Jump to content
Bilforumet.no
Gumball

1.9TDI mister dieseltrykk etter en natt i bakke?

Rate this topic

Recommended Posts

Hei!

Har en passat 2005 med 1.9TDI, motorkode er AVB.

Når den står ubrukt i mer enn 1 dag ca, så skjer det noe spesielt.

Når jeg kinner, så starter den med en gang, men stopper etter 1 sekund, deretter kan jeg kinne i 10-15 sekunder til den begynner å hoste, og til slutt starter den.

Ingen feilkoder på motor. og det er ikke startsperren som slår inn.

Dette skjer kun når den har stått en stund, ellers starter den alltid, både varm og kald.

Virker som om drivstoffet renner tilbake/mister trykket med tiden? Skal prøve å sjekke etter luftlekkasjer,og bytte dieselfilteret i morgen.

Noen vanlige feil som er synderen her? Evt andre tips?

hadde akkurat det samme med en 2,5tdi v6

stod den kun over natta startet den greit, 2 dager eller mer så gikk den kun på diesel som var i pumpa og stoppet, kjørte jeg startern lenge nok kunne den starte... måtte ikke lufte så fant ut at det ikke var utvendig lekasje slik at dieselen "raknet"..måtte være innvendig lekasje i pumpen... bare å pass på å parkere bilen med tanken høyt, helst høyere enn motor hvis du vet den blir stående en tid.

løsninga ble overhalt pumpe fra dieselgrossisten + kjøp av vag commander

Har enda ikke fått løst dette, filter er byttet til originalfilter, slanger og T koblingen på filteret er byttet.

Har lest mye på internett, alt ifra o-ringer til dyser(men da er diesel i olja) til defekt løftepumpe, tandenpumpe, plastslanger fra løftepumpe osv.

Har vært inne 2 ganger hos merkeverksted, men de har byttet andre deler på måfå, eller bare feilsøkt i timer uten resultat, det må jo være en smal sak å måle om et vakuum forsvinner?

Vil helst slippe å måtte bytte enten løftepumpe eller tandempumpe uten å være sikker.

Har også sett folk har montert en enveisventil rett etter dieselfilteret, noen som har erfaringer?

Ingen som har flere ideer før jeg evt lar merkeverksted prøve å finne ut igjen?

Jeg føler problemet blir verre når det er under halv tank igjen.

Tror selv det er en liten lekkasje ett sted som slipper luft inn, og ikke drivstoff ut.

Den er ikke noe blå egentlig, men de gangene jeg må kinne litt før den starter så ryker det litt de 2-3 første sekundene, samt litt røff tomgang før luften forsvinner fra systemet. Lukter heller ikke noe surt eller spesielt.

Om du lytter til pumpa bak i tanken kan du høre om den går når du prøve å starter.

Det du kan prøve er å ta en tyn ledning fra batteriet til sikringen til diesel pumpa. 

Sett bare ledningen inn på sikringen så det kommer strøm på den,

og da kan du se om den starter lettere.

Løftepumpen går hver gang, problemet er at trykket forsvinner over natten om bilen står med nesa høyere enn baken, da må jeg kinne og kinne til tandempumpen har pumpet frem ny diesel.

Dette skjer kun i bakker, jeg mistenker et lite hull i drivstoffsystemet som slipper luft inn, men ikke diesel ut. Spørsmålet er bare hvor.

Å sjekke slanger og rør koblinger er litt av en jobb, men kan hende det er noen dårlige.

beste er vel å ta en klut og tørke over slanger/rør se om det lekker.

La bilen stå å gå menst du holder på ta et rør og en slange omgangen. 

Såpevann også kan du bruke spraye litt om gangen se etter bobler.

Her ser du oversikt over drivstoffsystemet dit. 

404201300.png

404201300.png

Takker for bilde!

Har allerede byttet slangesettet nr 8, og T stykker m oringer på filteret, samt filter, slagene så litt morkne ut på utsiden, men var egentlig i veldig god stand når jeg tok de av så jeg.

Tenker å bytte hele ruklet nr 7, meg bekjent så koster vel dette en arm og et par fingre.

Du vet ikke hva nr27 er på bildet? Jeg klarte ikke helt å finne det ut.

nr 27 er temperatursensor.

Trenger ikke koste så mye du finner jo en slange med samme diametrer om ikke lengden passer så klipper du bare til.

Må ikke kjøpes på møller denne slangen trur jeg ikke er så dyr.  

Du finner den sikkert her og http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050601.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xfuel+line+passat.TRS0&_nkw=fuel+line+passat&_sacat=0

Eller om du går på wurth eller tess mulig biltema kanskje dem har også.

Har hatt bilen inne på merkeverksted, de kunne ikke si så mye annet enn at det mest sannsynlig var lekkasje ved høytrykksiden.(slik at det rakner) Mest sannsynlig tandempumpe eller dysetetninger, eller i verste fall sprekk i topp(drivstoffgalleri).

Har byttet tandempumpe uten forbedring, så neste på listen er dysetetninger, noen som vet ca pris på verksted?

Har lest på div forumer om folk som har montert enveisventil eller ekstra matepumpe til drivstoffet med hell.

Er det sikkert at det er høytrykksiden? Kan det evt være løftepumpen i tanken?

Har vert borti løftepumpen har sviktet.

Ble det trykktestet anlegget ditt.

Har du har noe sirkulasjon i varmeapparatet når du skal begynne å kjøre eller svinger?

Du kan prøve og sette på ventil oppe ved dyse koster ikke så mye for en ventil.

pris på å overhale dyse er vel forskjell på plasser der må du sjekke litt, prisen kan fort komme opp 3500-6000 kr.

trur ikke det har noe med dysene.

Jeg skal snart se på en bil med samme problem.