Gå til innhold

Turtall 2,7 (bi)Turbo hopper/varierer ved jevn hastighet

Ranger emnet


B250

Anbefalte innlegg

Har altså en 2000 Audi A6 2,7 t bensin tiptronic. Fin bil å kjøre og alt funker egentlig bra. Byttet coiler og plugger i sommer sammen med en tenningsmodul som hadde kveldet (trodde det var en coil som var dårlig da motor fusket, men etter å ha byttet alle gikk motoren like dårlig, og det viste seg altså å være en av to tenningsmoduler). Altså er coiler og plugger så å si nye. Brukte ikke originalcoiler. 

-

Så til spørsmålet: Når jeg ligger i jevn hastighet, gjerne med cruise innkoblet, under 2000 o/min (altså ved hastigheter rundt 80-90), begynner turtallet å vandre. Det er snakk om vandring på ca 200 o/min, ikke så mye, men det blir merkbart. Dette gjelder kun når det ikke er spesiell motstand, altså gjelder det bare når det er flat vei (ikke i bakker opp eller ned). Symptomene forsvinner ved 2000 o/min, da ligger nåla helt stødig, og man merker ingenting til noen form turtallsendring. Jeg er usikker på om symptomene er der ved lavere turtall, som f.eks. rundt 1200, men når man ligger i 15-1700 jevnt, så kommer det.

 

Hva kan dette være? Dette var tilfelle også før nevnte utskiftninger, så det har tydeligvis lite med tenninga å gjøre. Man merker det tydelig når man har på cruise, men også til en viss grad når cruise er utkoblet. Kan det være girkasse, evt turbo-tull? Har ikke vag-com, men det er ingen feilkoder iallfall.

 

Kan ikke si det virker som det er noe annet feil med motor, det virker som det kan være ørlite lyd fra ventilløftere, men usikker. Er liksom ikke tikking, men man kan liksom høre det likevel, selv om jeg nok ikke hører det før motor er varm. Er dette noe som tyder på slitte kammer? Olje er byttet to ganger i år, jeg skiftet til Castrol magnatec 5-40 syntetisk nylig, men dum som jeg var brukte jeg oljefilter fra Biltema. Aner ikke om dette kan ha hatt betydning for denne lyden? Hvilket oljefilter bør jeg evt benytte, og hvilken viskositet på olja gitt at motor nå har gått 223.000 km?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olja du bruker er bra, anbefaler å bruke org. oljefilter men den lyden du hører fra kam. stammer ikke fra dette, det er naturlig slitasje, ingenting å tenke på før lyden blir mer fremtredende.

Ang. turtallet, kjenner du noe i bilen eller er det bare at du ser turtallet vandre? 

Jeg vil tro at det er girkassa, antageligvis converteren og noe lock-up problemer men det er ikke farlig så lenge det verken er ulyd eller merkbart, men skjønner at det irriterer deg.

Hvis du vil til buns i det er første punkt på lista og starte med en flushing av girkassa.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner litt at bilen også "vandrer" litt fartsmessig, altså at hastigheten endrer seg i takt med turtallet. Dette er egentlig ikke noe stort problem, det er mer at jeg ser det foregår noe som ikke skal foregå (på turteller), hastigheten endres så lite at det uansett ikke er plagsomt. Jeg har tenkt litt i de baner, altså girkasse, jeg også, for innimellom slår kassa en del når jeg slipper gasspedalen (brått) etter pådrag. Antar det kan være en sammenheng her? Jeg får se om jeg får tatt en flush ved anledning. Ellers funker nemlig alt som det skal. Så det kan jo hende at en liten girkasseservice kan hjelpe. Antar det er lenge siden noe sånt er gjort (har ingen papirer på det iallfall)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår