Gå til innhold

Tips: Modifisering av gipsskrue til bruk på tynnplater.

Ranger emnet


Pilsener

Anbefalte innlegg

Jeg måtte feste noe i en karosseriplate på bilen, men det var ikke mulighet for å komme til og sette på en mutter på baksiden.

Derfor kokte jeg sammen et prosjekt med en modifisert gipsskrue.

Tenkte kanskje dette kunne være av interesse for andre også.

 

 

 

DSCF1498-600.jpg

Skruen er fra Biltema (artikkelnr 19-1776). Den har en 6 mm skrue og trenger et hull på 11mm.

Dessverre trenger den et gods på minst 19 mm for å feste seg.

 

 

DSCF1499-600.jpg

 

Kutt først av hylsa slik at det står igjen ca 5-7 mm over der hvor svekkingen er.

 

 

 

DSCF1500-600.jpg

 

Kutt deretter de små punktsveisene som holder flensen fast i resten av hylsa.

 

 

DSCF1501-600.jpg

 

Puss deretter vekk litt av galvaniseringen nederst på hylsa og rundt kanten på hullet på flensen.

Dette er viktig for at neste punkt skal bli vellykket.

 

 

DSCF1502-600.jpg

 

Lodd flensen fast på hylsa med vanlig loddetinn.

 

 

DSCF1503-600.jpg

 

Den modifiserte skruen (nederst) kan nå brukes på tynnplater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlige "blind-nuts" eller "pop-nuts" a'la popnagler er ok i normalt solide plater:

http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_odkw=blindnuts&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR1.TRC0.A0.H0.Xblind+nuts.TRS0&_nkw=blind+nuts&_sacat=0

 

Og så ser jeg nå at det også finnes "jack-nuts" å få kjøpt ferdig: om er nesten makan til de Pilsner har laget

 

msT4-PeH4ta4fhhpuzQKSjA.jpg

http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2053587.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xjack+nut.TRS0&_nkw=jack+nut&_sacat=0


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Popnagler kan ikke strammes like hardt som hylsene.  Man har heller ingen mulighet for variabel stramming av popnagler.

Dessuten er bakenden av en poppet popnagle mindre enn bakenden på hylsene, så man får ikke like godt feste.

Jeg har selv opplevd å rive løs ting som er festet med popnagler i metallplater. 

 

Forresten må jeg bare beklage at jeg ikke visste at slike "gipsskruer" kunne kjøpes ferdig.

Det var ikke meningen å provosere noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du ikke hvert borte i nok popnagler, disse finne med stor strammeflate og i rustfritt stål. Disse strammer garantert med enn det M5/6 gjenger klarer. 

Ingenting å beklage for det, og du har heller ikke provosert noen. Hadde du brukt samme oppfinnsomheten på å søke på nettet som du gjorde med disse gipsskruene så hadde du funnet de :-)

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett i at popnagler ikke alltid er det beste, men det finnes også splitt nagler, som splitter seg ut og sprer festepunktene for å unngå å kunne rives ut.

 

Ellers ser jeg ikke noe galt i posten din, annet enn at desse tingene finnes i handelen :) er jo greit med oppfinnsomme folk også :)

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår