Gå til innhold

VW POLO 94. Starter ikke, har gnist, fuel og luft..

Ranger emnet


Berntsenxpress

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Ser på meg selv som en OK+ selvlært bil (polo) mekaniker. Har hatt noe trøbbel med Poloen det siste året, blant annet skiftet bensinpumpe og drivledd.

 

Nå har bilen bestemt seg for å være vrang igjen..

Det startet med at bilen begynte å fuske noe veldig på lavt turtall, det endte med at den døde helt ut etter en 500 meters kjøretur. Etter det fikk jeg ikke start på den igjen. Jeg ventet til neste dag, prøvde å starte den da, og da startet den og gikk på tomgang i ca. 2 min før den døde ut (fikk ikke start på den rett etterpå).

Jeg prøvde dagen etter på, og da startet den ikke i det hele tatt. 

 

Jeg tok av fordelerlokket, så da at rotoren var svidd og ødelagt. Kjøpte ny fra Mekonomen, men ville fortsatt ikke starte.

 

Har sjekka at det kommer bensin fra pumpa og frem til forgasseren. 

Har sjekka at jeg får gnist i alle pluggene.

 

Har feilsøkt meg grønn de siste dagene, men til ingen nytte!

Hva kan være galt? 

 

Takk for alle svar! wavey.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monopoint? Mål bensintrykket først som sist for å verifisere at det er i orden. Siden du har gnist på pluggene og vi antar at timing på tenning/kam er ok, så må bensintilførsel være det som mangler. Utenom dette er det lun kompresjon motoren må ha for å starte og gå.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

 

Har prøvd å lest meg opp på hva monopoint er, men kom aldri frem til noe fornuftig svar. Har du en kjapp forklaring på hva monopoint er?

 

Når jeg skal måle bensintrykket, er det på den ventilen på fuelrailen jeg skal måle på da?

 

Sjekka bensinpumpa i dag, la merke til noe som så ut som et lite hull i filteret nederst på pumpa. Er det et blodseriøst problem?

 

Har forresten prøvd å starte med startgass, men det hjalp ikke det heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fuelrail så har du ikke Monomotronic, men Digifant eller Motronic. Monopoint er en bensindyse som er felles for alle sylindre, montert over felles gasspjeld. Har du fuelrail så har du en dyse for hver sylinder.

Bensintrykket måler du mellom bensinpumpa og inn på fuelrail, ikke på retur fra fuelrail eller bensintrykkregulator (ventilen som du kaller det).

Dersom motor er totalt død med startgass, sjekk timing på register, samt sjekk kompresjon. Er dette ok så må du nok ta en ny runde på tenningssystemet ditt. Og siden startgass ikke hjelper kan det også bety at ingenting er feil på bensinsystemet. 

Har du en motorkode?

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ordna meg en Haynes manual for POLO 94.

Fant ut at jeg hadde BOSCH mono-motronic.

 

Skal sjekke timing på register. Er det en idee å bytte registerreim, kan det hjelpe?

Skal kjøpe meg en kompresjonsmåler, å sjekke kompresjon også.

 

 Motorkoden er AAV

 

Nå har det seg slik at jeg skal på jobbreise de neste 2 ukene... Får ikke skrudd noe særlig bil da, men første "pri" når jeg kommer hjem er Poloen!  Kommer tilbake med oppdatering når jeg får anledning til å skru igjen. 

 

Det settes stor pris på alle svar! Herlig med hjelp fra fagkyndig personell når en er helt alene om problemet ;) 1-winking.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monomotronic har ikke fuelrail, skrev ikke du at det var fuelrail på din? Monomotronic er et spjeldhus med en elektronisk dyse inni, nokså likt en forgasser i utsende.

Å skifte registerreim vil ikke hjelpe, men dersom registeret har hoppet over så er bytte av registerreim et must.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Har sett at jeg har gnist i alle pluggene. Kan det være at de ikke er bra nok? 

Koster bare en 150 kr for 4 nye plugger på biltema, er plugger fra biltema bra nok?

 

Prøvde å starte bilen i dag. Fikk start på den, men døde etter en 2 sekunder. 

 

Som sagt helt i starten; Jeg kjøpte ny rotor fra Mekonomen, når jeg sammenligner den jeg kjøpte og den orginale så er de ikke 100% like utseendemessig. Kan det være det som ødelegger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi du har gnist når pluggen er i "fri luft" betyr det nødvendigvis ikke at du har gnist under kompression. Coil kan også være den skyldige å gi svak gnist.

 

Biltema sine plugger er sikkert bra nok de, så lenge det er rette pluggene for DIN bil.

 

Hva er forskjellen på rotor fra Mekonomen og din orginale?

 

 

Tror nok at feil er med svak gnist og / eller gnist på feil tidspunkt.

Dersom alle alltid ville ha det beste, ville alle kjøre amerikansk bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår