Gå til innhold

Golf GTI

Ranger emnet


Thebrills

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har nylig gått til innkjøp av en golf gti 99mod.

 

Denne er ikke eu godkjent. den er chipet og det er byttet til noe større turbo. lader 0.7 bar.

 

bilen er godkjent senket I vognkort og med 17tom felger.

 

Hadde den inne til eu kontroll I dag uten å tenke noe mer på chip å sånn, og den gikk ikke igjennom.. :( dette pga for høy effekt. han trodde også det var byttet motor på den til en større en men det tror jeg ikke. skal sjekke dette med motor nr I vognkort og på selve motoren.

 

Mine spørsmål er som følger.

1: Hvor finner jeg dette nr som kan identifisere motoren?

 

2: hva må jeg gjøre for å få den godkjent? ordne med orginal chip? (koster 2500) bytte tilbake turbo? justere trykk?

 

3: hva skal til for å få den godkjent med chip og større turbo? (når den tid kommer)

 

bilen har orginalt 150hk.

 

vi snakkes.

 

hilsen kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2. Du kan jo høre med chipsenter.no om de har noe erfaring med å chippe ned biler for å få den igjennom en PKK. Vet de legger inn original programvare om du ønsker det. Turboen kan du nok la stå der, bare senk trykket såpass mye at den blir like sterk som originale motoren er, evt lager et nytt program som gjør at effekten og avgassene går innenfor det lovlige/godkjente verdier

 

3. for å få ny effekt godkjent må biltilsynet ha papirer på det meste. At du har oppgraderte bremser, understell. At bilen tåler effekten (papirer fra Møller), at chippen/programmet som er i bilen er beregnet for din type bil osv osv. Det fikk jeg til svar da jeg spurte en gang i tiden. 

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raskt svar. Skal sende en mail til dem nå. For vil jo gjerne ha bilen tilbake igjen som den er nå etter eu godkjenning. Ts racing kunne chippe den ned til orginalt, da fikk jeg papirer på det som kunne vises. Skulle jeg ønske og chippe den opp igjen ville de ikke bruke den jeg hadde, da ville de bruke sin egen pga garanti osv. Men da koster det plutselig masse penger. Vil ha en "av og på knapp" som reduserer effekten når jeg ønsker og øker igjen senere. Litt usikker på åssen jeg justerer ned trykk på turbo, har ikke vært borti så mange turbo biler opp igjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trykket må programmeres(chippes). 

 

At de vil bruke sitt program skjønner jeg godt. Og du må regne med å bruke en del tusen for å programmere frem og tilbake her. En annen løsning er om du får tak i en original motorstyringsenhet. Om denne har originale programmet vil motoren gå normalt. Kan bruke den da du skal inn på kontroll. Og koble tilbake motorstyringa med chip da alt er ok ;) 

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahaa, det hørtes lurt ut. For det er i grunn å bunn bare en enkel kobling? Veit at chipen sitter et sted ved vindusvisker motoren. Det kan fort bli mye billigere enn å chippe frem å tilbake. Sendt mail til chipsenter.no nå, så de hadde noe som kan justere effekten med noen tastetrykk inni bilen, men veit ikke om det er nok til en eu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chip = Motorstyrings enheten? :) "Chippen" i bilen din er bare et nytt program til bilens originale motorstyrings enhet. 

 

Ja, chipsenter.no har en maskin du selv kan laste inn program til bilen. BSR-tuning har også en slik maskin til flere modeller, men ikke til bilen din. Så vet ikke om den maskinen som chipsenter.no har passer til din bil

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at dette verkstedet var mer enn for pirkete og at du heller bør utføre ny PKK et annet sted. 

Men, slike ting som senk ol. må være godkjent uansett, men dette med chip og motorbytte er svada, de har heller ikke myndighet til å avgjøre det. Bilen skal da kontrolleres av SVV og det er de som avgjør hva som er rett i et slikt tilfelle. De kontrollerer da motornr ol. Får de mistanke om trimming blir ballen større.

Ingen verksteder har mulighet til å sjekke effekt, men får de en mistanke skal de meldes til SVV.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Senking er godkjent i vognkort, samme med større felger :)

 

Ja får prøve det. Han som skulle ta eu i dag tok seg en kjøretur med bilen, det er vel heller ikke helt normalt vil jeg tro. Dama hadde eu der på fredag og han kjørte ikke den bilen noe sted.

 

Får undersøke litt mer, men hvis noen veit om et sted der dem tar eu uten å bry seg for mye om sånt hadde det vært gull. Viktigste er vel at drivverk og bremser er ok!

 

Prata med en kompis og han sa jeg kunne justere på wastegaten. Han gjorde det på sin. Også har jeg en boost controller som jeg kan justere ned til minimum. Må den vises til svv og de ser den er chippet får jeg bare bytte til orginal motorstyring og vise den igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår