Gå til innhold

Nynne88

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg vil gjerne ha hjelp til å velge hva slags typer bremseklosser og bremseskiver jeg må kjøpe til bilen.

 

Jeg har en Nissan Primera -98, stasjonsvogn, framhjulsdrift. Biltema var nøye med å merke at bremseklossene de hadde inne var til automatgir biler, jeg har manuell girstyring. (vet ikke hvorfor det spiller noen rolle på bremseklossene..?)

 

På skruvat.no kan jeg velge mellom ulike systemer som LUCAS, og andre, men aner ikke hva som er på denne. Jeg går egentlig ut fra at det er originale deler. Jeg ser også at bremseskivene kan kjøpes med ulike diametere.

 

Så selv om jeg har vært med å byttet dette før på ulike typer biler, så trenger jeg hjelp til rett og slett innkjøp av deler. ABS-lampen lyste en stund uten at det ble gjort noe med det, men nå skurrer bremsene veldig - bilen blir ikke kjørt mer før dette blir byttet. Er det nødvendig å bytte bremseskivene når det har gått så langt etter at indikator begynte å lyse?

 

Jeg må altså ha bremseklosser med varsellysindikator. Og muligens bremseskiver, og kanskje også bremsekalippere, men hvordan ser jeg om de må byttes?

 

Tusen takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må måle diameter på bremseskiven din og så må du finne skiven som har den diameteren så skal du selvsagt ha bremseskiver som passer til den diameteren, caliperene testes ved og presse de inn foran og skru de in bak med bremsestempel verktøy nå husker ikke jeg om din har håndbrekkwire på caliperene bak men om de har wre på caliper må caliperstempelet skrues inn.

Om caliper stempelet ikke vil inn er caliper øydelagt da kan du noen ganger få kjøpt rep kit med nytt stempel og pakning evt bytte heile dritten, om stempelet går inn men beveger seg tregt inn kan du i noen tilfeller moe opp ved og trykke stempel inn og så presse dette ut med bremsepedal.

Om den må moes opp må du ha noe som stopper stempelet i caliperen fra og gå for langt ut for om det kommer ut av caliper sliter du veldig med og få det inn uten ny pakning.

 

Når det kommer til bremseskivene så må du sjekke tykkelsen og finne ut hva minste tilate mål er på den bremseskiven, du må også se om det er rust på kontaktflaten til bremseklossene både foran og bak på skiven om det er stor kant heilt ytterst på skiven kan du trygt bytte dem det er også noe om det er mer enn 25% rust på kontakflaten på skiven men eg er ikke heil oppdatert på dette da eg sjelden tar eu kontroll lenger.

 

Abs lampen din er ett annet problem det er kansje ein sensor på ett av hjulene eller rust øydelagt abs sensor ring men det kan også være feil i abs modulen som ligger inni abs pumpen, her må det tas diagnose for og finne ut hva problemet er du får ikke godkjent bil med abs lys.

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår