Gå til innhold

Flerbruksbil

Ranger emnet


millan

Anbefalte innlegg

Hei! 

 

Jeg visste ikke helt hvor jeg skulle poste dette innlegget, så ikke "skyt" meg om det er feil! :)

 

Jeg bare lurer på hvordan det er å fikse en flerbruksbil kontra en f.eks stasjonsvogn på verksted? Motor/motorrommet på en flerbruksbil er mye mindre har jeg hørt, og mer knotete å få fiksa ting? Stemmer dette?

 

Hilsen ei som er på utkikk etter bil, og ikke har verdens beste økonomi ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På nyere biler, er det uansett ganske godt pakka nedi motorrommet. Stasjonsvogner får også mindre og mindre motorrom, for mindre motorer og mer plass i kupéen og bagasjerom.

Samtidig er det enkelte bilfabrikanter som lager, visse ting, for enklere adgang/ankomst til å skru. F.eks oljefilter på en VW Touran, er veldig enkelt å komme til for å bytte sjøl (om man ønsker å gjøre slike ting sjøl).

Ikke noe dyrer med service på en Touran kontra en Passat. :-) Nå har jeg riktignok ikke hatt Passat selv, men har hatt 2 stk Touran.

13 Toyota Prius + Seven (Taxi) | 01 Audi Ur-Allroad 2,5TDi  | 91 Audi 100q 2.3E Avant | 87 VW Transporter 1,6 TD Syncro | 90 Audi 200 20V | 86 Audi 100 CD Avant| 91 Audi S2 | 93 Calibra Turbo 4x4
VW Audi Club Norwegen - Troms & Finnmark Lokallag

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VW Sharan er det mange som mener at man skal holde seg unna. Ingen erfaringer selv med Sharan, men vurderte en i fjor vår - da den har enorm plass, og er spesielt designet for småbarnsfamilier. Vi endte opp med en annen "styr unna"-bil, nemlig en 2001mod Audi Allroad 2.5TDI. Sharan får vente litt til, fant vi ut. Kom over denne Allroadn, relativt rimelig.

 

Har en 7-seters Prius (+Seven), som taxibil. God plass og smarte seteløsninger (er jo en flerbruksbil). Rimelig å forsikre og rimelig i drift, enn Touran jeg hadde som forrige taxibil. Er dog mer vegstøy, kupéviftestøy å slikt på Toyotaen enn VW da men. Kanskje litt mindre "feil" ellers... kanskje.

13 Toyota Prius + Seven (Taxi) | 01 Audi Ur-Allroad 2,5TDi  | 91 Audi 100q 2.3E Avant | 87 VW Transporter 1,6 TD Syncro | 90 Audi 200 20V | 86 Audi 100 CD Avant| 91 Audi S2 | 93 Calibra Turbo 4x4
VW Audi Club Norwegen - Troms & Finnmark Lokallag

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 06 Touran, 2.0 TDI med 224000 på klokka. Har brukt totalt på de fem åra jeg har hatt den ca 30000 på slitedeler (servicer kommer i tillegg)

Det er trangt i motorrommet ja, men ikke avskrekkende trangt, ikke avskrekkende dyre deler, og noen ganger er de billigere hos Møller enn hos Mekonomen, det kommer jo an på hva man skal ha.

Har automatkasse (DSG), den er nydelig, presis og kjapp, men der skal man passe på oljeskiftet (iflg selger da jeg kjøpte bilen) har ikke tatt sjansen på å sjekke om det bare er humbug...

Kan anbefale Touran iallfall, storfornøyd med min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra! 

Det viktigste for meg/oss er at bilen har et lavt forbruk, er driftsikker og at det er plass til et hundebur (labrador størrelse) og barnevogn i bagasjerommet (og helst litt til?) :)

Budsjettet er ikke så altfor høyt heller. Max 40.000-45.000kr. Må bare få solgt den bilen vi har først, som vi håper å få 55.000 for :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv eid en Touran og det er en kjempe bil, men for 40-45'000,- tror jeg at jeg ville styrt unna Touran.

For det første så blir de de første årsmodellene hvor barnefeil er tilstedet, du vil mest sannsynlig komme over en mandagsbil som ikke er tatt så fryktelig godt vare på og den vil ha gått rimelig langt, og DSG kassene hadde også litt problemer i en periode. Husker ikke når de fikk bukt med problemet men det var vel 2006 eller 2007.

 

Mitt tips; Kjøp 2007 eller nyere (facelift) med 2.0TDI og utstyrsklasse Highline og DSG (hvis du ønsker det)

Km stand er "egentlig" uvesentlig, for du vil nok ikke få tak i en tilfredstillende bil som har gått under mye 150'000km så bruksslitasje vil uansett dukke opp, men sørg for at den har hatt godt vedlikehold.

Olje og filterskift hver 15'000km (eller oftere), oljeskift på kassa hver 60'000km (hvis DSG) og reg.reim bytte på 120'000km

 

Ikke misforstå, manuell kasse bør også ha oljeskift, men det er ikke på langt nær like kritisk som på automaten.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar igjen :-)

Var det jeg tenkte, at det kanskje var mer knot med små motorrom før, enn nå :-)

Mens vi er inne på "styr-unna" biler. Har du noe kjennskap til Renault Espace, Peugeot 807 eller Citroën C8 kontra Touran o.l? :-)

Jeg har ingen erfaring med disse bilene nei. Peugot 807 og Citroën C8, er i bunn samme bil. Holder en knapp på en av disse to, om jeg skulle velge.

Sitter selv og vurderer en ny Citroën Grand C4 Picasso som neste taxibil, i 2016. Vågalt, vil mange si. :)

 

Uansett bruktbil, se etter en som faktisk er godt holdt, og ikke bare skrytes om. Sjekk service- og evt skadehistorikk, se under bilen, inni baki under tepper og slikt, prøvekjør, etc etc.

Evt prut som fy, og ta evt de kostnadene som kommer med et smil. :-)

13 Toyota Prius + Seven (Taxi) | 01 Audi Ur-Allroad 2,5TDi  | 91 Audi 100q 2.3E Avant | 87 VW Transporter 1,6 TD Syncro | 90 Audi 200 20V | 86 Audi 100 CD Avant| 91 Audi S2 | 93 Calibra Turbo 4x4
VW Audi Club Norwegen - Troms & Finnmark Lokallag

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv eid en Touran og det er en kjempe bil, men for 40-45'000,- tror jeg at jeg ville styrt unna Touran.

For det første så blir de de første årsmodellene hvor barnefeil er tilstedet, du vil mest sannsynlig komme over en mandagsbil som ikke er tatt så fryktelig godt vare på og den vil ha gått rimelig langt, og DSG kassene hadde også litt problemer i en periode. Husker ikke når de fikk bukt med problemet men det var vel 2006 eller 2007.

Touran hadde vel ingen barnesykdommer, og er vel den VW med minst feil på. Jeg hadde en 2003mod med 1,9tdi og manuell, var gått 324.000km da jeg solgte den i fjor. Den går enda.

Slitedeler og litt rep må man regne med. Ingenting varer evig. Seff kan man komme over en mandagsbil, men de er kanskje eldre biler med lav km. Jeg bruker å si: en bil med høy km, er en bil som virker! :)

13 Toyota Prius + Seven (Taxi) | 01 Audi Ur-Allroad 2,5TDi  | 91 Audi 100q 2.3E Avant | 87 VW Transporter 1,6 TD Syncro | 90 Audi 200 20V | 86 Audi 100 CD Avant| 91 Audi S2 | 93 Calibra Turbo 4x4
VW Audi Club Norwegen - Troms & Finnmark Lokallag

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styremomentsensor, motor/klaffer til climaanlegget, svinghjul, folien på dashbordet løsner, noe problemer med knapper/brytere som slutter å virke.

Jeg har en liste et eller annet sted, men finner den ikke igjen, men overnevnte er noen av de. Innbiller meg det var ett eller annet med dieselpumpa også på noen av motorene.

Har du DSG kassa, er det jo enda noe der, men de er ikke knyttet spesifikt til Touran.

 

Påstanden om at biler med lav km har mer feil enn biler med høy kan stemme til en viss grad, men at biler med høy km er biler som virker er det samme som å si at et gammelt dekk med mye mønster fremdeles er like godt. Har dekket blitt lagret riktig så ja, da er det like godt med har det ligger i sola så er det bare å kaste.

Samme gjelder bilen, har den full service historikk og blitt tatt godt vare på, så ja da er den nok et god kjøp, men hvis bilen har hatt flere eiere opp igjennom, så er det nesten garantert et en av eierene har gitt blanke i å vedlikeholde den slik det er påkrevd, og da er det ikke lenger et godt kjøp.

 

Ikke skyt meg hvis jeg tar feil, men når det er en og samme eier på bilen fra den var ny og gått mye (som taxi?) så blir bilene tatt godt vare på, motorene går nesten døgnet rundt og de blir mye brukt, da er det nesten garantert at de har fått god behandling og fått det påkrevde vedlikeholdet.

 

Biler idag blir ikke skrotet fordi motoren går føyka, de blir skrotet fordi det blir for dyrt å reparer de ifm. PKK, og at de ruster istykker grunnet manglende vasking. 

Jeg ser biler som knapt er 10 år gamle og egentlig er klare for høgger'n, og det vitner til at bilen kun er et fremkomstmiddel, og ingenting som skal oppta økonomien til vedkommende.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår