Gå til innhold

kompressormating og spjeldhus

Ranger emnet


sven410

Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Jeg har tenkt til å kompressormate en liten bilmotor, blir ikke store greia, kompressoren er angitt til å ca kunne klare 5 psi på en 1600 motor,og det er det jeg har.men jeg håper den kan hjelpe til med litt mer moment i bunnen avregisteret, pluss at det ikke er til å komme unna at det er litt kult med sånn lyd på hobbybilen. motoren det gjelder er en 1600 16V suzukimotor slik som i baleno og vitara... kompressoren er en mini rootes type.

 

spørsmålene er da som følger:

 

spjeldhus før eller etter kompressor,og hvorfor?

 

trenger man trykkavlastning, og vil det i det hele tatt funke med en dumpventil (kan ikke helt se hvorfor det ikke skulle funke i prinsippet,men med 0.3 i ladetrykk blir det kanskje litt lite..

 

Vet det er mange kompetente folk her, så håper noen tar seg tid til å forklare litt her... har drevet noe med turbo, men aldri vært borte i kompressor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompressor og turbo gjør akkurat samme greie, forskjellen er hvordan de blir drevet.

 

Ang. spjeld før eller etter så kommer det litt an på hvordan bilen skal brukes, men jeg er av typen som tar ting helt og og ville definitivt hatt turbo/kompressor før spjeld.

Selv om det her er snakk om lite trykk vil det nok ikke bli noen stor forskjell, men hvis vi går over i den vassere klassen så er det mye lettere å finjustere og få en motor som går bedre i alle områder av registeret hvis en har separate spjeld og turbo før spjeld(ene).

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei, og takk for svar:)

 

det blir nok spjeld i original plassering , etter kompressor og luftmengdemåler forran... da bør jeg kanskje ha en dumpventil som resirkulerer da, og slippe ladetrykket inn rett forran kompressoren igjen? eller er det ikke noen poeng med trykkavlasting på så lavt trykk? kompressoren bremser joi ikke som en turbo..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår