Gå til innhold

Bremsene sviktet

Ranger emnet


lepperd

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Under en langtur i helga over flere fjellpassasjer opplevde jeg etterhvert at bremsene på min Corolla (1995) ble dårligere og dårligere. Det startet med at jeg måtte presse lenger og lenger ned på pedalen før bremsene tok - før de til slutt nesten ikke tok i det hele tatt. Skrekk og gru! Jeg måtte pumpe en gang inn (nesten uten virkning) før det på det påfølgende trykket på pedalen tok som normalt. Dette vedarte en stund før bremsene etterhvert fungerte som normalt.

 

Noen som vet hva dette kan skyldes?

 

Varme bremser?

Bremsevæske?

....?

 

Jeg er rimelig kunskapsløs når det kommer til bil, så all hjelp mottas med takk!

 

Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at man skal ta problemer med bremsene alvorlig, men er det virkelig så prekært at jeg må sende bilen på verksted asap? Etter at problemet forsvant, kjørte jeg videre i 5 timer uten at problemene gjenoppstod. Kjørte riktignok forsiktig og bremset mer på gir.

 

Er ikke så keen på å punge ut flere laken på verksted med mindre jeg virkelig må. Og håper at det bare var varme bremser pga mye bremseaktivitet ned fjellene som var årsaken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først bør du bytte bremsevæsken om det er noen år siden du byttet sist så er det vel på tide.

Ved høy fuktighet i bremsevæsken "koker" den på grunn av friksjonen mellom bremseklosser og skiver mye tidligere enn ved ny bremsevæske. når den koker mister du bremsene helt. 

 

Så kan du gå igjennom alt av  skiver klosser på bilen, og se hvor slitt dem er, jekk opp bilen og undersøk bilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Over flere fjellpassasjer sier du. Hvordan brukte du bremsene på nedstigningene? Jeg tror du ikke har bremset på gir/motor men brukt bremsene og at de har blitt varme. Etter at de har blitt nedkjølt så vil de virke normalt igjen. Brems på gir/motor ved kraftige nedstigninger,ved kun bruk av bremser så kan du ende opp med null bremseeffekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men koker bremsevesken så er det på tide å bytte den. Skjønner ikke helt att du vil gamble med å ikke gjøre dette, det er faktisk ikke bare dit liv du gambler med vet du. Få bilen på verksted og få full sjekk på bremser og få byttet det som må. Vist du ikke er keen på dette så anbefaler jeg bussen på deg heller. Det koster MYE penger å ha bil sånn er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremseveska har nok kokt - i calipperne foran.

Den blir forsåvidt OK igjen når den blir avkjølt igjen, men et tydelig varsel om å unngå fjellturer før bremseveka byttes.

 

Kan godt bytte bremseveske selv, og da bør du ha passende utstyr.

Anbefaler Gunson Eezibleed: http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_odkw=gunson+bleed&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR2.TRC1.A0.H0.Xgunson+eezibleed.TRS0&_nkw=gunson+eezibleed&_sacat=0

 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Trodde bytte av bremsevæske var gjort i en håndvenning jeg.. Får vel ta en tur innom verkstedet uansett jeg da.. Hvor mye må jeg regne med det koster? - Og høres bremsevæske-teorien ut som det som var problemet i mitt tilfelle. - Altså at jeg måtte pumpe en gang på pedalen før bremsen i det påfølgende "støtet" på ga effekt (verdt å nevnes kansje at bremsen hadde litt, men marginal effekt på første støt). Dette skjedde etter en heisatur med ivrig bremseaktivitet ned bratte bakker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår