Jump to content
Bilforumet.no
eurheim

Startproblemer og hva er startrelé?

Rate this topic

Recommended Posts

Hei

Jeg har prøvd å skave av slik det var beskrevet. Men enden av bakstykket er helt ødelagt, kjenner det med fingrene og det har falt en del løs. Så jeg MÅ demontere nøkkellåsen for å komme til bakstykket og skifte det. Men jeg forstår at det mye arbeid for å få den ut? Hvordan skifter man tenningslås?

Det er litt arbeid å få ut rattlåsmekanismen da det er trangt. Skru den løs og du ser hva som må demonteres for å få den ut.

Bakstykket har du allerede hatt av, skal du bytte akselen bak på selve nøkkelmekanismen så må rattlåsmekanismen ut ja. Hvordan dette gjøres er, som før, beskrevet i tråden jeg linket til. Les HELE innlegget  - før du spør igjen 1-winking.gif

Hei

Jeg har lest hele innlegget og spør fordi jeg ikke forstår hav du mener med: "Arm med rattlås og tenningslås kan demonteres, er festet med en torx-skrue på rattstammen." og "Da må du ta av rattlåsen, altså skru den av rattstammen"

Hvor er torxskruen som du snakker om?

Hvordan skrur du når du sier; "skru den av rattstammen"?

På rattstammen er rattlåsmekanisme (2) festet. På denne sitter også tenningslåsen (1), altså for å komme til å ta ut tenningslåsen (nøkkellås), må rattlåsmekanisme (2) skrus ut. Bolten (7) må skrus ut før rattlåsmekanisme kan fjernes - hvilket i praksis betyr "skru rattlåsmekansime av rattstammen".

En annen ting, det er enklere å holde en forståelig og enstydig dialog dersom du bruker riktige benevnelser. Du sier du "MÅ demontere nøkkellåsen for å komme til bakstykket og skifte det". Cluet er at bakstykket har du allerede hatt av, altså den elektriske delen bak tenningslåsen/nøkkellåsen, og tenningslås trengs ikke demonteres for å skifte bakstykket. Dersom AKSELEN ut i bakkant av tenningslås er knukket så er ikke den en del av bakstykket, men en del av tenningslåsen - som du også kan se på bilder i innlegg #3 i tidligere refererte tråd.

kCKlu.jpg

Bilde fra tidligere nevnte tråd, i innlegg #3, altså bilde av rattlåsmekanismen.

roks5.jpg

Har kjøpt en brukt tenningslås, vil skifte den fordi jeg ikke fikk ut nøkkelen. Skal prøve å skifte nå.

Men hvor kjøper man det elektriske bakstykket i Norge som vises her tidligere i tråden?