Gå til innhold

1.9 tdi, turbo problem

Ranger emnet


andkok

Anbefalte innlegg

Har en golf 4 1.9 tdi 2000 modell som turboen kutter når jeg drar den fult ut og passerer ca 100 km/t. Når jeg stopper bilen og starter den igjen så funker den som normalt igjen.

 

Har vakum testet turbo klokka, og den er fortsatt bra. Ingen lekkasje fra slangene og får ikke opp noen spesielle feil koder på turboen.

 

Noen som har et forslag på hva problemet kan være?

På forhånd, takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis alle vacumslanger er ok, så ville jeg sjekket tilstand på turbo. Kjenn etter slakk i akselen.

Lenge siden du har byttet dieselfilter? Lekkasje mellom turbo og innsug, så trykket går ut i friluft?

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de ser rufsete ut så bytt de. Koster jo så og si ingenting for de slangene. 

 

Akslingen som sitter på turbinen på turboen. Du må skru av slangen som går fra luftfilter huset mot turboen. 

 

Du burde også bytte dieselfilteret som nevnt over her. Min gamle A6 dro ujevnt og gikk ofte i nødmodus. Etter dieselfilter bytte opplevde jeg aldri mer nødmodus på bilen. 

Så kjøp deg noen 1-2meter med vakuum slange og nytt dieselfilter. Ta av en slange, klipp til ny slange og bytt. Gjør det på alle + bytt filter ;) 

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ta av luftslangen inn på turbo da kommer du til akslingen den skal ikke kunne beveges inn og ut men kan ha litt slakk opp og ned, det skal heller ikke være stor motstand når du roterer akslingen den skal gli fint.

Du kan ikke bruke trykkluft for og sjekke luftslangene til og fra turbo-intercooler da må du ta de av disse sjekkes nøye helst i godt lys og med speil så du ser under slangene ta også og beveg på dem og se etter sprekker.

Staget på turbo skal kunne beveges ned og skal returnere selv.

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg får det ikke heilt til og stemme att når den kutter så må du starte bilen på nytt med tanke på turbo problem, får du noen feilkoder frem i det heile og hva skjer etter den kutter som gjør att du må stoppe og starte den på ny er det ingen turbo etterpå?

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

okay, nå har problemet forverret seg  .... ¨Nå har den blitt sånn ''slapp'' hele tiden! Det virker som den har gått i et nød modus. Når jeg gir full gass så reagerer den nesten ikke, uansett hvor jeg ligger på turtallet. Og ESP sensoren slo inn, kan det være en sammenheng med problemet mitt?

Noen som har et forslag på hva det kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår