95 mils tur engang og da brukte den 1 liter med olje samtidig som det rant olje fra intercoolslangen da denne datt av. Har en kompis som har en Audi A6 1.8t uten quattro og tiptronickasse og han holder fint følge med meg selv om hans bil er større tyngre og autmatgir. trudde min lille a4 sku være noe kjappere ;)

 

jeg spurte hermes turbo om en ny overhalt. dem skulle ringe men har ikkje hørt noen ting. :(

 

 

Trenger virkelig hjelp siden jeg har nå kjørt med en tålig dårlig turbo i over ett år nå og veit aldri når den ikke vill mere. bilen har gått 280

 

 

Men jeg har hørt ett lite rykte. Var en person som hadde en seat trur jeg som hadde gåen turbo han skiftet til ny. og siden den nye gidde veldig mere boost gikk motoren te helvete. kan dette skje med min oxo? er det noe innkjøring eller bytte av deler på motor reg.reim osv jeg burde gjøre etter nymontert turbo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er 100% sikker på at du har defekt turbo? 

 

Kan også være en liten lekkasje i en av vakuum slangene. Hadde det på min A6 1.9TDI som jeg hadde tidligere. Der mistet jeg også all boost. Byttet alt av vakuum slanger, til og fra magnet ventilen og wastegaten på turboen. Startet opp bilen og turboen spant opp igjen 1-winking.gif

 

Kan også legge til at naboen har en A3 1.8T. Han fikk problem med at turboen ikke lader. Da var det wastegate armen. Staget som sitter ned fra wastegaten mot turboen som hadde festet seg. Han tok rett og slett og smørte opp med noe olje. Noe alla WD40/5-56. Smørte opp, beveget på armen manuelt. Litt opp og ned. Smørte opp igjen og tok seg en tur. Bilen gikk som bare f..n igjen. Dette er nå ca 2-3år siden. Bilen går enda/turboen spinner fortsatt like bra.  

 

Du skal kunne se bevegelse i den armen da du står på tomgang og ruser opp bilen litt forsiktig. Står armen stille så er det bare å få byttet noen vakuum slanger og smøre opp litt. (rundt punkt A og C). Var det naboen gjorde. Er du heldig så er turboen OK og du vil få litt booost igjen ;) 

 

actuator.jpg

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turbon lader den og hører den gisper etter luft. Etter å ha dratt den ut litt i samme gir altså rundt 3500-4000 rpm forsvinner den suginga av luft og det blir stille.. Normalt????? Dumpen fungerer oxo men virker sliten.

 

Jeg skjekket wastegate armen en dag for en stund siden.. ved litt ekstra pådrag på gasspjeldet så beveget den seg maks 1cm men hakkete bevegelser. jeg skal ta og smøre den inn med wd40 og kikke på absolutt alle vacumslanger.. men kan jeg spørre om noe? kan dumpventilen ha noe å si om den er sliten eller gåen. den er helt orginal akk som turbon og bilen he gått 280000 jeg sjekket oxo etter slark i lagra i turbon var ingen slark ut eller inn kun litt opp og ned. Men det kan eg skjekke en gang til for er noen måneder siden.

 

Og dem fleste mener turbo BØR overhales eller byttes ved rundt 250 kommer ann på hvor fint du kjører. 100-150 om du er litt tung i beina 1-winking.gif men hva med Eksosen da?? ska det virkelig komme så mye eksos selv om bilen er varm med grå/blå røyk tyder jo på att turbon bruker olje. Og alle som ser meg kjøre klager på mye grå/blå røyk fra eksosen. Turbon er gåen sier dem da. 

 

jeg skiftet oxo en dag n75 ventilen fordi jeg fikkk en feilmeld på den. første turen jeg tok da med bilen sparket den faktisk mye mer på 2 men plutselig forsvant nesten all kraft føltes som en ja fiat 500 mye mere enn hva den pleier ellers. stoppet bilen og etterpå gikk den som før jeg skiftet N75 ventilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår