Gå til innhold

Ranger emnet


jajamen

Anbefalte innlegg

Pumpa kvitrer som en fugl når rattet dreies hardt og turtallet er lavt, f.eks ved lukeparkering. Noen ganger hører jeg også en ekkel metallisk rasling fra motorrommet.

Ved normal kjøring og høyere turtall fungerer alt helt fint.

Det er ingen lekkasje i systemet, men servooljen var ganske brun/svart da jeg tappet ut litt. Reima virker faktisk litt slakk, men det er vel automatisk stramming på disse?

 

Bør jeg bytte pumpa, eller sjekke ut andre ting først?

Vil det hjelpe å bare skifte ut olje?

 

Er en A6 1.9TDi.

 

EDIT:

Problemet var et defekt frihjul på dynamoen. Altså ingenting galt med servopumpen, som jeg først mistenkte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det sikkert aldri blitt byttet olje på denne bilen.

Da blir pumpen full av dritt og olja dritt dårlig.1-winking.gif

Og når den er så gammel og dårlig så koker den eller så bare bobler den.

Regner med at pumpen din er full av møkk, så her er det bare å få tømt ut alt og få ut dritten som er der.

Og bytt oljen så regner jeg med at problemet er løst.

 

Hvor slakk reimen din  er kan jeg ikke svare på.

Men om reimen din er så slakk at den ikke sitter på , kan det hende at hydraulikk/fjær strammeren er dårlig?

Eller reimhjulet som ikke sitter på bra nok eller er slitt. 1-winking.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill! 1-winking.gif

 

Prøver å bytte olje i første omgang. Må sikkert ta dette i flere runder fram til olja hvertfall er litt gjennomsiktig, eller symptomene bedrer seg.

 

Fjærstrammeren er ganske ny, så den bør være i orden. Slakken er bittelitt over 1 cm - noe som sannsynligvis er innenfor normalen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

OPPDATERING:

 

Har byttet servoolje i flere omganger med litt tid i mellom. Nå er oljen grønn og gjennomsiktig :-)
 

Lyden har blitt litt bedre. Dvs den høres fortsatt, men først ved større rattutslag enn tidligere.
Imidlertid hører jeg nå en svak, ikke konstant, plystring også på tomgang - uten belastning på servopumpa.

Begynner å lure på at noe annet kan være rota til problemet her..
 

Plystringa høres godt i området hvor servopumpa sitter. Men like over den er dynamoen. Kan det være reimhjulet til denne som er dårlig?

Det vibrerer tydelig mer i spenningsdemperen når bilen går på tomgang. Vibrasjonene merkes også godt når jeg sitter inni bilen.
Vibrasjonene kombinert med plystringa gjør meg hvertfall ganske sikker på at det er noe som roteres av reima.

Noen som er uenige, eller har andre forslag?


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener fortsatt at det er reim evt. reimstrammer, og det blir nesten bekreftet utifra det du skriver.

Ny fersk og tynn servoolje så hjelper det litt, pumpa går lettere derav mindre motstand og det at den plystrer på tomgang er også et tegn på reima.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, er det fryktelig dårlig så vil det nok gjøre det men du vil nok heller slite med en veldig høyfrekvent pipelyd, nærmest konstant, eller at lageret rett og slett skjærer seg og låses.

Hvis du kommer til kan du spraye litt WD-40/5-56 inn i lageret på løpehjulet (prøv og ikke treff reima) og se om lyden opphører.

Vær også litt reservert på dynamo så ikke du fyller den med olje.

 

Det vil nok alltid være litt vibrasjon/bevegelse i reimstrammer, men det er grenser for hvor mye den skal hoppe.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår