Jump to content
Bilforumet.no
passelaten_89

Defekt vindusheis, gåen diskant, olje og kjølevæske mangel.

Rate this topic

Recommended Posts

1: Vindusheisen er defekt. Det knatrer når jeg prøver å bruke den. Er det 10 skruer så er panelet av og det er bare å rive ut mellomdelen? Å sette inn nytt osv? 

2: Diskanten på høyre framre side er gåen (førerdøra) hvordan diskant kan jeg kjøpe som er bedre og som vil passe? 

3: Sjekket olje og kjølevæske idag. kjørte bilen helt uforberedt tom for olje for 1 mnd siden ( det gikk heldigvis bra! Stol ikke på sensorer lærte jeg av det) Men idag så jeg at det hadde ikke forsvunner merkverdig olje, men litt. 

Jeg gikk til innkjøp av tykkere olje sist jeg skiftet olje og oljefilter. Kjølevæska har holdt seg nokså stabil men er nå litt under min-nivå. Er dette å anse som normalt forbruk for en passat stasjonsvogn som har 270 000 km på tellern? 

En annen liten ting. På tomgang går det i ny og ne litt ujevnt. Akkurat som den får rykninger i motoren. + at den blir fort varm i air-conditionet. Jeg skjønner ikke hvorfor. Den sto på tomgang 5 min i morges, og da var det varmt i luftsystemet. Ikke at det er negativt, men det kan bety noe negativt. 

Ikke vet jeg. 

Takker for svar :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har bilen vert tom for olje,høre du noe lyd fra undersiden eller rundt på motoren når den står på tomgang?

Dette kan også komme av dårlig luftfilter og lmm, 

Hva slags motor du har på bilen?

Om ac er tom så vil du ikke den få noe kald luft ut eller om pumpa ikke går

Unormalt mye olje.

En 4 takts motor vil alltid ha ett visst Oljeforbruk siden den henter sylindersmøring fra oljesump, som derfra går via oljefjør på stempel som igjen legger seg i honerifer i sylindervegg både på vei opp og på vei ned.

Dette skaper mindre friksjon mellom stempel ringer og sylindervegg .i en perfekt verden er det ikke kontakt mellom fjører og sylindervegg på grunn av oljefilmen.

Du har da minimalt med slitasje i sylinderforing.

Det vil uansett alltid være,litt" mer slitasje i en foring like under øvre dødpunkt/vendepunkt for øvre stempelringer,enn det er lenger nede i samme foring. 

Ved dårlig vedlikehold,manglende oljeskift og olje filter,manglende skift av luftfilter,daukjøring ved lavt turtall,kan det dannes koks mellom stempel og fjærer og stempel og fjærene kan da bli faste og det er ikkje ett kontrollert oljeforbruk, det slippes da en del mer olje en normalt forbi og opp i kompresjon,du vil da erfare ett høyere oljeforbruk.grunner som blant annet slitte ventiltetning.

 

Om du har turbo.

 

Det er ulike måter av oljeforbruk:

Slitt turbo oljen går igjennom.

-lekkasje ut av motoren i form av "svetting" eller ren lekkasje. Skyldes defekte pakninger, simmerrringer, lekkasje i oljetrykksbryter etc.
-lekkasje innvendig. Kan være at olja går i forbrenningskammeret og sees("blårøyk")/luktes i eksosen.
Dette er stort sett pga. defekte ventiltetninger, men kan også være pga. slitte stempelringer.
Stort sett er det vel at motorene er tett, men får olja med i forbrenningen som går under betegnelsen "å bruke olje". Men så spørs det også litt i forhold til bilens alder og årsmodell.
Du skal peile og må peile olja ofte.

 

.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har bilen vert tom for olje,høre du noe lyd fra undersiden eller rundt på motoren når den står på tomgang?

Dette kan også komme av dårlig luftfilter og lmm, 

Hva slags motor du har på bilen?

Om ac er tom så vil du ikke den få noe kald luft ut eller om pumpa ikke går

Unormalt mye olje.

En 4 takts motor vil alltid ha ett visst Oljeforbruk siden den henter sylindersmøring fra oljesump, som derfra går via oljefjør på stempel som igjen legger seg i honerifer i sylindervegg både på vei opp og på vei ned.

Dette skaper mindre friksjon mellom stempel ringer og sylindervegg .i en perfekt verden er det ikke kontakt mellom fjører og sylindervegg på grunn av oljefilmen.

Du har da minimalt med slitasje i sylinderforing.

Det vil uansett alltid være,litt" mer slitasje i en foring like under øvre dødpunkt/vendepunkt for øvre stempelringer,enn det er lenger nede i samme foring. 

Ved dårlig vedlikehold,manglende oljeskift og olje filter,manglende skift av luftfilter,daukjøring ved lavt turtall,kan det dannes koks mellom stempel og fjærer og stempel og fjærene kan da bli faste og det er ikkje ett kontrollert oljeforbruk, det slippes da en del mer olje en normalt forbi og opp i kompresjon,du vil da erfare ett høyere oljeforbruk.grunner som blant annet slitte ventiltetning.

 

Om du har turbo.

 

Det er ulike måter av oljeforbruk:

Slitt turbo oljen går igjennom.

-lekkasje ut av motoren i form av "svetting" eller ren lekkasje. Skyldes defekte pakninger, simmerrringer, lekkasje i oljetrykksbryter etc.

-lekkasje innvendig. Kan være at olja går i forbrenningskammeret og sees("blårøyk")/luktes i eksosen.

Dette er stort sett pga. defekte ventiltetninger, men kan også være pga. slitte stempelringer.

Stort sett er det vel at motorene er tett, men får olja med i forbrenningen som går under betegnelsen "å bruke olje". Men så spørs det også litt i forhold til bilens alder og årsmodell.

Du skal peile og må peile olja ofte.

 

.

 

hehe, det er en passat 3B6 1,9 diesel, 130 HK. 2002 modell står det i papirene. Hvor det ikke høres lyder? :P Høres mer eller mindre ut som en traktor, med grommere lyd da. Bilen er chippet og modifisert deretter. Større innsugsslange, dobble eksospotter, bla. kommer fin ulelyd fra potta når bilen ruller :P 

Luftmassemåler er byttet for under 1 år siden, og luftfilteret er for lengst erstattet med et sportsfilter. 

 

Har vært veldig påpasselig med å bytte olje og oljefilter hver 10 000 km. 

 

Bilen kjøres hardt så å si så fort tempen når 90 grader :) Noe daukjøring er det ikke på den kjerra. Men er spessielt ved småkjøring jeg er flink på å dra den opp i turtallet. 

 

Turboen ble byttet på 255000 KM om jeg ikke husker helt feil. Så den skal være ganske ny. 

 

Skal sies at jeg har ikke i mitt eierskap byttet noen klemmer, slanger, vakumslanger osv. Untatt vakumslangen til klokka på turboen. 

 

Oljeforbruket er ikke stort, sånn bekymringsverdig. Så det er ikke snakk om store lekkasjer i så fall. Jeg ser eksosen er svart når jeg starter bilen. Om den er kaldt så kan det komme litt blårøyk ved pådrag. En bilkyndig testkjørte bilen for 2 uker siden, og sa at bilen var i usedvanlig god stand til å ha gått 272000 KM. Men så var bilen varm og go å da. 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sport filteret kan du vel kaste den  gjør så motoren hakker og du får feil luftverdier.

Og kan ta knekken på lmm og tomgangsregulatoren da hjelper det ikke å bytte lmm når du kjører med åpenfilter.

Og tempen forandre seg nå når det blir varmt rundt det luftfilteret.

Bytt til det originale filteret se om det blir bedre med hakkingen

Share this post


Link to post
Share on other sites

hehe, det er en passat 3B6 1,9 diesel, 130 HK. 2002 modell står det i papirene. Hvor det ikke høres lyder? :P Høres mer eller mindre ut som en traktor, med grommere lyd da. Bilen er chippet og modifisert deretter. Større innsugsslange, dobble eksospotter, bla. kommer fin ulelyd fra potta når bilen ruller :P 

Luftmassemåler er byttet for under 1 år siden, og luftfilteret er for lengst erstattet med et sportsfilter. 

 

Har vært veldig påpasselig med å bytte olje og oljefilter hver 10 000 km. 

 

Bilen kjøres hardt så å si så fort tempen når 90 grader smile.gif Noe daukjøring er det ikke på den kjerra. Men er spessielt ved småkjøring jeg er flink på å dra den opp i turtallet. 

 

Turboen ble byttet på 255000 KM om jeg ikke husker helt feil. Så den skal være ganske ny. 

 

Skal sies at jeg har ikke i mitt eierskap byttet noen klemmer, slanger, vakumslanger osv. Untatt vakumslangen til klokka på turboen. 

 

Oljeforbruket er ikke stort, sånn bekymringsverdig. Så det er ikke snakk om store lekkasjer i så fall. Jeg ser eksosen er svart når jeg starter bilen. Om den er kaldt så kan det komme litt blårøyk ved pådrag. En bilkyndig testkjørte bilen for 2 uker siden, og sa at bilen var i usedvanlig god stand til å ha gått 272000 KM. Men så var bilen varm og go å da. 

 

 

Hva er det som er problemet ditt da om du veit at alt i grunn er bra?

Hva lurer du på da egentlig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hva er det som er problemet ditt da om du veit at alt i grunn er bra?

Hva lurer du på da egentlig.

At den oppleves bra betyr ikke at alt er det. Kombinasjonen av minket kjølevæske og olje ble en varsellampe. Så lurte på om kanskje noen hadde lignende erfaring. Selv om bilen ble prøvekjørt av en kar for å feilsøke tuningen så betyr ikke det at det ikke er noe galt. Selv om den der og da gikk greit. Men igjen så er det olje og væskenivået jeg er bekymret for, ikke ytelsen til bilen. Men du besvarte nokså godt det jeg lurte på :) 

Men jeg hadde 2 andre som fortsatt er ubesvart :P 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

98mod 1.9 tdi her. Hadde problemer med vindusheis, klipsene som holder fast vinduet knakk men fikk fiksa det. Trangt og litt pjesk, men er ikke vanskelig. Bildeler.no har en video på det på passat.

 

Selv har jeg tidvis enormt høyt forbruk av kjølevæske, har enda ikke funnet ut hvorfor. Samt endel svart eksos, lurer på om det er luftfilteret.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.