Gå til innhold

Golf IV 1,4 16v

Ranger emnet


hadani

Anbefalte innlegg

For og bytte ventiltetningene må du av med topplokket og for og ta av topplokket må registerreimen av da kamene ligger inni topplokket, i tillegg må du ha ein del verktøy.

 

Dette er ingen lett jobb du skal vite hva du gjør og haynes bok er ett must for og gjøre dette uten kyndig hjelp, eg har tatt to motorer og det er tidkrevende.

Disse motorene er dårlige og kom nesten ut fra fabrikk med skjørtebank, har hørt det skal gå an og bytte uten og ta av topplokket men eg tror eg hadde tatt av topplokket og byttet toppakning, toppbolter og ventiltetninger og det selges billige toppsett med alt du trenger.

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må ikke ta av toppen for å bytte tettniger men man må ha av kammene og dermed både primær og sekundær kamreim. Du trenger da verktøy/kunskap for å stille inn kamreimene (det ligger en grei How to her på forumet). Videre så trenger du en ventil som du setter i plugghullet. Til denne ventilen så trenger du en kompressor for å holde et vist trykk i sylinderen slik at ventilene holdes opp. Videre så må du ha en egnet lang tang(det finnes spesialavtrekkere for dette) for å trekke av de gamle tettningene og for å sette på nye tettninger. Dette er enkelt forklart og ikke en how to!

Ikke begynn på dette en kveld i uken om du trenger bilen på jobb neste dag, det tar litt tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må ikke ta av toppen for å bytte tettniger men man må ha av kammene og dermed både primær og sekundær kamreim. Du trenger da verktøy/kunskap for å stille inn kamreimene (det ligger en grei How to her på forumet). Videre så trenger du en ventil som du setter i plugghullet. Til denne ventilen så trenger du en kompressor for å holde et vist trykk i sylinderen slik at ventilene holdes opp. Videre så må du ha en egnet lang tang(det finnes spesialavtrekkere for dette) for å trekke av de gamle tettningene og for å sette på nye tettninger. Dette er enkelt forklart og ikke en how to!

Ikke begynn på dette en kveld i uken om du trenger bilen på jobb neste dag, det tar litt tid smile.gif

 

Eg sier ikke att han må ta av toppen  tvert imot nevner eg att det går, men eg hadde tatt det av og slipt ventiler eg hadde også bytte de hydrauliske ventil trykkerene, men det kommer selvsagt på hvor mye man har lyst og bruke på ein gammel motor.

Delene til denne motoren er billige spesielt om man kjøper fra tyskland, om registereimen ikke er byttet det siste året hadde eg byttet til ny.

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det eg har merket meg med disse 1,4 og 1,6 motorene er hvor dårlige de blir spesielt når de er kjørt over 200 000km, vi har hatt ein del av de på jobb og dårlig kompresjon pluss lite smøring til kam akslingene er gjenganger long life intervall har nok vært med på og forverre dette.

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bytta ventiltettingene nå og det gikk forholdsvis greit. Laga meg ett verktøy for å spenne ventilfjærene så jeg fikk det greit sammen igjen også.

Motoren ryker fremdeles, men ikke på langt nær så mye som før. Mistenker at det kan være stempelringene.... Eller kan det være andre årsaker?

 

Holdt bare registerreima oppe med ett tau og merka godt med merkepenn på reim og tannhjul hvor plasseringa skulle være. Nå som jeg har gjort det en gang så er det helt overkommelig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår