Gå til innhold

Olje service interval

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Hei!
 
Et familiemedlem jobber som serviceteknikker.
Han kjører VW Transporter 1,9 TDI 4WD 2013.
Han er ikke spesielt bilkyndig men de har serviceavtale med merkeverksted.
Jeg spurte hvor ofte de var på service med bilen og den hadde vært på service 2 ganger og byttet olje en gang og nå var bilen gått 68 000????
 
Jeg ba han spørre sjefen for bilparken om hvorfor det ikke var byttet olje på bilen sist service (var byttet på rundt 40 000) og hvorfor det ikke var gjort. Det var serviceavtalen med merkeverkstedet det oljeservice ("long life" olje) som bare skulle tas ved 40 K km.
Men teknikker hadde fått beskjed om å passe på oljenivå og etterfylle hvis det trengtes.... Dette er det sykeste jeg har hørt.
 
Bilene brukes av firma ca 5 år og så byttes de ut.  Dette høres ut som en syk avtale der merkeverkstedet driter i om bilen ikke holder lenger enn garantien eller ut serviceavtale periode.

Jeg mener dette forringer motorens levetid..

Andre som har tanker om dette??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig forringer dette motorens levetid, men det er oss - forbrukeren sin skyld.

Vi skal alltid ha ting billigst mulig, samma faen hva det går ut over. Forhandleren svarer å sier at du kan kjøre 4x så langt på samme olje (24mnd/40'000km) 

Dette er selvfølgelig det de fleste velger, for du sparer mange tusen..

Og dette er ikke en syk avtale der merkeverkstedene driter i bilen, det er eier som driter i bilen, merkeverkstedet gjør bare som eier ber om.

Det er fult mulig å ha en avtale der du bytter olje en gang i året/10'000km.

 

Har for morroskyld sendt inn oljeprøver til analyse på gitte intervaller 10'000km - 15'000km - 30'000km

Alle ble gjort på en nyere VAG med Euro 5 og DPF.

 

Olja på:

10'000km var det ingenting å utsette på.

15'000km begynte smått å bli forurenset, men ingen problem å kjøre opp til 15'000km på en god olje.

30'000km var meget forurenset og hadde ikke mye igjen av sine opprinnelige egenskaper, absolutt ikke å anbefale.

Da kan en selv tenke seg hvordan olja på 40'000km ville slått ut..

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er enda verre på min Ford Transit Custom(2013). Der sier forhandler at olja kan byttes på 50000km/2 år! Siden jeg eier bilen selv, bytter jeg den på 25000/1 år. Det koster meg mer, men tror jeg vil få igjen for det på sikt. Forøvrig er det 6,5liter olje på denne bilen, så det er ikke noen billig affære heller. 

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er enda verre på min Ford Transit Custom(2013). Der sier forhandler at olja kan byttes på 50000km/2 år! Siden jeg eier bilen selv, bytter jeg den på 25000/1 år. Det koster meg mer, men tror jeg vil få igjen for det på sikt. Forøvrig er det 6,5liter olje på denne bilen, så det er ikke noen billig affære heller. 

Det har du mye igjen for ;-) Bare dokumenter det.... 

Men du kunne sikkert valgt en annen service avtale eller insisterte forhandler på den avtalen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6,5l? Det er da bare småtteri, går nesten 9l på min biggrin.gif

Drikker du olja som skal på bilen ellerrofl.gif 

Golfen tar bare 4l  kommer på 800 kr med filter og olje kjøre på Castrol Edge 0W-40 

Jeg bytter en gang i året  har fast måned kvar vår. 

Greit å bytte olje litt oftere en service sier.

Er helt enig med det jesper skriver lenger opp her.

Om bilen min går over snittet som er planlagt med den oljen som er, så blir det to bytter på et år.1-winking.gif 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har et offer på tunet, får lange oljeintervall, dette er en skoda superb 2008 modell, som gikk som taxi første 200000 km av livet sitt. Den fikk da skiftet olje på 20-60-90-120-150-180000 km, før det ble bråstopp på 207000 km. Da skar oljepumpa seg, med det resultat at hele motoren gikk. Den pumpa hadde og havarert på ca 100000 km, men da gikk det bra. Men, det skal være sagt, at i omg med bilen haddew servicehefte med 0 hull, så åpnet skoda lommeboka, å satte inn ny motor på garanti. Har og en vw transporter, som og er kjørt på longlife (30000 km) til jeg overtok den på 305000. Den er like god nå som da, til tross får at den er nå kjørt 390000, men siden jeg overtok begge bilene, har jeg valgt å kjøre på lonlife olje på begge, men skifter olje og filter 1 gang i året, ca 16000 km på begge biler. Tar det som regel i slutten av juni, rett før ferien. Får man kan jo spare litt penger på olje, men konsekvens visst det går galt er jo mye verre, syns jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette stemples i serviceheftet. Og jeg har ikke kjøpt noen serviceavtale med bilen, så jeg må passe på det selv. Bilen skal visst varsle når det er på tide med oljeskift, men jeg bytter på kilometer uansett. 

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår