Gå til innhold

Olje til motor CFJA (2.0 TDI 170 HK)

Ranger emnet


Diamanten

Anbefalte innlegg

Hei.


 


Har kjøpt meg en Touran og lurer på dette med olje til motoren. Om jeg har skjønt serviceheftet korrekt skal bilen ha olje som har koden vw 507.00.


Hvor viktig er det at oljen har koden vw 507.00 og ikke vw 505.00? Og er det noe forskjell mellom biltema sin vw 507 olje, kontra den på mekonomen/bilxtra?


 


Jeg spør fordi jeg ikke vil gjøre noe galt smile.gif


 


Jeg lurer også på noe annet. Jeg hadde en bensinbil som oljen holdt seg klar og gjennomsiktig i ca. 4000 - 5000 km før den ble mørk/svart.


Han jeg kjøpte Touranen av sa den hadde vært på service og gått ca. 1000 km etter service (30.000 km service) da jeg kjøpte den. Dagen jeg kjøpte bilen peilet jeg oljen og oljen var skikkelig svart. Er dette normalt for dieselbiler at oljen blir svart så fort?


 


Takker for svar smile.gif


 


Mvh


Diamanten.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ha olje som er merket VW 507.00

 

Oljen fra Biltema er sikkert helt OK. Mange foretrekekr å betale litt mere for f.eks Mobil1 eller Castrol, men har ikke sett noe bevis på at det er bedre. Det viktige er å skifte oljen ofte nok. Minst en gang pr.år -selv om VW sier inntil 2 år.

 

Det er normalt at oljen på  disse dieselbilene blir svart nesten med en gang den er skiftet.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og grunnen til at olja på dieselmotorer blir svart fort er grunnet koks fra forbrenninga. 

Bytt olje på 10'000km / 1år uansett.

Kjøp Castrol EDGE 5w-30 olja, den møter VW 507.00 og er en meget god olje.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VW 507.00 er vel en longlife olje. Mener du fint kan bruke 505.00 eller 505.01 på din motor (står i brukermanualen). Og bytt minst en gang i året, uansett. Du bør også ta en motorflush, dvs kjør igjennom en oljerens - siden den har gått på longlife-serviceintervaller.

 

Jeg kjøpte 5l avgiftsfri diesel og 4,55l rengjøringsolje på biltema. Tappet ut olja, fylte oppi en 2,5l diesel og lot den renne rett igjennom. Så skrudde jeg i bunnpluggen, fylte oppi 4,55l rengjøringsolja (min motor skal 5,5l olje, så toppet opp med vanlig olje) og lot motorn gå på tomgang i ca 15min. Tappet ut den olja (som så ut som den var gått 15.000km, og ikke i 15min. Så jeg fylte oppi 2l til med diesel, og lot den renne ut. Ikke sikkert du behøver det...). Bytt oljefilter, skru igjen bunnpluggen og fyll opp med ønsket olje.

Jeg ser etter en API SL/CF merket helsyntetisk olje, og 5W30 olje. (Har hørt at det er tynne oljekanaler, i denne motorn (2,5TDi V6) og nyere - slik at de krever tynnere olje, for å smøre skikkelig.) Den har nok zink og fosfor, til å beskytte motordeler godt nok. Det er nå det jeg har lest meg til, om motoroljer i det siste. :-)

13 Toyota Prius + Seven (Taxi) | 01 Audi Ur-Allroad 2,5TDi  | 91 Audi 100q 2.3E Avant | 87 VW Transporter 1,6 TD Syncro | 90 Audi 200 20V | 86 Audi 100 CD Avant| 91 Audi S2 | 93 Calibra Turbo 4x4
VW Audi Club Norwegen - Troms & Finnmark Lokallag

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår