Gå til innhold

Gir "hopper ut" - tips ønskes!


billars84

Anbefalte innlegg

Har en 2000 Space Wagon 2.4 GDI som hopper ut av 4 gir. Hva kan dette skyldes? Alle andre gir fungerer som normalt.

En fagkyndig mener "løst" at problemet kan rettes mot clutchen, uten noe mer utdypende forklaring .. noen som vet hva eksakt han eventuelt skulle frem til?

Tips mottas med stor takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan skyldes for eksempel utslitt motorfeste eller feste til girkassa. Her sitter det gummiforinger og når disse blir slitte, så får motoren og girkassa en del og bevege seg på, så det er det første jeg ville sjekket. Du kan og merke det om det er mye bevegelse på girstanga ved gasspådrag. Enkleste måten og se det på er om du får med deg noen inni bilen, sett den i 1. gir med håndbrekket på. Ta clutchen og inn flere ganger til den begynner å gripe. Da vil du se om motoren og girkassa beveger seg unormalt mye. 

Om dette her er i orden, så ville jeg og sjekka giroverføringa, om denne går lett og ser bra ut. 

Tviler på at dette kan ha noe med clutchen å gjøre for da burde du ikke fått den i noen av girene om den begynner og bli utslitt. 

Siste alternativet er utslitte invendige deler på girkassa, som gjør at den ikke går ordentlig i gir og vil hoppe ut ved belastning. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Jeg skal undersøke det du foreslår.

 

Jeg vet ikke om det har noen sammenheng med at giret hopper ut, men det skal nevnes at bilen også bråker noe helt forferdelig foran ved oppstart og under kjøring, spesielt i 1, 2 og 3 gir .. men så fort jeg trykker inn clutchen blir det helt stille.

Det er en som mener at dette kan være dårlig trøstlager (?) .. hva mener dere? Kjenner jeg er litt nervøs for at clutchen kan ryke (?) når som helst og det passer veldig dårlig nå som jeg er midt under flytting å kjører mye flyttelass.

Koster det mye å bytte et slikt trøstlager i såfall, eller er det noe man fint kan klare å bytte selv?

Har ingen erfaring med verken clutch eller gir, så alle innspill er velkommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan høres ut som utslitt utløserlager ja. 

Du må ut med girkassa for å skifte utløserlager og da skiftes clutchen samtidig. 

Aner ikke hvor mye jobb det er på akkurat din bil, men om du må ha den på verksted, så blir det fort 10 tusen tenker jeg. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår