Gå til innhold

Hva vil skje med oss VAG eiere nå? (VW "skandalen")

Ranger emnet


TKarlsen

Anbefalte innlegg

Har jo vært mye skriverier rundt utslipp "skandalen" til VW i det siste og nå har jo også Audi og Skoda hengt seg på (Er jo samma VAG greia). 

Hva vil skje med oss som har en EA189 programvare på bilen? 

Hva vil VW gjøre for å rette opp i feilen? Er det bare å lage nytt program til bilen og overføre dette så er alt bra igjen? 

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde jo bare være oppdatere software på bilene dette gjelder, de endrer jo feil med oppdateringene heile veien så det burde være ein smal sak og ordne vist de vil.

Eg synes de bør kalle inn alle bilene dette gjelder men blir spennende og følge med på hvordan de løser dette.

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen problem og chippe selv men du må skaffe tuning fil fra ett velrenomert firma, og fjerne jukse delen i mappen er eg mer usikker på men de som er flinke nok kan nok det også.

Når det kommer til utstyr finnes det både som tuner via obd port og direkte fra print platen til ecu, nå må du selvsagt undersøke nøye hvilket utstyr du kan/bør bruke eg tuner kun direkte fra ecu pga da tar eg back up av heile ecu og om noe går galt er det bare og skrive de gamle filene tilbake.

Det er ett hav av løsninger og mange av løsningene er direkte farlige og kan skade ecu eg bruker bdm100 og selv om du må åpne ecu synes eg det er tryggere for ein nybegynner.

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den "jukse-delen" av progrrmvaren er jo bare laget for å aktiveres ved spesielle tester i et simulert miljø så vil jo ikke berøre noen vanlige brukere.

 

Spørsmålet blir vel om det må eller kan gjøres noe for å redusere utslipp for å nærme seg det som har vært dokumentert (med fusk).

 

Uansett vil nok ingen bileiere bli skadelidende - annet en evt. samvittighetsnag fordi de slipper ut mere NOx enn de trodde.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den "jukse-delen" av progrrmvaren er jo bare laget for å aktiveres ved spesielle tester i et simulert miljø så vil jo ikke berøre noen vanlige brukere.

 

Spørsmålet blir vel om det må eller kan gjøres noe for å redusere utslipp for å nærme seg det som har vært dokumentert (med fusk).

 

Uansett vil nok ingen bileiere bli skadelidende - annet en evt. samvittighetsnag fordi de slipper ut mere NOx enn de trodde.

 

Eg tror neppe det går an og få de ned til de verdiene de har "lovet" uten bedre katalysator/partikkelfilter og i tilegg med justering av egr, høy nox kommer av att blandings forhold mellom drivstoff og luft er perfekt og egr brukes da for og kjøle ned temperaturen og senke nox det er kort versjonen.

Nox er ikke så farlig for miljøet er jo mer lokal forurensing og att den er veldig kreftfremkallende.

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår