Gå til innhold

Octavia vibrerer ved lavt turtall i høye gir

Ranger emnet


jorusten

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Ved to anledninger de siste månedene har jeg opplevd at min '07 Octavia stasjonsvogn 1,9TDI m/manuelt gir vibrerer på motorveien.

 

Felles for de to gangene har bilen vært tungt lastet, på motorveien i 5 eller 6 gir, i normalt lavt turtall.

 

Vibreringen kan beskrives litt som når man kjører på sånn "hakkete veistripe" som skal lage lyd når man skjener ut av veien - en slags mørk vibrerende lyd. Ikke noe voldsomt høyt eller plagsomt, av og til så lavt at pasasjerene ikke legger merke til lyden. Slipper man gasspedalen gir lyden seg, og kommer tilbake når man begynner å gasse igjen (på lavt turtall).

 

Hvis jeg feks girer ned et gir, gir lyden seg.

 

Lyden er som sagt ikke veldig sjenerende, men jeg tenkte å høre om noen har noen ideer om hva dette kan være? At det ikke feks er en turbo som synger på siste verset e.l., som jeg burde ha sjekket ut?

 

Jeg vet at beskrivelsen sikker er litt vag - men det er litt vanskelig å identifisere hvor feilen lyden kommer fra, og den kun oppstår i høye hastigheter, og veldig sporadisk smile.gif

 

På forhånd takk for svar!

 

/Jo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavt turtall, mye last og mye gass er mye påkjenning på svinghjulet. Er det defekt så vil det kunne riste og lage mye rare lyder. 

 

Tro meg, jeg har nettopp byttet på bilen min. Jeg var maks heldig. Hele bilen kunne brent opp. Vært mye friksjon ved svinghjulet.

Men hos meg lagde svinghjulet lyder hele tiden, veldig mye ved pådrag. Men om det er svinghjulet ditt som er slitt kan jeg ikke garantere, men viberasjon/risting ved mye moment på motoren kan være det. 

Kjenner du viberasjoner i clutch pedalen? Om du presser inn clutch pedalen til den nesten tar tak. (på tomgang) 
 

144293850838289700_resized.jpg?width=192

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tung last og lav turtall på en liten motor, er ikke bra. Iallefall ikke VAG-diesel motor. Det tar knekken på svinghjul (som nevnt over her). La ikke motoren jobbe hardt, under 1800rpm. Gir ned og bruk motoren. Så slipper du igjenkoksing også. :)

13 Toyota Prius + Seven (Taxi) | 01 Audi Ur-Allroad 2,5TDi  | 91 Audi 100q 2.3E Avant | 87 VW Transporter 1,6 TD Syncro | 90 Audi 200 20V | 86 Audi 100 CD Avant| 91 Audi S2 | 93 Calibra Turbo 4x4
VW Audi Club Norwegen - Troms & Finnmark Lokallag

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det svinghjulet har vært værmt lol, eg har samme problem ikkje lyd men vibrasjon i clutch ved gripepunkt og så slipper også clutchen litt.

Om det er vibrasjon i clutchpedal er det svinghjul men om du ikke har vibrasjon kan også dårlige motorfester lage vibrasjon men da kjenner du det ofte i girspaken om du har manuell girkasse. 

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 years later...
19 minutter siden, arvid@dbkomp.no skrev:

Jeg hadde nøyaktig samme plage i årevis. Skifte av glødeplugger gjorde susen!

Arvid

Dette må du forklare nærmere. Hvordan kan dårlige glødeplugger gi motorvibrasjon på lavt turtall under normal kjøring? Glødepluggene er kun i bruk ved oppstart av motor, ikke under kjøring. 

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår