Gå til innhold

Rusbeskyttelse med lanolinolje, en utsettelse av bildøden?

Ranger emnet


Selvskrudd

Anbefalte innlegg

Konas Rav4 2004 ble i pinsehelga gjenstand for et lite "facelift". Bilen er lys i fargen og hengerfeste med vange lyste i krokan-oransje for alle som kjørte bak henne. Biltemas Hammerlakk fantes allerede i hyllene og den fikk duge.
 
Liggende halvveis under bakvogna fikk jeg se hvordan egentlig det var med rusta andre steder. Det var nok å ta av og humøret sank noen hakk.
 
post-146517-0-25512100-1432674922_thumb.gif
 
 
Noen kaffekopper og en liten lakkjobb senere hadde ikke situasjonen endret seg, så jeg startet med å søke på nettet etter løsninger for, eller brannslukking av rustangrepet. Bilen er er hel og fin ellers med unntak av dørterskelen på venstre bakdør.
 
Jeg leste i forumet her og flere andre forum uten at jeg nødvendigvis ble mye klokere av det. Det er mange som har meninger om mangt og jeg ble vel egentlig mer forvirret enn opplyst. Noen markedsfører produktene sine som rene mirakler og andre refererer til erfaringer som er vanskelig å tro på.
 
For meg ble tiden viktig og siden bilens verdi er begrenset forsvant fort tectylbehandling som alternativ. Diverse oljebehandlinger virket hensiktsmessig utifra tilstanden til understellet og da ble det type olje som måtte avgjøres. Det forundrer meg hvor lite objektive mange er i argumentasjonen, men jeg havnet i hvertfall på en løsning som "stinker sau" i følge byfolk.
 
Bestilte time på nettet dagen etter og visste ikke helt hva slags forventninger jeg hadde.
Ville jeg slippe mangellapp på bremserørene ved neste EU-kontroll om noen måneder?
Ville rustangrepet stoppe på bæringer og drivverk eller ville oljen ta knekken på foringer og gummi?
Ville det som var sånn tålig upåvirket holde seg slik?
Sist, men ikke minst: Vil jeg heretter bli kalt Sauen Shaun og folk vil breke bak min rygg på parkeringa på Rema 1000?
 
Jeg tok noen bilder underveis og tenker å oppdatere denne tråden om noen uker etter en sjekk av tilstanden. Kona kjører ikke allverden, men bilen brukes hver dag og om 18-24 mnd vil jeg sjekke behovet for etterbehandling eller i verste fall finne ut at sauer ikke er så allright alikevel.
Slik ble den seende ut før innerskjermer ble sprøytet.
 
post-146517-0-15900400-1432675197_thumb.gif
 
Det ble boret og plugget i dører og døråpninger og for innvendig behandling også av innerskjermene.
 
post-146517-0-22769700-1432675552_thumb.gif
 
Jeg kostet på bilen "fettlista" som beskytter "hjulbuene" bak. Plaststyling gjør at det trolig er det siste stedet som blir vasket på bilen.
 
Jeg fikk benyttet meg av et tilbud som varer ut Mai, men normalprisen på denne bilen hos denne avdelingen av Antirust (Skien) er 2500.- pluss 400.- for de to hjulbuene. Jeg vet ikke om dette var det rette alternativet for bilen, men jeg kommer i hvertfall til å oppdatere med egne erfaringer av produktet.
 
Så langt kan jeg i hvertfall si at fra utsiden lukter bilen ett eller annet, men ikke sau. Kjørte 5 mil hjem etterpå uten å kjenne noe lukt i kupeen. Noen drypp blir det i gårdsplassen, men det tror jeg grusen skal tåle.
 
Jeg vil gjerne høre andres erfaringer med vedlikehold av behandlingen. Jeg glemte å kjøpe en sprayboks med olja til å ha liggende, men det får jeg ordne neste gang jeg er på den kanten.
 
Håper noen vil dele sine erfaringer med behandlingen og vedlikeholdet/oppfølgingen som har vært nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrur de enkleste tingene selv, men ser ulempen med at det kan bli "grisete". Nå er vel akkurat den egenskapen at det aldri tørker helt det som er den store fordelen med produktet. Hvis fuktighet og luft blir fortrengt så ruster det ikke videre vel?

Slik jeg forstår vil overflaten reparere seg selv ved mindre skader og danne en tett overflate igjen i motsetning til f.eks Tectyl og lignende produkter med fastere konsistens. I tillegg så kan man ettersprøyte selv hvis det viser seg nødvendig etter en tur i småskauen med bilen.

 

Jeg kjører forøvrig en 2012 Superb selv og har ingen tanker om lignende behandling på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tectyl stopper ikke rust den beskytter mot rust. Tectyl er som en forsegling og får den skade så kan det være starten på rust. Når det gjelder rust under bilen så har jeg alltid fått det som er rustet sandblåst,primet og tectylert. Men for all del det er godt mulig produktet du har valgt vil funke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rsele: Jeg kjenner litt til Tectyl og nettopp derfor valgte jeg Lanolinolje-løsningen. Når det er såpass mye rust på alle synlige steder så er jeg redd for at man kan finne mer der man ikke får sjekket også. Jeg har ingen erfaring med sandblåsing, men forestiller meg en tidkrevende jobb særlig med tanke på alt av krinkler og kroker. I de områdene tror jeg oljen har sin store fordel.

 

Det har gått 2 døgn og det drypper fortsatt noen dråper. Huset katt pleier å gå med halen rett i været, men begynner og bli lei av å vaske den etter nærkontakt med oljen som ikke har endret seg så mye i konsistens ennå. Ingen klær har fått flekker, men jeg tar en runde med en twistdott i morgen for sikkerhets skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår