Gå til innhold

Verksted fant ikke feil på kjølesystem - Må jeg betale dobbelt?

Ranger emnet


baltakatt

Anbefalte innlegg

Hei smile.png

Jeg er ikke noen bilkyndig fyr, som det sikkert vil komme godt frem her i denne tråden. Derfor vil jeg prøve å forklare problemstillingen så godt jeg kan, og forhåpentligvis få noen innspill fra dere om saken.

Etter å ha kjøpt bil for noen år siden, har jeg hatt stadige problemer med at kjølevesken forsvinner i et hurtig tempo, og jeg har derfor alltid vert påpasselig med å etterfylle.
I juli, 2013, hadde jeg bilen inne på et ikke-navngitt verksted for å sjekke dette. De kom da til følgende konklusjon: 'Sjekk lekkasje fra kjølesystem (periodisk). Ingen lekkasje funnet'.

Så problemene med at kjølevesken forsvinner for raskt har bare fortsatt, men ikke noe stort problem siden jeg etterfyller ved behov.

Men så i september 2015 hadde jeg bilen inne til samme verksted pga av hyling i bilen ved oppstart. Der ble drivreimen byttet ut, og samtidig fant de en lekkasje på vannpumpa. Vannpumpa ble da skiftet sammen med drivreim. Kr 1110 for ny vannpumpe, kr 493 for ny drivreim og kr 3200 for arbeidet.

Flotte greier tenkte jeg! Nå hadde de endelig funnet ut av hvorfor kjølevesken min forsvinner alt for fort. Men så under en måned senere stopper jeg bilen etter en kort kjøretur og vifta går etter at motoren er slått av, for å kjøle ned motoren. Jeg åpner panseret og ser at beholderen for kjøleveske er helt tom!

Fyller på vann/veske og kjører til verksted for å få undersøkt dette som jeg trodde skulle vere fikset allerede. Etter at de har sett på bilen finner de ut at det er en lekkasje ved en pakning/overgang til radiatoren. Bilen skal inn til ny reparasjon på onsdag for å få dette fikset.

Så kommer problemet mitt. Da jeg nevnte til verkstedets mann i resepsjonen at jeg vel ikke skulle betale for dette, siden de opprinnelig ikke hadde fikset problemet med at kjølevesken forsvinner, så må jeg vel ikke nå betale på nytt for at de skal fikse dette problemet...igjen. Men han mener at dette ikke henger sammen og mener at jeg må betale for alt ved den nye reparasjonen.

Hva mener dere? Er det rimelig at jeg må betale også for denne reparasjonen når bilen allerede har vert inne 2 ganger for å finne problemet med at kjølevesken forsvinner? Nå viser det seg at det er overgangen/slangen/pakningen til radiatoren for forårsaker problemet, selv om de tidligere har byttet vannpumpa (kanskje helt unødvending...).


Burde jeg forvente at verkstedet skulle ha funnet ut av dette ved de to foregående kontrollene? Eller har de helt rett i å kreve betaling for ny runde nå med å fikse problemet med at kjøleveske forsvinner altfor raskt?

Er ikke vannpumpe og radiator såpass avhengige av hverandre at dette burde ha blitt funnet ut av tidligere?

Kan kjølesystem defineres til å også omhandle radiatoren og tilhørende slanger/rør?

Håper noen kan opplyse meg smile.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verkstedbesøket i 2013 kan ikke tas med i denne sammenheng.

Hvis de fant en lekkasje på vannpumpa så mener jeg de bare har gjort jobben sin, men de har kanskje ikke gjort en kjempe god jobb siden de ikke fant den siste lekkasjen, dog mener jeg du må betale for den siste reparasjonen også, da disse to ikke henger sammen.

 

Alle komponenter som kjølevæsken er tilknyttet er definert som kjølesystem, men vannpumpe og radiator sitter på to vidt forskjellige plasser.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår