Gå til innhold

Tenningsbank i D4D

Ranger emnet


Opelastra1996

Anbefalte innlegg

Har fått tenningsbank på 1. sylinder på lave turtall etter turbobytte på en D4D. Har bytta dyse nr. 4 etter målinger fra Toyota PC men dette gav intet resultat. Bilen går bare på 3 sylindre og ryk når den er kald. Skal snart på ferie er stresset med tanke på og få den i orden. Har nå lagt ut mange tusen på motoren uten resultat. Om noen har opplevd lignende er jeg veldig interessert i tips som fører til løsning.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke på 1. sylinder men på èn sylinder...(var snike seg inn en punktum der som ikke skulle vært der). Når verksted stoppa dyse NR. 4 forsvant lyden - derfor bytta vi dyse 4, men det kan være flere som du sier. Hvit røyk og dårlig gange når motor er kald, så kommer den ved pådrag eller noen minutters kjøring. Kan noe slikt bli bedre bare ved og kople vogna på og kjøre noen bratte bakker og la motoren jobbe litt ekstra? Var mye dritt på dysa vi tok ut. Opplevd lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber med dieselmotorer så er borte i dette ofte.

Ble de andre dysene tatt ut og testet? Er det lyttet på de med stetoskop? Møkk på eller dysa? 

Møkk utenpå dysa er ikke noe farlig, men generelt bør motorrommet holdes (relativt) rent.

 

At den ikke går på 4 syl. ryker og går dårlig er tegn på dårlig forstøving av dieselen, som igjen kommer av slitt(e) dyse®.

Ulyd og dårlig forstøving trenger ikke å høre sammen. Og sånn for å være korrekt, det er ikke tenningsbank du hører, det er slitasje inne i dysa som forårsaker denne lyden.

 

Anbefaler å ta ut og teste de resterende dysene, sjekke bl. åpningstrykk og om de holder tett. Hvis dysa lekker, eller ikke forstøver ordentlig kan det føre til punkt oppvarming av stempel og til slutt (in worst case) brenne hull i stempelet, da er havari på den sylinderen uungåelig.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Skal ta ut alle dysene når jeg har noen og sette i om få dager. Sjekka kompresjon i dag og den var helt lik og topp på alle sylindre. Du er nok inne på noe. Denne lyden kommer bare ved pådrag i lavt turtall, og høres svakt på en sylinder på tomgang. Når tok bort signalet fra dyse 4 opphørte lyden. Mulig jeg har fått en ny dyse med feil eller at det er flere. Har kjørt bilen noen mil i dag med kostbar fuel injector cleaner i dieselen uten noen form for endring, men dersom det kommer av slitasje er vel dette liten vits.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Har nå bytt dyse 4 og motoren går på alle. Likevel kommer det en del hvit røyk og motoren har noen små hopp av og til på tomgang. Burde jeg vært hos Toyota og nullstilt hjerne (bilen sin da...) etter dysebytte? En mekaniker sa til meg at dyser med feil ofte lærte seg feil mønster og hjernen trengte en restart etter bytte? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen feil på dysene og alt elektrisk var ok iflg verksted. Fikk en skikkelig kompresjonstest med det samme. Det viste seg at sylinder 4 bare har halv kompresjon etter turbohavariet. Skal prøve og trykk teste for og finne ut om det er ved dysetetning, ventiler eller stempelfjærer som ikke holder tett. Er det dysetetting er det kanskje håp men er det ventil eller fjærer er det nesten lettere og bytte hele motoren.?.;-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår