Jump to content
Bilforumet.no
lelarsen

Skal kjøpe BMW E36 320. Hva skal jeg se etter?

Rate this topic

Recommended Posts

Hei,
Ser det er 15 dager siden du skrev denne, men kan kanskje hjelpe deg litt på veien.
BMW e36 sliter med: 
Varme i setene, de pleier å ryke.
Sentrallåsenheten
Rust bakluke er svært vanlig, ein av de første stedene eg ville sjekka. 
Servoen
Husker ikkje om 2l kommer både med kjede og reg, men ville gått for den med kjede om ein med registerreim eksisterer. 

Trur eg leste noe ang. vannpumpe også, men aldri selv opplevd det, og har ikkje sett noen som har hatt det.

BMW eiere er ekstremt fæle med å dra ut lyspærer fra dashbord så burde gjerne sjekket at alt er som det skal i den fronten.

Skjekke at vedlikehold på bilen er grei, gamle bmwer blir som regel eid av ungdommer som enten ikkje har peiling på vedlikehold av bil eller som gir en god faen. Skjekk at olje og slikt har blitt byttet regelmessig, sjekk om det er olje på den, hør etter tikkelyd fra motoren.

osv osv.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei,

Ser det er 15 dager siden du skrev denne, men kan kanskje hjelpe deg litt på veien.

BMW e36 sliter med: 

Varme i setene, de pleier å ryke.

Sentrallåsenheten

Rust bakluke er svært vanlig, ein av de første stedene eg ville sjekka. 

Servoen

Husker ikkje om 2l kommer både med kjede og reg, men ville gått for den med kjede om ein med registerreim eksisterer. 

 

Trur eg leste noe ang. vannpumpe også, men aldri selv opplevd det, og har ikkje sett noen som har hatt det.

 

BMW eiere er ekstremt fæle med å dra ut lyspærer fra dashbord så burde gjerne sjekket at alt er som det skal i den fronten.

 

Skjekke at vedlikehold på bilen er grei, gamle bmwer blir som regel eid av ungdommer som enten ikkje har peiling på vedlikehold av bil eller som gir en god faen. Skjekk at olje og slikt har blitt byttet regelmessig, sjekk om det er olje på den, hør etter tikkelyd fra motoren.

 

osv osv.

Takk for svar, det var 2 dager for sent da jeg har kjøpt meg en 320.

 

Det er en M52B20 motor, og hvis jeg ikke tar feil er det både kjede og reim på disse...

Den er ungdomseid, men virket som er fornuftig unggutt. 

 

Bilen går veldig godt, noen småting er det, men nå er det jo en 18 år gammel bil, så litt må man jo regne med.

 

Jeg har byttet bremser bak, og driv å bytter bærearm da den skal på Eu-kontroll denne måneden.

 

 

Hadde en E36 for liten stund siden, og da var bagasjeluka rustet bort nesten.

Nå var jeg så heldig og fikk en med helt RUSTFRI bakluke. Ble veldig overraska da jeg visste dette var en svakhet.

 

Så jeg er nå den stolte eier av en BMW 320. Og gjett om den skal få kjærlighet fremover!

Kanskje du har noen tips på vedlikehold? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takk for svar, det var 2 dager for sent da jeg har kjøpt meg en 320.

 

Det er en M52B20 motor, og hvis jeg ikke tar feil er det både kjede og reim på disse...

Den er ungdomseid, men virket som er fornuftig unggutt. 

 

Bilen går veldig godt, noen småting er det, men nå er det jo en 18 år gammel bil, så litt må man jo regne med.

 

Jeg har byttet bremser bak, og driv å bytter bærearm da den skal på Eu-kontroll denne måneden.

 

 

Hadde en E36 for liten stund siden, og da var bagasjeluka rustet bort nesten.

Nå var jeg så heldig og fikk en med helt RUSTFRI bakluke. Ble veldig overraska da jeg visste dette var en svakhet.

 

Så jeg er nå den stolte eier av en BMW 320. Og gjett om den skal få kjærlighet fremover!

Kanskje du har noen tips på vedlikehold? 

Gratulerer med kjøp :) Kjøpte selv ein 318 i høst som eg har mekket litt på.

For guds skyld, vask og poler bilen ! :P Bilen min har sikkert aldri vært polert, vurderte nesten å filleriste tideligere eiere :P

 

Kommer ikkje på noe veldig logiske ting, ville tatt ein skikk under bilen, framme med motoren for å sett etter eventuelle olje lekasjer. Og holdt eit øye med servo-væske-beholderen eller hva den no heter.

 

Skal den på EU-kontroll ville eg skjekket rørene nøye, fekk kick på det selv. 

Også skjekke traversen, den rusta vekk på bilen min, har nettopp bytta den. 

Skjekka over foringer, blant anna bærearmsforinger foran.

 

OM eg eventuelt skulle komt på noe i ettertid så sender eg deg ein melding (eller skriver her i innlegget).

 

Men sånn generelt vedlikehold: Bytte olje, oljefilter og gjere det etter kvart år (men regner med du viste det). Holde øye med servoen og fylle den med rett olje når det trengs, polering og vask, og kan være lurt å bytte girolja og skjekke under bilen om beholdern er tett. Trur ikkje oljen på bilen min har vært byttet siden sist service, og det er vel sikkert 50.000 km siden. Låg også merket til at det seilet rundt skruen er ødelagt, så den lekker litt girkasseolje. Merket at det ble tungt å gire / begynte å henge seg opp. Så det kan være lurt å sjekke.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da er EU-kontrollen i boks!

Jeg fikk 2 feil, dårlig virkning på håndbrekk, og et feste på eksosanlegget som hadde falt av.

 

Alt ble fiksa på under en time, og fikk godkjent den dagen etter.

 

Hente skilt imorgen, så er det bare å råne til topppakningen går ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.