Gå til innhold

Røykgass (opasitet) overstiger generell grenseverdi - 1998 TDI.

Ranger emnet


Baguett

Anbefalte innlegg

Hei! Gjelder Passat 1998 1.9 TDI 110hk Diesel.

 

Var på EU kontroll i juli og fikk noen feil, alle utenom en er rettet, og det er røykgass. De tester dette ved å la bilen gå på tomgang, og så bånn gass til et viss turtall. De mente at det kom masse sort eksos. Jeg hadde problemer med mye sort eksos før, men fant en sprukket slange, byttet den og trodde alt var OK, men tydeligvis tok jeg feil.

 

Hvis jeg trør skikkelig til i 2. og 3. gir, kommer det noe svart eksos. Vet noen hvordan jeg kan ordne dette før etterkontroll? Haster egentlig da jeg skulle hatt etterkontroll før august, men har hatt andre ting å tenke på.

Har dog vært på verksted for feilsøking, og de kunne ikke finne feilen men utelukket: feilkoder, dieselpumpe timing, ingen lekasjer på slanger ved ladeluft. De tror at feilen kan være: slitte dyser/slitt kamaksel/dårlig kompresjon/slitt turbo.

 

Byttet motorolje forrige helg, og kjørte da en motorrens i samme slengen i håp om mindre røykgass. Men tror ikke det hjalp noe særlig. Er det i det hele tatt vits å prøve andre additiver? Har liten tro på de.

Har også hørt snakk om å fylle på parafin rett før EU kontroll, men dette høres ikke sunt ut.  Har selvfølgelig skiftet luftfilter også.

 

Bilen synger på siste vers, og er ikke verdt et turbobytte, men planlegger boligkjøp og da hadde det vært greit å ikke ha et billån (har noen erfaring med det?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siste verkstedet er inne på noe når de nevner bl.a dyser og turbo. De er forøvrig også mer sannsynlig enn kamaksling og kompresjon. 

Eksakt hva er ikke lett å si uten feilsøking. En visuell kontroll av turboens stillstand sier mye. Dysene bør testet.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er typen som har litt tro på additiver og vi bruker tunap på jobb på "problembiler", vi bytter dieselfilter fyller det opp  med tunap 134(selges hos meca) og så starter vi bilen i 3-5sekunder før vi stopper den og lar den stå i noen timer.

Vi har også dyse rense maskin(pumpe) som sirkulerer rensestoff gjennom dyser og høytrykkspumpe mens motoren går, det er ein omfatende prossedyre som eg ikke går gjenom nå men 50% av bilene vi har brukt maskinen på har det vært positiv effekt.

 

I ditt tilfelle hadde eg tatt ein dyse lekasje test om mulig eg vett mange 1.9tdi har dysene inni topplokket så der er det vanskelig, ellers kan du lese av dyse korreksjon men da må du ta diagnose og lese ut ER verdier fra dysene men begynn med og bytte dieselfilter og fyll opp filteret med dyserens trenger ikke være tunap he he

 

 

Om motoren synger på siste vers og turbo er dårlig vil du få sort røyk da turbo ikke klarer og levere nok luft, på diesel motorer kommer sort røyk som oftest av for lite luft eller for mye drivstoff.

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at ande har hatt hell med bruk av Tunap 134, men da har terskelen for kommer igjennom PKK vært ganske nærme, og hvis det stemmer at det kom "masse sort eksos" så tror jeg det blir vanskelig å komme innafor, men det er selvfølgelig mulig. 

Langt har bilen gått forresten? 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen har gått 259.000 km. Skal sies at den egentlig holder seg i god stand til tross for så mange km.

 

Vet ikke hvor lite røykgass som skal til for å gå igjennom kontrollen, men på bildet i vedlegget kan du se at de skriver 5.80. De skriver også at det ikke finnes opplysninger fra produsenten, regner med at de her mener opplysninger på hvor mye røykgass det skal være normalt.

post-140354-0-80810800-1442499823_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meiner det er opasitet som skal måles på diesel biler, og på biler med diesel turbo meiner eg skal ha 3.0 m1 men der er eg ikke sikker da eg sjelden tar eu konrtoller og når eg tar bruker eg jukselapp på avgass/røykgass biten.

 

Opasitet måler partikler i eksos, eg hadde sjekket alle luftslanger til og fra turbo også tett luftfilter forårsaker høye verdier.

Det er flere ting som gir høye verdier men det er lettest og begynne med lekkasjer og luftfilter, også dieselfilter med godstoff i og gjøre reint map sensor og luftmengdemåler kan hjelpe.

 

Motoren skal være skikkelig varm ved røykgass måling, dyse retur test kit selges på biltema men om din bil har dysene inni topplokket vett eg ikke om det er mulig.

Om du skriver motorkoden din kan sikkert noen svare på hvor dysene dine er og om det er mulig og teste disse.

 

Att tunap hjelper på reinere avgass er bevist i tester men som Jesper sier det er begrenset hvor mye det hjelper, tunap134 synes eg er best eg har med egne øyne sett hvordan den reagerer på avleiringer.

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Meiner det er opasitet som skal måles på diesel biler, og på biler med diesel turbo meiner eg skal ha 3.0 m1 men der er eg ikke sikker da eg sjelden tar eu konrtoller og når eg tar bruker eg jukselapp på avgass/røykgass biten.

 

Opasitet måler partikler i eksos, eg hadde sjekket alle luftslanger til og fra turbo også tett luftfilter forårsaker høye verdier.

Det er flere ting som gir høye verdier men det er lettest og begynne med lekkasjer og luftfilter, også dieselfilter med godstoff i og gjøre reint map sensor og luftmengdemåler kan hjelpe.

 

Motoren skal være skikkelig varm ved røykgass måling, dyse retur test kit selges på biltema men om din bil har dysene inni topplokket vett eg ikke om det er mulig.

Om du skriver motorkoden din kan sikkert noen svare på hvor dysene dine er og om det er mulig og teste disse.

 

Att tunap hjelper på reinere avgass er bevist i tester men som Jesper sier det er begrenset hvor mye det hjelper, tunap134 synes eg er best eg har med egne øyne sett hvordan den reagerer på avleiringer.

Hei igjen! Tenkte å skifte dieselfilter til helga når jeg legger om dekk, vet du hvor man får tak i tunap 134? Virka som et produkt kun ment for bedrifter. Evt vet du om andre lignende additiver som kan virke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meiner både mekkonomen,bilxtra og meca selger additiver mekkonomen og Jula selger STP dyserens ei flaske med rød kork tror den koster 69kr hos jula kjøp to så du får fylt filteret til randen, husk att om du lar bilen gå for lenge vil alt stoffet bli kjørt tilbake til tanken.

Tunap selges på verksteder og eg trodde de hadde forhandlerliste, tunap er mye bedre enn det andre eg har prøvd men alt hjelper.

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sier du også att bilen synger på siste vers og sort røyk kan komme av både turbo,dyser, diesel pumpe, defekt egr og sensorer +++, sort røyk betyr att bilen får for lite luft eller for mye diesel men kan forårsakes av så mye.

 

Dysene på nyere dieselbiler med høytrykkspumpe er vanskelig og sjekke sprøytebilde og lekkasje på selv da det kreves dyrt utstyr og god kunnskap, alt var mye lettere før med de "gamle" dysene som ikke hadde elektronikk der var det enkelt og teste dysene og evt bytte dysespiss.

Nå har eg hørt om tilfeller der folk har lagd ett modifisert dyserør sånn att de tester dysen montert på bilen men dette er ikke uten risiko og du skal bruke verneutstyr og ikke minst vite hva du holder på med eg har aldri gjort det sånn, eg leverer dyser inn til ein lokal diesel spesialist som tar 300kr for og teste ei dyse.

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ikke utifra at gud og hvermann har dyse testutstyr hjemme i garasjen eller tilgang til det på jobb.

Er en enkel sak å plukke ut dysene og levere de til et diesel verksted og få de testa, evt. byttet dysespiss.

Så det er sagt, er like enkelt å teste moderne som gamle dyser, forskjellen til CR dyser er at du må tilføre spenning for at de skal åpne - ingen vanskelig sak.

 

Jeg er ingen dyse "spesialist" men jeg tester, bytter og overhaler "noen" i løpet av et år og jeg kan ikke på noen måte karakterisere det som vanskelig, men det nytter ikke være kokk, sykepleier el. du er nødt til å ha teknisk forståelse og noe bakgrunnskunnskap som mekaniker.

 

Er sant som du sier at sort røyk er tegn på feit blanding, men sprøytebildet har mye å si, hvis den ikke forstøver ordentlig blir det masse sort røyk med en gang, samme hvis de lekker, da drypper det dråper ned på stemplene og vil i verste fall over en periode brenne hull i stempelet, så sort røyk fra en dieselbil bør tas alvorlig, selv om 90% ikke gjør det.

Ei heller er det et normalt pensum på vgs. dette med dieseldyser, så en normal bilmekaniker har ingen bakgrunn for å kunne dette hvis han/hun kun har jobbet på et uavhengig bilverksted.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med andre ord er det 2 ting jeg burde gjøre:

1. Skifte dieselfilter (burde vært gjort for lenge siden)

2. Kontrollere dysene, evt kjøpe nye

 

Dieseldyser er vel litt dyre men jeg tenker at hvis jeg kan skaffe 4 stk for en rimelig pris så er det kanskje verdt å prøve. Nå mistenker jeg også at topplokket må av for å komme til dysene, en enkel jobb i seg selv men det skal jo helst være sammenskrudd med et fastsatt moment osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår