Jump to content

A4 B6 Bakluke vil ikke lukke

Rate this topic


Pettern81
 Share

Recommended Posts

Hei folkens!

 

Av og til har bakluka slått seg vrang og nektet å la seg lukke, men har som regel løst seg over natta.

Denne gangen har det ikke løst seg selv og jeg håper noen kan hjelpe.

Har demontert selve låseklaffen (?) altså den som sitter nederst på luka. Der satt det en kabeltilkobling med mye irring som jeg har rengjort så godt jeg kunne. Tydeligvis er det elektronikk i selve klaffen som styrer åpning og lukking, og det er godt mulig det er mer inni der som er ødelagt/irret, men jeg får ikke åpnet denne siden den er poppet.

Kan feilen sitte et annet sted eller er det "klaffen" som må byttes?

Skal prøve å legge ut et bilde etterhvert.

 

Link to comment
Share on other sites

Siden du skriver at det er lukking som ikke virker, tror jeg det kan være mekanisk i låsekassa som er problemet.

 

Sjekk når du har åpnet bakluka, at låseklaffen er helt åpnet (som en åpen kjeft) slik at den ikke er bare halv-åpen og dermed sperrer når den treffer kroken nede for å låse.

 

Operer låseklaffen manuelt (bruk en f.eks skrutrekker) og se om den klikker i lås når du skyver inn låseklaffen.

Bilforumet.no
Moderator: Audi - Volkswagen - Seat - Skoda - Teknisk

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenkte mer i de baner at bryteren hele tiden ligger inne og trigger låsen til å åpne. Enkel sak og sjekke og dermed kan det da konkluderes med at det er låsen i seg selv om evt. er problemet.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som mikrobryteren som er gåen som ligger i hendelen når du åpner lukka dette er typisk feil på alle vw audi.

Bytter du den så vil den nok bli bra igjen.

Eksempel på at den er gåen er at den står i åpen posisjon eller at den ikke åpner seg, at bilen trur at lukka står oppe.

Blir bytta mange sånne på bilene har vel selv byttet noen på mine biler og.

Ofte kan det hjelpe å smøre oppi mikrobryteren, men det går får ei lita stund før den klikker helt, også går det å ta av den lille luken på trekket om du har det ta en skrujern og dytte litt på kontakten/bryteren oppi låsen.

Men dem er heller ikke så dyr du får dem brukt og på ebay.

Så det stemmer som jesper skriver at det er hendelen til bakluka bytter du hele den så er nok problemet løst på bilen din.

 

http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=mikrobryter+audi&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xmicroswitch+audi+a4.TRS0&_nkw=microswitch+audi+a4&_sacat=0

Link to comment
Share on other sites

Bwana:

Det der har jeg testet og låseklaffen vil IKKE klikke i lås med skrujern. Derfor tenkte jeg at det måtte være noe i selve låsekassa som du sier, Evt noe elektronisk som har hengt seg opp, siden det tross alt er en elektrisk tilkobling på denne. Håndtaket responderer som vanlig og jeg hører at den utløser servoen.

Jesper1201: derfor tror jeg ikke det er mikrobryteren i håndtaket, men holder muligheten åpen.

 

Peiling på hvor jeg kan finne koblingsskjema til slikt?

Link to comment
Share on other sites

Om du mener det ikke er mikrobryteren så kan du bare smøre den opp.

Klaffen blir styrt elektronisk av mikrobryteren så at den skal kunne åpne lukke når den klikker så vil det si at den kan stå i åpen eller lukket posisjon.

Når du har oppe luka og setter klaffen igjen med å så åpne den hva skjer da går klaffen opp på luka di?

Dette kan du finne ut med en diagnose på bilen din.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

  • Similar Content

    • By Fyrstikker
      Hei! 
      Har problemer med min Audi A4. Den fusker litt på tomgang og når jeg kommer litt opp i turtall ved hardt/normalt gasspådrag.
      Er jeg forsiktig på gassen og så vidt trykker den inn går den greit.
      Den begynner å riste litt og motorlampa begynner å blinke en stund før den forsvinner igjen under kjøring.
      Dette skjer ikke hvis jeg bare ruser motoren.
      Diagnose med Carly sier blant annet feilkode P0333. (Description: High Pressure Sensor (G65). 
      Har byttet denne sensoren og nå lyser ikke ECON-knappen konstant (noe den gjorde før bytte av sensor og gåen sikring). Nå lyser den ikke når jeg starter bilen, men lyser konstant etter en liten stund.
      Søker jeg opp denne feilkoden på nettet står det Knock Sensor 2 Circuit High Input (Bank 2) og ingenting om G65.
      Noen som har forslag til hva dette kan være og hva som kan prøves?
       
    • By neftedal
      Hei,

      lampe for åpen dør lyser i dashboardet på min Subaru Impreza (2011) selv om alle dørene er lukket. Dette fører til at jeg heller ikke får låst dørene med nøkkel, men må låse hver enkelt manuelt. Får låst opp med nøkkel, men ikke i lås. Har fått noen til å sjekke med diagnoseverktøy som sier at det gjelder begge dører på høyre side. Feilen er der fortsatt dersom dørsensorene på venstre side flyttes over på høyre side, så antar at dørsensorene er ok.

      Noen som vet noe om denne type feil? Hvor går ledningene fra dørbryterne? Er det en egen modul et sted hvor jeg kan forsøke å plugge om ledningene ved kilden for å eliminere at det er elektronikken som har feil? Og til slutt; noen som eventuelt vet om et verksted i Vestfold som kan feilsøke på dette uten at det drar alt for mye ut i tid?
    • By FrkQuattro
      Okei! Jeg har en A4 1,8TQ 2004modell. Som ikke klarer å holde jevn strøm ved bruk av varme, men på tomgang uten å bruke varme, lys osv så holder den seg på 12,7 på batteriet. Har bestilt ny dynamo så håper det løser problemet! Men vil bare ha deres mening?
    • By mesmra
      Heisann. Jeg har et problem med en 2003 A4 Avant Quattro B6 8E5 2.5 V6 tdi AKE 180hk. Bilen starter og kjører aldeles normalt, men spontant slutter turbo å slå inn og motorlyden endres. Lyden blir skarpere, som om man hører metallet som beveges tydeligere. Den blir treg på gassen, og nekter å passere 3k rpm. Om jeg setter den i fri og setter klampen i bånn drar den seg opp til 3k rpm, blir liggende der litt, og slepper deretter av på gassen av seg selv (selvom jeg bånner den). Rett før den kommer ned til 2k rpm blir motorlyden normal igjen og feilen forsvinner, hvorpå motoren drar opp på 4k rpm i full fart og kan kjøres normalt. 2 minutter seinere er feilen plutselig tilbake. Dette forekommer uavhengig av motortemperatur. Jeg har blenda EGR (og åpna den igjen), skifta MAF og MAP, bytta de to elektroniske ventilene bak venstre lykta, bytta trykkregulatoren ved dieselfilteret, justert innsprøytning (og justert tilbake da det ikke hjalp), sjekka alle slanger etter lekasjer, rensa innsugsventilen som regulerer innsugsluft, bytta bremselyssensor (ikke relatert), bytta veivgiver og rensa turboen. Jeg har også gjort aktive målinger under kjøring og merket at idet feilen inntreffer går boost trykket til null. Alle feilkodene jeg hadde da jeg begynte er borte, med unntak av ikke relaterte ting som komfortelektronikk og slikt. Setter stor pris på om noen vet gode råd, for jeg er grundig lei.
    • By audia41,8tb5
      Jeg byttet batteri på Audi a4 b5 1,8T stv 1996mod med motor kode AEB min her om dagen, og etter det så starter den og går i 1-2 sekund for så å stoppe.
      Om jeg fjerner Minus polen på batteriet så starter den med en gang og går helt som den skal. Men om jeg stopper bilen og prøver å starte den igjen så er problemet tilbake. Tror det er startsperra som spiller meg ett puss, men hvem vet ? Håper noen smartinger her inne vet hva det muligens kan være. Om det er startsperra ,åssen får jeg den til å fungere slik den skal ?
      På forhånd så takker jeg for alle forslag som måtte komme inn :-)
       
  • Populære emner nylig

×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies.