Gå til innhold

Problemer med Impreza 1998 - Får ikke kjørt og lager ulyd når jeg slipper clutchen

Ranger emnet


uidentifisert

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Da jeg skulle kjøre hjem fra jobb i morges var det ikke lenger mulig å få kjørt med min Subaru Impreza 1998 1.6 GL. Den kjørte helt fint da jeg dro på jobb i går kveld.

 

Motoren starter og går som vanlig, men når jeg begynte å slippe clutchen for å kjøre kom det en slags ulyd fra girkassa eller motorrommet. Det høres litt ut som en hvinende metall-lyd. Som om metall snurrer mot metall. Jeg prøvde å starte i både første og andre gir, men den samme lyden kom hver gang jeg begynte å slippe clutchen. Så prøvde jeg å slippe clutchen mens bilen stod i fri, og den samme lyden kom igjen.

 

Jeg har ikke spesielt peiling på bil, så jeg har snakket med to jeg kjenner som har mer peiling enn meg. Den ene jeg snakket med fikk høre lyden gjennom telefon. De to forslagene jeg har fått til hva det kan være er: Clutchen og Utløserlageret.

Ut i fra hva jeg har lest skal man ha fått noen forvarsler om at clutchen er slitt før den evt. ryker? Og jeg har også fått inntrykk av at det skal være mulig å kjøre selv om utløserlageret er gåent? Så vidt jeg vet har det ikke vært noen forvarsel på noen av disse tingene, men siden jeg ikke har så mye peiling kan det selvsagt hende at jeg har oversett noen faresignaler. Det har dog ikke vært noen ulyder før i dag.

 

Det som får meg til å stusse er at bilen har stått stille i natt og ikke vært i bruk, og den fungerte feiende flott i går. Mens i dag ville den ikke kjøre en millimeter.

 

Er det noen som har noe som helst peiling på hva dette kan være? Og om det evt. vil være dyrt å fikse noe sånt, hvis man har en idé om hva det kan være?

 

Bare for å presisere: Det kommer ingen lyd når jeg holder clutchen inne (altså presser inn clutchen med foten), men lyden kommer først når jeg begynner å slippe clutchen (presser mindre på clutchen med foten). Så vidt jeg vet skjer dette i alle gir, men har bare sjekket i fri, første og andre gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår