Jump to content
Bilforumet.no
Biltalentløs

Audi A4 1997 Kjølevæske/frostvæske

Rate this topic

Recommended Posts

Hei!

 

Varmeapparatet mitt funket dårlig, viften funket som bare det, men det kom ikke (særlig) varm luft. Så jeg googlet naturligvis problemet. Der fant jeg ut at jeg kanskje hadde for lite kjølevæske. Så jeg tok en tur ned til bensinstasjonen, åpnet panseret, og tok en kjapp titt nedi kjølevæskerereservoaret. Der var det lite kjølevæske gitt, og væska så mer eller mindre i mine øyne bare ganske blank ut. Jeg tok turen inn på bensinstasjonen der jeg fikk valget mellom rød og blå kjølevæske. Jeg valgte blå, fylte på, og reiste så. Varmeapparat funket noen lunde vertfall, men jeg var usikker på om jeg hadde valgt riktig kjølevæske. Jeg googlet igjen, og til min fortvilelse er det visst ganske ille visst jeg har blandet ulike typer kjølevæsker. Spørsmålene jeg sitter igjen med er da:

 

1. Hviken type kjølevæske skal bilen opprinnelig ha? I instruksjonsboka har jeg nå lest at den må ha kode/sertifisering TL-VW 774 C, men er det blå eller rød?

 

2. Hvis jeg har blandet to ulike kjølevæsker, vil jeg kunne se det?

 

3. Hvis jeg har blandet to ulike kjølevæsker, hva bør jeg gjøre? Eller hva burde jeg få noen andre til å gjøre?(evt. pris)

 

4. Hvis jeg ønsker å gjøre det selv, hvordan tømmer jeg hele systemet og fyller på med nytt?

 

5. Er det sånn at jeg på liv og død MÅ unngå å bruke bilen for ikke å forværre problemet? Hvor langt er det i så fall innafor å kjøre?

 

Takk for svar!!

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er usikker på hvilken farge du skal ha men eg tror det er rød G12 men du kan også kjøpe gyllen longlife hos bilxtra/meca etc og den kan blandes med alle, det du må gjøre er og spyle gjenom systemet med ein hageslange eg pleier og ta ut tappeplugg i bunn av radiator men om den ikke har det bruker eg og ta ut kjøleveske sensor evt ein av varme register slangene (de to som går inn til torpedoveggen) så har eg hageslangen i kjølevesketanken eller radiator.

Eg gjør dette når bilen er kald så skruer eg på vann og starter bilen sånn att vannpumpen hjelper deg, når du har spylt i 5 min fyller eg på med long life kjøleveske da den ikke reagerer, du skal ikke kjøre langt før du kan få store problemer som kan gjøre kjølesystemet tett og det er ikke bra blå og rød væske blir til tykk gjørme aktig gørr.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.