Gå til innhold

Kommer veldig lite varme inn i bilen

Ranger emnet


Steinar31

Anbefalte innlegg

Får ikke varmen inni bilen, kan komme litt nå og da, etter 20 minutter kanskje, tenker litt på tett varmeregister. Noen forslag?

Får også ofte varsel om for lite kjølevæske, har fylt på 3-4 DL siste 6 mnd, klarer ikke set at det er lekkasje.

I dag på vei til jobb kom det faktisk litt varme inni bilen, men så kom det varsel om å stoppe pga lavt kjølevæske nivå. Kjørte til jobb og da er tanken nesten tom, men den fylles fint opp når jeg skrur av lokket og trykket jevner ut. Noen som vet? er en 2006 1.9 L.
Skal vist nok være webasto i bilen, men dette aner jeg ikke noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luft i systemet, tett varmeregister, dårlig sirkulasjon?

 

Jeg ville startet med å fikse kjølevæskelekkasjen for deretter å gyve løs på vameproblematikken, for det kan godt være det stammer fra det førstnevnte.

Det er enten lekkasje eller defekt toppakning. Du bør være HELT sikker på at det ikke er lekkasje før du konstanterer med toppakning, dog er det et par symptomer du kan se etter.

Eksoslukt i ekspansjonstank, oljefilm/hinne i ekspansjonstank, ekstremt trykk i ekspansjonstank, hvit røyk fra eksos.

Bare så det er klart, det vil alltid bli trykk i kjølesystemet, noe det også skal være, men hvis det blir mye mer enn normalt er det å antas at kompresjonen går inn i systemet.

Det vil alltid kunne være hvit eksos, spesielt ved kald motor eller hvis det er mye småkjøring, hvis det derimot ryker hvit av eksos etter en lang tur med god og varm motor er det konstatert at toppakningen er gått.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luft i systemet, tett varmeregister, dårlig sirkulasjon?

 

Jeg ville startet med å fikse kjølevæskelekkasjen for deretter å gyve løs på vameproblematikken, for det kan godt være det stammer fra det førstnevnte.

Det er enten lekkasje eller defekt toppakning. Du bør være HELT sikker på at det ikke er lekkasje før du konstanterer med toppakning, dog er det et par symptomer du kan se etter.

Eksoslukt i ekspansjonstank, oljefilm/hinne i ekspansjonstank, ekstremt trykk i ekspansjonstank, hvit røyk fra eksos.

Bare så det er klart, det vil alltid bli trykk i kjølesystemet, noe det også skal være, men hvis det blir mye mer enn normalt er det å antas at kompresjonen går inn i systemet.

Det vil alltid kunne være hvit eksos, spesielt ved kald motor eller hvis det er mye småkjøring, hvis det derimot ryker hvit av eksos etter en lang tur med god og varm motor er det konstatert at toppakningen er gått.

 

Hei Jesper,

 

Var ute å luktet på lokket og innholdet i ekspansjonstanken, virker som det lukter av dieseleksos ja, vet ikke helt hva kjølevæske skal lukte som, men det minnet meg om diesel eksos, litt røkt lukt.

Kunne ikke se at det var noen film på væsken i beholderen.

Jeg vet ikke om det skal være slik eller ikke, men hver gang jeg skrur opp det blå lokket i denne tanken så kommer det en kraftig surkle lyd når lokket er delvis åpnet, så bobler det inni tanken og tanken fylles raskt opp, den fylles såvidt halvfull... jeg vet den har vært fullere i sommer da den fikk et par 3 dL med væske..

Har også lagt merke til at det kommer ganske mye eksos om morgenen i de siste 3-4-5 ukene, usikker på hvor lenge igrunn, det ryker godt ved oppstart, og røyken er hvit/lys grå, det går fort over tror jeg.

Som jeg skreiv tidligere, det kom varme i dag tidlig etter 7 min rolig kjøring, men etter 25-30 minutter plinget varsellampen  for kjølevæskenivået og da var det slutt på varmen.

Er jeg ille ute? om det er toppakningen, må den byttes med en gang eller kan det vente litt til? hvor kritisk er dette? motoren holder 90grader, aldri over, reagerte i dag på at det gikk 5-6 minutter uten at tempen steig, men det gikk bare 4-5 minutter fra den begynte å stige til den nådde 90 grader. Synes det gikk litt fort å nå 90 grader..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det lukter eksos tyder det på defekt toppakning. Jeg anbefaler å bytte den snarest mulig, men sjansen for at noe går fryktelig galt i mellomtiden er liten, derimot vil fremdeles varmeproblemet vedvare helt til dette er fikset.

Ikke noe i veien med at den når 90 grader fort, egentlig jo fortere jo bedre - så lenge den ikke fortsetter forbi..

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

hei!

 

Jeg har akkuratt samme problem som du har med bilen din, Har du funnet noe mer om problemet? 

Har hatt bilen inne på verksted å konstantert at toppakningen ikke ødelagt. 

 

har hatt veldig mye blårøyk ved oppstart selv, men dette skyldes dårlige ventiltettninger.

 

varmen kommer og går akkuratt som du beskriver, og fyller på litt kjølevæske innimellom. 

 

Tok og skrudde av ekspasjonstanken og blåste med trykkluft inni, å da fant jeg en lekkasje, fikk byttet denne men samme problem enda :(

VW passat 25006
Ford fiesta 1999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Pionersport,

 

Har ikke hatt tid til å ha bilen innom verksted, men det spekuleres i om det kan være tett varmeregister.
Kan ikke se en hinne eller noe misfarge på væsken i ekspansjonstanken, væsken har ikke vært bytta på mange år.
Det er og flere bilkyndige som sier at det er svært sjeldent at toppakningen ryker på denne motoren, min har gått 190.000km nå. ikke vet jeg.
Opplever du merkelige ustabile nivå inni selve 
ekspansjonstanken? hos meg kommer jo varsel ofte, men når jeg åpner lokket så fylles tanken bra opp igjen, noen ganger er den godt under minimums grensa, mens andre ganger er tanken nesten stappfull. Skjønner liksom ikke dette, vurderer å ta den inn til Orkdal Bil for en analyse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt veldig mye bra om toppakningene på disse motorene selv, så tviler på at det kan være den egentelig, da ville man jo ha sett hvit røyk fra eksosen.

 

Jeg opplever merkelige nivåforskjeller i ekspansjonstanken, men det er kun når jeg bruker varme i bilen, er klimaanlegget på Low så er væskanivået det samme hele tiden. Mistenkte lenge at det kunne være hull i kjølesystemet inn i varmeapperatet. ( de to slangene som går inn i torpedoveggen) men syns det er merkelig det å siden det kan ta en stund før det er tomt og må fylle på igjen. Er aldri likt hver gang, Alt fra 10 min til flere dagers bruk av bilen. 

VW passat 25006
Ford fiesta 1999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være webastoen som har sluttet å virke eller eventuelt gåen sikring? er det slik at webasto startes automatisk med bilen? for det er ingen bryter til denne hos meg, og den eksosen som kommer ut på siden, under døren, er denne fra webasto?

Det er ikke etterfylt kjølemedium på denne bilen noen gang tror jeg, skal det påvirke varmen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal få sjekket toppen min i morgen, får målt meg en trykklokke som man skrur ned i glødeplugg hullene, så snurrer man motoren rundt til man får en verdi på klokka, det gjøres på alle 4 sylinderne, er ikke verdien likt på alle så har toppen gått. (heter vel kompressjonstester)

 

kjølemdiumet har ingen ting å si, det er kun til klimannlegget. får du kaldt luft så er det greit. 

 

blir spennede å sjekke i morgen, Krysser fingrene for at det ikke er toppen, for det er svindyrt å bytteicon_boulax.gif

VW passat 25006
Ford fiesta 1999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toppen som i toppakninga eller noe annet? Det høres dramatisk ut. Kald luft fra AC slutta å funke i ferien, er litt treg jeg skjønner du, vet kjølemedium må fylles på, men det skal vistnok ikke ha så mye å si for varmen har jeg blitt forklart. Tipper det er noe luft i systemet, ergo varsel på kjølevæske. Har du webasto? Kommer ikke noe eksos fra siden av bilen til meg. Sjekka sikringer. Lykke til i morgen og håper du legger ut resultatet av testen i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Nei, de målte ikke bilen min med trykk i kjølesystemet (Litt rart igrunn) Fikk bare tilbakemelding om at det kunne være toppakningen,uten at det kunne sies 100%.

De tok bare diganose på bilen med PC, der fant de ikke noe feil.

 

Du sier du hadde hull i pollen filter, Har den noe med Kjøelsystemet å gjøre? er ikke det bare et filter inn til kupeen?

Hvor mye kostet det deg å få reprarert bilen? Og hvor? 

VW passat 25006
Ford fiesta 1999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår