Gå til innhold

Ford Mondeo 2001 blir plutselig varm


sanped

Anbefalte innlegg

Har fått et problem på min Ford Mondeo 2001 modell, en 2.0 liters bensiner. 2 ganger mens jeg har vært å kjørt har plutselig temperaturen begynt å stige, og da stiger den raskt. Kan beskrive hendelsesforløpet nedenfor:

Ting som er verdt å bite seg merke i for dem som automatisk hopper til den konklusjon at toppakkningen er gåen:
- Oljenivå er uendret og mellom Max og Min.
- Ikke noe hvitt skum i olje (så ikke kjølevæske i oljen).
- Ikke noe lekkasje fra ekspansjonstank, og ok nivå.
- Ikke noe oljeantydning/sludge i ekspansjonstank.
- Ikke unormal/hvit eksos.
- Ingen lekkasjeflekker under bil.

1. gang

Kjørte normal bykjøring og sto litt utenfor en bensinstasjon på tomgang. Turtallet begynner å droppe for å deretter stille seg normalt ved 10 sekunders mellomrom... så begynte jeg og kjøre og ble stående i kø i et kryss, mens turtallet fortsatte og droppe og stille seg normal igjen mens jeg tok inn clutchen. Så svingte jeg ut av krysset og temperaturnåla begynte å stige ekstremt fort! så jeg kjørte ca. 200 meter før jeg fikk stoppet på gatekanten og temperaturnåla var da på rød. Stoppet motoren og poppet opp panseret før å kjøle ned. Etter ca. 20 min startet jeg bilen og kjørte avgårde igjen uten noen form for problemer.

2. gang

Kjørte en kompis hjem, og skulle kjøre noen fra han til en annen plass. Ble derfor stående 3-4 min utenfor på tomgang og turtallet begynte å droppe slik som beskrevet ovenfor. Kompisen min kom og vi rygget ut av innkjørselen (bratt men kort innkjørsel), og begynte å kjøre. Kom 50 meter før temperaturen begynte å stige... Svingte bilen opp i hagen og skrudde av og poppet panseret igjen, gikk inn til kompisen og så en film før jeg så kjørte igjen. Bilen startet da lett og jeg kunne kjøre videre uten noen form for problemer. 

Før dette begynte å skje la jeg merke til en slags "klikk" lyd som kom mens jeg sto på en parkeringsplass utenfor skolen på tomgang. Akkurat som at det var et rele som slo inn, men lyden kom da med ca. 10 sekunders mellomrom så jeg vil tro dette har en sammenheng med problemet mitt. 

Det rare er at dette bare har skjedd 2 ganger, og ellers virker bilen uten problemer. Håper at noen av dere kan gi meg noen tips til hva jeg kan gjøre for å prøve å fikse dette. Har bare hatt lappen i 5 dager og vil ut å kjøre bil! icon_biggrin.png 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvordan har du utelukket vann i oljen? Hvis du har tappet av oljen, har du gjort det riktig. Du ser det nemlig ikke på peilepinnen, eller i påfyllingshullet. Vannet går til bunns...

 

Har selv hatt et par biler med lignende symptomer, og den ene hadde ingen av de kjente tegnene på gåen toppakning bortsett fra koking i hytt og pine. Når jeg tappa av olja, så jeg at det var 4 liter mer enn det skulle være, merkelig farge(lysebrun og ugjennomsiktig), og masse vann som samla seg nederst i karet. 

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tidligere vært borti vann i oljen, og har da vært gult "skum" liggende over oljen etter kjøring. En kompis som er bilmekaniker sa også at det skulle kunne ses på peilestaven rett etter kjøring. Nivået på oljen har heller ikke steget noe, og har kjørt en del. Men er ikke spesialist på dette så det kan selvfølgelig hende at jeg tar feil her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nok stemme godt det han JChE  beskriver over her.

 

Har hatt en bil med lik symptomer gikk vel ca et halvt år, til jeg kjørte opp en bratt bakke dro bilen på litt turtall.

Så sprakk vel heile greia beholderen til vannet ble tømt på noe sekunder.

Tempen gikk direkte på rødt.

Det hva ingen røyk eller oljeforbruk og vann alt hva som normalt før dette skjedde.

Så da hva vel toppen som gikk, når bilen fikk litt belastning.

Fylte på vann på bilen ca kvar mil etter på.

Toppen som hadde sprukket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvordan jeg har klart å se feil, men nå når jeg ser på bilen så starter ikke vifta uansett temperatur.. var veldig vabskelig å se viftebladene! Prøvd å skru på AC for å få vifta til å gå, men ingen tegn til liv fra den. Så hvis vifta er gåen så kan man vel kanskje utelukke toppakningen/toppen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om bilen din går over 95 grader, så burde vifta starte. 

Den kan være flere årsaker til at vifta ikke virker. 

Selve vifta er deffekt. Ledningsbrudd, deffekt tempføler til vifta om den har egen. 

Det første du kan gjøre er å snurre på vifta og se om den går lett. 

Spørs jo hvor mye du vil gjøre selv, men et alternativ er å sette strøm rett inn på vifta for å se om den er i orden. 

Da er det sansynligvis feil på noe annet. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår