Gå til innhold

Elbil eller hybrid? Andre tips til første bil? Bor i Trondheim

Ranger emnet


mia88

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er i skikkelig tvil om hva jeg skal gå for. Jeg skal kjøpe min første bil og har vært ganske sikker på at jeg skal ha en Nissan Leaf, men nå er jeg usikker på hva som er det "beste" i forhold til det økonomiske og praktiske. Jeg kjører en til to ganger til Kristiansund i måneden, og dette spiller også så klart litt inn på valget siden jeg da må lade batteriet et par ganger. Også redd alle "goder" med elbil forsvinner ganske snart.

 

Grunnen til at jeg har tenkt elbil er at jeg bor i Trondheim og bare bomregningen kommer gjerne på nærmere 1000,- i mnd. 

 

Jeg har ikke mye peiling på bil, så vil gjerne ha konkrete forslag og tips. Bilen kan ikke være dyrere enn rundt 280.000.

 

Mvh Mia :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville personlig aldri kjøpt en el.bil med mindre det ville blitt bil nr.2, nettopp på grunn av begrensningene på rekkevidde.

Hvis jeg absolutt skulle kjøpt en hybrid måtte det blitt VW Golf GTE, VW Passat GTE eller Audi A3 e-Tron, men alle er nok over ditt budsjett foreløpig.

 

Anbefaler å ta en titt på de forskjellige merkene som er å få, både el. og hybrid hvis begge er aktuelle men hvis det ikke er hast med å handle bil ville jeg kanskje venta litt, så f.eks Golf GTE detter litt i pris ;) 

 

Toyota har noen billige hybrider for salg, men jeg har aldri likt teknologien som de har brukt og kan dermed heller ikke si at jeg ville anbefalt de, men noen er kjempe fornøyd med de bilene også.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min elbil ble kjøpt inn for og være bil nr 2,forøvrig en Nissan Leaf. Den er nå nr 1 bil fossilbilen blir kun brukt på langturer. Hvis det er hurtigladere på strekningen du kjører og du har god tid så vil jo en elbil fungere. Hybrid så ville jeg valgt en plug-in men da mister du fordelene og dessuten så forsvinner nok ikke alle fordelene over natten. Kanskje du skulle sett på Kia Soul som nok har litt lengre rekkevidde enn Leaf. Nye Leaf kommer for øvrig med lengre rekkevidde  (250km) enn 2015 Leaf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

"rekkeviddeangst" er kun i hodet på folk.

 

Hvis du ser på http://www.ladestasjoner.no/hurtiglading/hurtigladekartet er det nok av hurtigladere rundt Trondheim sentrum, hvor jeg regner med at bomringen er?

 

Planlegg kjøringen din. Også, kort rekkevidde? Kjører du mer enn 100km om dagen til vanlig? Ok, da er den kort for DEG, ikke for folk flest.

 

Akkurat kjøp BMW i3, kjempefornøyd. Vil absolutt anbefale den smile.gif

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville personlig aldri kjøpt en el.bil med mindre det ville blitt bil nr.2, nettopp på grunn av begrensningene på rekkevidde.

Hvis jeg absolutt skulle kjøpt en hybrid måtte det blitt VW Golf GTE, VW Passat GTE eller Audi A3 e-Tron, men alle er nok over ditt budsjett foreløpig.

 

Anbefaler å ta en titt på de forskjellige merkene som er å få, både el. og hybrid hvis begge er aktuelle men hvis det ikke er hast med å handle bil ville jeg kanskje venta litt, så f.eks Golf GTE detter litt i pris 1-winking.gif

 

Toyota har noen billige hybrider for salg, men jeg har aldri likt teknologien som de har brukt og kan dermed heller ikke si at jeg ville anbefalt de, men noen er kjempe fornøyd med de bilene også.

 

Er i omtrent samme situasjon, og endte opp med en Toyota Auris hybrid. Nettopp fordi golfen foreløpig er for dyr. Men er positivt overrasket over Aurisen. 

 

Den har samme drivlinje som den langt større Prius +7, så den er tålig sprek med sine 136hk. Og den bruker 0,45-0,5 på mila, alt ettersom. Veldig lettkjørt, og trinnløs girkasse fungerer svært bra. Det blir mye turtall med kraftig pådrag, men hva så? Bilen er lagd for det. Når det i tillegg er en av de absolutt mest driftssikre bilene som finnes, var ikke valget vanskelig for meg. Og da mener jeg ikke bare fordi det er en Toyota, for de har absolutt hatt sine problemer. Men hybridene er det aldri noe tull med, bare spør en taxisjåfør. 

 

En annen fordel med at det ikke er plugin, er at den ikke veier stort mer enn  en standard Auris. Så får man se an hva som er viktigst selv. Men jeg vet at mange ikke liker Toyota hybrid fordi de har trinnløs girkasse/kjedelig design/kort el.rekkevidde eller lignende. Jeg trengte en mest mulig driftssikker nr.2-bil til kona, og valgte derfor denne og er svært fornøyd. 

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår