Gå til innhold

Litt fjusking , A6 2.4, 2000 modell

Ranger emnet


Eddie123

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Jeg har en liten motorfjusk (tror jeg), på min 2000 A6, 2.4. Den opptrer mest rundt 1500-1900 omdreininger, under sakte akselerasjon, 

og jeg trodde det var girboksen (Multitronic), som hadde skylden. Men har hatt noen eksperter på automatkasser som har testkjørt den,

og de mener det ikke er kassen, men en motorfjusk.

 

Det ligger ingen aktive feilkoder på motoren, men det er 2 stk pending feil, begge på katalysator. fremre og bakre O2 sensor på venstre katalysator.

 

Verkstedet mener jeg bør skifte lambdasonde® og eventuelle vakuumslanger i motoren før jeg diagnosiserer noe mer på girkasse.

 

Spørsmål 1:  Audi originale lambdasonder er DYRE !   Vil Biltema eller Skruvat sine fungere like greit, uten trøbbel ? Er det vanskelig å skifte ( Er ikke mekaniker !!).

 

2. Vakumslanger .....   Finnes det en oversikt over hvor de er ? Jeg blir litt overveldet av alle slanger og kavler i motoren .... Er ikke redd for å skru, men liker å vite hva jeg gjør / ser etter...

 

MAnge takk for alle svar.

 

Vegard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lambdasonde ETTER katalysator påvirker ikke motoren gange.

 

Ville styrt unna alt annet enn originale Bosch sonder. En universell Bosch sonde vil gjøre susen. Man klipper av pluggen til den gamle sonden og kobler denne til universal-sonde ved hjelp av medfølgende ledningsskjøter. Har gjort dette på mange biler uten problemer av noe slag. Lurt å kjøp en med samme antall ledere som den du har fra før, så slipper du forvirring rundt tilkobling. Obs! IKKE kjøp wide band sensor, den vil overhode ikke fungere mot din motorstyring (du skal ha såkalt narrow band sensor). Sensor får du tak i rimeligst på nett (ebay).

 

Før du går til innkjøp av ny sensor, forsøk å bytt plass på sensorene før og etter katt (inkludert tilkobling). Mulig sensor etter katt er ok. Som sagt, kun sensor før katt som påvirker styring av motor (sensor etter katt kontrollerer kun om katalysatoren renser avgassen på en tilfredsstillende måte).

 

Vakuumlekasjer kan du for eksempel forsøke å finne ved hjelp av startgass. Spray startgass på vakuumslanger og lytt etter turtallsendringer på motor.

 

NB! Man kan teste om en lamda-sonde fungerer ved hjelp av oscilloscope, diagnose-verktøy eller (helst analogt) voltmeter. Ligger videoer på Youtube som beskriver fremgangsmåte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har hatt noen eksperter på automatkasser som har testkjørt den,

og de mener det ikke er kassen, men en motorfjusk.

 

Og ekspertene er selvfølgelig folk som har greier på og kjennskap til MLT kassen til Audi, ikke sant?

Fusk/nykking/rykk/napp etc. mellom 1500-2000rpm er typisk symptom på at lamellene i clutchpakka er slitt på en MLT kasse.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ekspertene er selvfølgelig folk som har greier på og kjennskap til MLT kassen til Audi, ikke sant?

Fusk/nykking/rykk/napp etc. mellom 1500-2000rpm er typisk symptom på at lamellene i clutchpakka er slitt på en MLT kasse.

 

Vel, det er RATS   ( Ringstad Automatic Transmission Service, RATS.NO ) som har kjørt en diagnose på den, og de mener det er mest sannsynlig motorfusk,

siden det ligger feilkoder inne på Lambda sonder. De mente ihvertfall at jeg måtte fikse det først, siden det var langt rimeligere enn å overhale kassa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg svarte deg tidligere også så innebærer ikke dette å overhale girkassa, hvis du hadde tatt kontakt med Møller så kunne de forklart deg det samme som jeg sier etter bare en prøvetur.

 

Men uansett bør du bytte de lambdasondene, for når de tar kvelden må de byttes uansett.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Heisann.

 

En liten oppdatering...

 

Bank i bordet, kryss i taket, etc, men nå har fjuskingen forsvunnet ....

 

Og det eneste jeg gjorde, var å kjøre igjennom en flaske med Omega Injectorrens. Alle feilsymptomer jeg hadde,som

fjusking, feilkoder fra Lambda, etc, er alle borte. Og bilen går faktisk bedre, og så langt jeg kan se, også mere effektivt ...

 

Nå har jeg og fått tak i Cataclean, så skal kjøre en halv tank med det, og så kjøre en ny runde med injector rens senere, 

for å renske opp skikkelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår