Jump to content
Bilforumet.no
billy d kid

For varm motor og bare kaldt fra vifte i kupeen

Rate this topic

Recommended Posts

Har en golf 2000 1,6 bensin aut. Bilen har gått 100 000km. Merket først at vifta i kupeen bare blåser kald luft, selv om motoren blir varm. Og den blir for varm. I oppoverbakker kan den komme opp i 120 grader slik at olje temp lampa starter å lyse. Stopper selvfølgelig da. Motor går forholdsvis fort tilbake til 90 grader. men hele tiden blåser det bare kaldt i kupeen.

I første omg ble det byttet termostat og kjølevæske uten noe forskjell.

Har leita på nettet og finner ingen med samme problem. Tenker det ikke er noe sirkulasjon på kjølevæsken. Må være derfor motoren blir varm/for varm og at vannet i kjøleregisteret fortsatt er kaldt. (Har sjekket at viftene på radiatoren går!..) Noen sier trykket skapes kun av temperaturen og ikke av pumpa.. Derfor burde det være trykk nok til å åpne termostaten, også er det jo litt vann der i slangene etter termostaten. Det kjennes på slangene. Fylte hvert fall 3 liter kjølevæske ved bytte av termostaten. Kan det være at akslingen i pumpa går rundt men at impelleren har løsnet? Denne er vel normalt i plastikk. Også er jo dette en 2000 års modell. Hun som eier bilen sier hun fikk beskjed om at registerreima ble byttet før hun kjøpte den. Har ikke kvittering. Og jeg tenker bytte før 68 000 km er unormalt tidlig. Evt kan det være glatt reim bare? levealderen på slike reimer er vel ikke sååå lang. Bare nevner at jeg har også sjekket om det kan være spjeldet for registeret i kupeen. Har sjekket og mener jeg hører når en svitsjer over..

Tar gjerne i mot tips og tanker.  Evt noen som har en de kjenner som jeg kunne ringt til.

 

Og en filleting som irriterer. Mangler lys i viftebryteren i kupeen. Syns det er litt rart at ingen av de bryteren der nede lyser. Har ikke testet om de har en egen sikring eller går på lys i kupeen sin kurs. Noen som har erfaring?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ut ifra symtomer høres det ut som vannet ikke sirkulerer. Da kan du ta bort returslangen på toppen av beholderen og mens motoren sviver (gjerne ved høyere turtall også) da vil det komme vann ut fra slangen. Kommer det ikke noe vann, ville jeg sett på vannpumpen. Kan hende det har blitt skiftet regreim uten vannpumpe.

 

Ang lys som mangler - om det er "klimastyreenheten" du tenker på såmener jeg har lest et sted at det er mulig å bruke en tang og "trekke" ut vrideren som mangler lys. bak der er pæren som kansje kan skiftes. Har ikke kilder så skal ikke garantere noe..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har prøvd å ta av returslangen og da kom det kjølevæske tilbake. Men tenker det kom pga trykkøkningen ved temperaturstigningen i kjølevæsken.

Ser mer ut som det blir bytte av register rem og vannpumpe.

Dette fordi vi ikke er sikre på om den faktisk ble byttet ved 68 000 km. Flere mener levetiden på slik rem er ca 5 år.

har lagt merke til noe med el viftene bak radiatoren også nå! . Nå starter de med en gang motoren startes (kald) og de pulserer hvert andre sekund mellom max og ikke max.

Dette må være en føler som har blitt dårlig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tipper du har luft i kjølesystemet, vil da slite med varme i kupéen. Siden motortemp går opp i 120 grader under kjøring så er det mer feil. Kan være feil på termostat, dårlig vannpumpe eller bare mye trappet luft i kjølesystemet. Bytt registereim for å være sikker, alternativet kan bli dyrt. Bytt samtidig vannpumpe og termostat, samt luft kjølesystemet etterpå.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Luft i systemet var også det første jeg tenkte. Men siden jeg byttet termostaten og fylte hvert fall 3 liter ny kjølevæske, så tenker jeg det må være noe annet.

Har valgt å bytte registerrem og vannpumpe. Kjøper deler i dag. Går på med jobben i helgen. Noen som har gode tips til jobben? Hvor lang tid burde jeg regne dette tar?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kjenn også på begge slangene inn til varmeregisteret, da finner du fort ut hva det er.

Er begge varme er det spjeldene i kupeen som ikke virker.

Er kun den ene varm er det ikke sirkulasjon igjennom registeret.

Er ingen varme er det ingen sirkulasjon i kjølesystemet, eller det er tett.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.