pionersport 10 Report post Posted October 5, 2015 Hei! Har en ford fokus 1.6l 2005 som bare går på 3 sylindre. Har vært hos et verksted og diagnosert bilen og fikk feil på sylinder 2. (feilkode P0302) Mekanikkeren anbefalte meg å bytte plugger og pluggledninger, Det gjorde jeg men ble fortsatt ikke bedre. Lurer på om det kan være Tenningsmodulen som har tatt kvelden? Noen som har noen andre forslag på hva det kan være? Feilmelding: Quote Share this post Link to post Share on other sites
Espen Solheim 10 Report post Posted October 5, 2015 Hei for og hjelpe deg bør du skrive hvilken motor og hvilken årsmodel din focus er, nyere focus har ikke tenningsmodul eg trudde ikke de første hadde heller men kan være eg tar feil. Du burde også få feilkoden for det er ingen feilkode som sier feil på sylinder de sier feiltenning sylinder eller bankegrense overskredet sylinder 2 etc så derfor er det mye lettere og hjelpe med rett feilkode, om bilen kun går på 3 sylindere vil eg tro coil er det neste på listen men er folk her inne som har bedre kjennskap til disse motorene enn meg :-) Quote Share this post Link to post Share on other sites
pionersport 10 Report post Posted October 5, 2015 Årsmodell og motor står i tittel, men skal endre det også i beskrivelsen. Det er en 1.6l bensin som er 2005 modell. Tenningsmodulen jeg sikter til er denne: https://www.skruvat.no/Tennspole-P25101.aspx (Ser også nå at den heter coil på Bildeler.no) Skal se om jeg kan få tak i koden i morgen:) Quote Share this post Link to post Share on other sites
Espen Solheim 10 Report post Posted October 5, 2015 Det er ikke tenningsmodul det er coil eller tennspole, tenningsmodule er ein liten ecu som styrer gnist. Men det er ikke usansynlig att det er coil som er problemmet, går den ikke på sylinder 2 i det heile og har du tatt utt pluggen og sjekket etter de byttet til ny plugg?. Quote Share this post Link to post Share on other sites
pionersport 10 Report post Posted October 5, 2015 Har fått tak i feilkoden nå, Det er P0302 Cylinder 2 Misfire detected. da lærte jeg noe nytt om coil og tennmodul:) Har ikke sjekket pluggene etter jeg byttet de, Hvordan sjekker jeg det? Quote Share this post Link to post Share on other sites
Espen Solheim 10 Report post Posted October 5, 2015 Vist det ikke er gnist vil det ikke være noe særlig farge på coilen den vil være blank, du kan ta ut tennplugg på to sylinderer og samenligne så ser du fort forskjell ved optimal forbrenning skal pluggene bli nøttebrune. Coil er neste skritt her og sjekk ledningene til coilen se att det ikke er eir på kontaktflatene i kontakten og spray inn noe flytende gris ikke WD40. Quote Share this post Link to post Share on other sites
pionersport 10 Report post Posted October 5, 2015 Da skal jeg prøve det i morgen! Takk for svar! :) 1 Espen Solheim reacted to this Quote Share this post Link to post Share on other sites
Espen Solheim 10 Report post Posted October 5, 2015 Glemte og si att du ikke nødvendigvis ser stor forskjell på pluggene om den av og til ikke tenner eller slutter og tenne når motoren er varm men våt plug eller den er heilt rein da er det ikke gnist. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Mr_Spock 10 Report post Posted October 6, 2015 Vet ikke om du er kjent med "vann rundt pluggene" feilen på Focus II med 1.4 og 1.6 motorene? Dette skjer på grunn av en dårlig konstruksjon av spylerdysene som er montert på panseret. Det fører til at vann lekker gjennom hullene i panseret når det regner. Vann som havner på motoren og samler seg nede i kammeret hvor pluggene er montert. Et kjennetegn på at man har denne feilen er selvsagt at man kan se vann ved å se nede i disse kammerene - eller at det er brunt av rust der. For det tørker opp i tørre perioder og når motoren blir varm. Men å ha vann her tar stadig knekken på coilene. En løsning som fungerer er å fjerne spylerdysene, sette de godt inn med silikonfett og montere de igjen - legge på litt ekstra silikonfett fra undersiden. Så fiks først coiler/plugger/pluggledninger - så fikser du spylerdysene. 1 Espen Solheim reacted to this Quote Share this post Link to post Share on other sites
pionersport 10 Report post Posted October 6, 2015 Vet ikke om du er kjent med "vann rundt pluggene" feilen på Focus II med 1.4 og 1.6 motorene? Dette skjer på grunn av en dårlig konstruksjon av spylerdysene som er montert på panseret. Det fører til at vann lekker gjennom hullene i panseret når det regner. Vann som havner på motoren og samler seg nede i kammeret hvor pluggene er montert. Et kjennetegn på at man har denne feilen er selvsagt at man kan se vann ved å se nede i disse kammerene - eller at det er brunt av rust der. For det tørker opp i tørre perioder og når motoren blir varm. Men å ha vann her tar stadig knekken på coilene. En løsning som fungerer er å fjerne spylerdysene, sette de godt inn med silikonfett og montere de igjen - legge på litt ekstra silikonfett fra undersiden. Så fiks først coiler/plugger/pluggledninger - så fikser du spylerdysene. Så det du sier er at coilen min har blitt ødelagt pga. Vann? Ser at det er veldig rustent nedi ved pluggene. Da skal jeg bytte denne? https://www.skruvat.no/Tennspole-P25101.aspx Er det noen Mulighet for og måle coilen på noe vis? Quote Share this post Link to post Share on other sites
Mr_Spock 10 Report post Posted October 6, 2015 Disse kortslutningene, på grunn av rust som bygger seg opp rundt pluggen - og selvsagt vann med rust, spiser coiler til frokost. Vær glad det bare er coilen, har hørt om flere som har fått ødelagt mer - fastrustede plugger, frostplugger som har røket osv. Her er en tråd om emnet på et utenlandsk forum: http://www.fordownersclub.com/forums/topic/16039-water-in-plug-ports-issue-with-pictures/ Quote Share this post Link to post Share on other sites
pionersport 10 Report post Posted October 6, 2015 Du sier at jeg burde være glad for at det bare er coilen, men jeg aner ikke om det er coilen, er du sikker på at det er den? Da kjøper jeg en ny en. Tok bilder av pluggene i dag, den til venstre er fra sylinder 2, og den til høyre er fra syl. 1. Kan klart se forskjell på pluggene, plugg nr 2 er helt blank mens den andre er svart/brun. Kan det være noe med dysene eller lignende? tenker da på at det ikke kommer noe bensin inn i kammeret. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Espen Solheim 10 Report post Posted October 6, 2015 Ta og koble til pluggen legg den til jord(gods) og så får du noen til og kjøre startmotor for og se om det er gnist i det heile eller om gnisten er veldig svak. Om det ikke er gnist er det nok coilen som er mest sannsynlig. Quote Share this post Link to post Share on other sites
pionersport 10 Report post Posted October 6, 2015 Skal jeg plugge ut resten av pluggledningene da slik at den ikke starter? Tar bare ene av de gamle pluggene å tester med :) Quote Share this post Link to post Share on other sites
pionersport 10 Report post Posted October 6, 2015 Har fått sjekket og er null gnist fra sylinder 2. Så da kjøper jeg denne:https://www.skruvat.no/Tennspole-P25101.aspx Er det riktig del? Quote Share this post Link to post Share on other sites