Gå til innhold

A4 1998, Suger alt vann fra beholder inn i motor ++

Ranger emnet


john petter

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har da en Audi A4 1,6 1998 modell som har ca 300 000 på telleren.
Har eid bilen i 4 år uten problemer før nå det siste året da den skulle gjennom EU.
Bilen er i daglig drift

Bilen drikker MYE vann uten å se at det er noen form for lekkasje. 

Jeg kan fylle beholderen til max med kjølevann, før jeg kjører lang tur. Jeg kan kjøre i ca 1 time før jeg får varsel om at tanken snart er tom. 
Da jeg åpner beholderen sakte å luft kommer inn, så trekker nesten alt vannet seg opp fra motoren å inn i beholderen igjen akkurat som om motoren har sugd til seg alt vannet med vakuum på en eller annen måte...
Det samme skjer om jeg bare har kjørt en liten tur å fått den varm, men da er ikke alt vannet ''borte''

Uansett kjøring må jeg fylle opp med kjøleveske etter 2 dager, da alt vannet er borte.
Jeg ser ingen tegn til lekkasje da det ikke er noe merke av kjølevannet på bakken under bilen av noe slag.

Kan det være vannpumpa eller radiator som ikke fungerer slik den skal, eller kan det være feil med termostat? (da det er jeg som har byttet denne da forige sluttet å virke for noen mnd siden.)

Har rett å slett ikke peiling på hva det kan være, setter STOR pris på all hjelp! 

Kan filme dette om det er nødvendig

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hvit eksos, altså at vannet går via motor og ut eksosen? Vannet må ta veien ett eller annet sted, enten via lekkasje, via eksos eller til bunnpanne.

På kald motor, fyll ekspansjonstank til maks-merke og trykksett kjølesystemet over natten (ca 1 bar trykk). Dagen etter ser du hvor vannet har tatt veien, vått under bilen eller en sylinder full i vann.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt hvit røyk på bilen, og kansje det kommer litt vann ut av eksosen men det er ikke store greiene.
Bilen bruker litt olje, men det er ikke mye, og jeg ser ikke noge tegn til at vann har tatt seg inn dit.

Tror jeg skal prøve å trykksette systemet. Hvor er det mulig å få en sånn ''topp''/verktøy til ekspansjonstanken? Bruker man kompressor til dette?  

takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å trykksette kjølesystemet bruker man en vanlig håndpumpe med manometer, samt et lokk til ekspansjonstank med tilkopling for dette. Det som også går er å få tak i et brukt lokk og montere inn en dekkventil, så pumpe opp trykk til ca 1 bar og la det stå noen timer. Det finnes sett å få kjlpt til dette men koster noen kroner. http://www.ebay.com/itm/AUTO-RADIATOR-CAP-PRESSURE-TESTING-TESTER-COOLING-SYSTEM-KIT-PRESSURIZING-TOOL-/231644692669

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår