Gå til innhold

Valgets kval!

Ranger emnet


Godbil

Anbefalte innlegg

Hva med stasjonsvogn? Det er det mest populære karosseriet i Norge, og dermed er det fler av de på markedet, dog. er den noe dyrere i pris.

Hvis du er ute etter plass er coupé det definitivt dummeste valget du kan ta 1-winking.gif

 

Jeg har ikke behov for stasjonsvogn. Coupé eller sedan har den formen jeg er ute etter. Men takker for innspill :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du mye småkjøring, så er bensin det beste vvalget, har du mye langkjøring, så kan du velge diesel.

 

Det med utvekslinger nevnte jeg for å opplyse om hvorfor en bil kan være treg, mens en annen kan være kjapp, for det er ikke samme utvekslingen I alle biler, kan også være forskjell innen samme modell

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Leter du så finner du også tilsvarende videoer om Audi/VAG.

Her er en Golf 5 4-Motion som har nesten samme system som Audi. Haldex og Torsen diff. er det som skiller.

https://youtu.be/CQPNH4XRbWA?t=6m33s

 

 

Audi/VAG og Subaru er de bilene i personbil klassen som har det beste 4wd systemet, men jeg mener fremdeles at det ikke er et fullverdig 4wd system for uten elektronikken vil en bil med Haldex stå å spinne på et fremhjul. Biler med Torsen vil spinne på et fremhjul og et bakhjul når diffen etterhvert begynner å "låse", men har den feste på 3 av 4 hjul vil den bare spinne på det hjulet uten grep. Det samme gjelder Subaru.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sverre, søk litt videre så finner du videoen som BMW IKKE har staget. Det der stemmer overhodet ikke, her har de gjort noe muffens med styring av senterdiff. Kjærringa kan forøvrig heller ikke kjøre. For at en torsen diff. skal virke må det holdes moment på drivlinja i hvertfall et sekund eller to.

 

Som f.eks denne:

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vil jeg gjerne høre forklaringen på hvorfor Audien på videoen jeg linker til på mystisk vis klarer det?

Den du viser til er det BMW som har arrangert, og da er det jo en grunn for at Audien ikke skal klare det, nettopp for å fremme BMW sitt 4wd system.

 

Hvis du leser opp hvordan xdrive er konstruert og ser på videoen så skjønner du at dette er manipulert.

Xdrive bruker en våtclutch pakke i girkassa for å overføre kraft, og det er helt tydelig at den bilen i videoen fordeler 50/50 med sperre for det er ikke engang antydning til hjulspinn på verken fremhjul eller bakhjul.

 

Xdrive har fordelen at det kanskje reagerer litt kjappere enn Quattro med en Torsen diff, men i prinsippet så fungerer de på akkurat samme måte.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår