Gå til innhold

Rustfjerning

Ranger emnet


riki

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen, jeg har en del overflaterust på bilen min og har lyst til å fjerne all rust ved å følge instruksene fra denne artikkelen.

 

http://www.maxmaling.no/malingtips/bil/hvordan-fjerne-rust-ordentlig

 

Jeg har aldri gjort noe lignende før og derfor trenger jeg tips fra de som har litt peiling på rustfjerning.

Det er så mange how to klipp på youtube at det er vanskelig å velge en riktig metode, derfor trenger jeg deres råd og anbefalinger.

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bruker jeg ikke så mye stålbørste når jeg driver på da, men grit å ha.

 

Du starter med en god bra kompressor så du har godt med luft, å bra kvalitet på verktøy.

Da bruker du en, båndsliper, eksentersliper, luftpistol, så har du en super duty.

Slipp ned bilen godt over rusten og litt til ta gjerne et mye større område rundt der du skal slipe rust.

Om du skal sannblåse så må du ha bra utsyr til jobben,om du ikke har det så la vær.

 

Så på med syregrunning på bilen, der er det mange forskjellige typer, la bilen stå et døgn eller to.

før du begynner med noe mer.

 

Da er det å grunne godt å begynne å sparkle pusse, sånn går resten av dagen/kvelden kanskje en dag til. det er heilt flatt og fint.

Bruk god tid på dette så blir det bra,heller en ta noen runder ekstra eller en uke ekstra så det blir heit bra.

 

På med grunning og Våtslipe litt etter på så vil du se hvordan det blir, kanskje du må ta en runde til om det ikke blir bra.

Det skal verre helt slett og fint etter pussing, ingen ujevnheter når du er ferdig.

Så ha på grunning igjen.

 

Da kan du sette bilen inn i boksen spray på lakk og klarlakk og ferdig.

La bilen stå i varmen til dagen etter på.

 

Husk bare at tempen bør verre mellom 15-20 grader under lakkering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Opel Astra og BossCat, jeg gikk for en fattigmannsløsning, Kjøpte ferro rustfjerner(alternativ til sandblåsing), sandpapir, brunox rustfjerner og primer i ett pluss maling. Først brukte jeg sandpapir, etter det flere lag med Ferro, identisk prosess med brunox og det hele ble avslutett med maling. Resultatet var o.k, skal poste før og etter bilder.

Fremgangsmåten som Opel Astra beskriver er nok the way to go, men jeg har ikke lyst til å bruke så mye penger til utstyr for en bil som kostet 13 000 spenn,(det er en mercedes c180, 98 mod.).

Kan noen forklare meg hvorfor det er så mye rust på samtlige c180 modeller, kad det være dårlig kvalitet på metall? Hvorfor er det slik at gamle Mercedes biler 190E( e klasse generelt) har mye mindre rust. Faren min kjørte 190 E, har ikke vasket den så ofte og det var ikke noe rust å snakke om.

Før hadde jeg Citroen C5 sedan 2001 mod. ikke en milimmeter rust på den, merkelig at rust er nærmest ikke eksisterende på Citroen biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før i tiden lagde dem ting som skulle holde lenge?

Nå i tiden lager dem ting som ikke skal holde lenge?

 

Nye biler er dårligere forbredt mot rust enn før. Det kommer vel av at der er svakere beskyttet mot korrosjon fra fabrikk.

Også på grunn av det er et hardt for bilene her i norden , bilene blir utsatt for salt på vinteren som legger seg på bilen.

Og stålkvaliteten er nok dårligere galvaniseringen flasser av på bilene, og når saltet på veiene har blitt sterkere, en før så tar det på mer og.

Nå holder saltet som vi brukers i dag fuktig ned til 20 minus grader.

Så dette kan verre noe til årsaken at bilen din ruster så mye.

 

Så derfor er det greit å rustbehandle bilen og pleien ekstra godt og vaske godt om vinteren.

 

Mb hadde vel ekstremt dårlig kvalitet på stål og rustbehandling får noe år siden, er vel derfor dem ruster opp 1-winking.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Har studert litt rundt, og der er en del tips som går på at Owatrol er som et vidundermiddel på fast rust. Og at man kan bruke Arcanol eller blande 50/50 owatrol og arcanol.

Har begge deler og tenkte prøve det på hjulbuer og litt sånt. Nå snakker vi om eldre bil jeg ikke er så nøye med utsende og sånt, bare det kan stagge rusten en del.

Men så var det det at man helst må ha noe mellom  før man tar på lakk, ellers vil det koke( arcanol og lakk går ikke sammen). Et stoff som både kan legges på arcanolen, og som lakk kan brukes oppå. Men hva slags stoff som passer til det vet jeg ikke.

 

Noen som går god for denne metoden, og eventuelt kan gi noen hint :)

Det går an å få laget acryl lakk hos fargehandel, mulig den går oppå? Men den må visst brukes opp i løpet av en uke. Vet ikke om det er å anbefale heller.
Har pleid å kjøpe spaylakk hos bilextra og syns den fungerer brukbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår