Gå til innhold

Kjøpt kollisjonsskadet bil(?), forhandler sa ikke noe. Hva nå?

Ranger emnet


TKarlsen

Anbefalte innlegg

For ca 2mnd siden kjøpte jeg meg en ny bruktbil. Bilen ble kjøpt igjennom et firma som driver med salg av biler. Bilen ble solgt som den er og ingen garanti. 

 

Dagen jeg så på bilen ble den grundig sjekket. Det jeg får sjekket uten å demontere noe på bilen. Alt så bra ut. Men nå som jeg har gravd litt dypere i bilen så ser jeg at bilen har fått en skade i fronten. Øvre radiator festene sitter ikke på plass, så den "henger" jo bare i nedre fester/er veldig løs. AC radiatoren har en bøy midt på, ser stygg ut og AC gassen har nok forsvunnet. AC virker ikke i bilen. Plast deksler/plast ramme rundt det området er også bøyd.

 

Alt sammen er bak den metall fangeren som sitter der

 

Har jeg en sak mot de som solgte meg bilen, eller vil de kunne vri seg unna og skylde på ingen garanti?

post-142873-0-93085100-1431272411_thumb.jpg

post-142873-0-62331900-1431272418_thumb.jpg

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra opp på bt med bilen få den kontrollert dem kan ta saken videre mot selger som solgte bilen også gå rettslig sak mot dem .

Selger er pliktig til å fikse opp feil og mangler som kommer av kollisjon skadd bil det skal ligge dokument med bilen at den er forsvarlig satt sammen etter en kollisjon.

Dette er veldig strengt og ikke ha dokumentert eller gi informasjon om at bilen har vert i ulykke eller skadd han skal ha alle papir på at alt er gjort riktig og kontrollert og godkjent av bt.

Eller det firmaet som har fikset bilen opp etter ulykke.

Da det kan verre både rammen og div som kan verre dårlig på bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn som jeg ser det da.

 

Ingen stein kan lage så stor skade på en radiator, spesielt ikke bak den bære / metall fangeren. Her må det ha vært skade fra front som har presset den metall bjelken mot radiatoren. Og den lar seg vel ikke bøyes så lett. Og da er det vel som du sier (Opel Astra) at andre ting kan ha blitt svekket. 

 

Fronten ellers ser jo pen ut, men det er jo bare for tidligere eiere å kjøpe ny front. 

 

Men den biten at bilen selges uten garanti da? Vil han kunne dra seg unna på den? 

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke snakk om garanti dette er snakk om bilen er trygg på veien eller ikke så her må han som har solgt bilen bare ta og fikse dette opp eller heve kjøpet på bilen.

Du vil få hjelp fra både bt og forbrukerrådet med denne saken og skaden å feil og mangler som bilen har  etter dette.

Ville tatt bilen inn på en test hos bt dem vil kunne finne ut mer også hva som har kjed med bilen.

Så her er det selger som vil få alle kostnader på dette.

Om detter er bilforhandler så kan verste fall får han bli dette den siste bilen han har solgt om det viser seg at han ikke har kommet med rett info.

Nei dette er ikke mulig og komme av normal kjøring.

Om ikke du har hatt en virkelig fly tur ut på et gjorde eller en stor hopp på en fartsdump :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ikke du har hatt en virkelig fly tur ut på et gjorde eller en stor hopp på en fartsdump :-)

 

 

Ånei, jeg har behandlet bilen meget pent smile.gif

Nettopp fått ny olje, oljefilter, dieselfilter og luftfilter. Var da jeg oppdaget at noe ikke helt stemte der. Bladene på radiatorvifta lå og skallet inntil luftfilter boksen. Synes de lå litt for nærme. Så da jeg prøvde å se om vifta ikke satt på plass merket jeg at hele radiatoren var løs. Og etter litt demontering av grill og sånn så fant jeg flere tegn på frontskadet bil. 

 

Edit: Legger inn et bilde som viser radiatorvifta. Hvor bøyd den er i festene. Fra bilde 1 til bilde 2 har jeg snudd vifta 180 grader

 

post-142873-0-85384600-1431276354_thumb.jpg

post-142873-0-80788200-1431276360_thumb.jpg

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe kunne tenke meg at du ikke hadde vert på noe fly tur :-)

 

Du har jo en veldig klar sak det virker som bilen har kjørt inni noen bakfra og fått en kraftig smell.

Du kan også kontakte gammel eier av bilen og høre hva som har skjedd med bilen om det ikke har vert flere eiere under veis.

Du kan prøve og ta en alvorsprat med firmaet du kjøpte bilen og høre hva dem sier.

Men ikke si noe til hann/henne at du vil gå videre med saken da dem kan forberede seg på en eventuelt en sak.

Her er  det nok blitt lappet opp så godt dem kan før salg og skjult feil og mangler på denne bilen, kan ikke si det er gjort særlig bra jobb.

Om du skal ha dette fikset så skal du velge verksted selv ikke la dem velge ut da dem ikke virker heilt til å stole på.

Du kan ta kontakt med bt og høre om du kan få tatt en kontroll på helle bilen etter mistanke at bilen har vert skadd.

Større kollisjonsskader vil som regel alltid ha en prismessig betydning, og dette må det informeres om, selv når skaden er utbedret. Dette fordi det alltid vil knyttes usikkerhet til om skaden er fullstendig utbedret eller ikke. Selger trenger ikke nødvendigvis opplyse om at bilen har vært kondemnert, det vil si at forsikringsselskapet har vurdert det slik at bilen må utbedres for et høyere beløp enn dens verdi, men det må opplyses nærmere om omfanget av skaden til kunden også papir på skaden.

Synlige skader trenger selger i prinsippet ikke å opplyse om dersom bilen besiktiges før kjøp. Men selger skal gi opplysninger uansett for å unngå konflikt i etterkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal kontakte firma imorgen og høre om bilen har vært kollisjonsskadet.

Så blir det videre til BT som du sier og høre om de kan sjekke bilen og se hva dem finner

 

Takk for klare og fine svar så langt biggrin.gif

 

Hadde aldri kjøpt bilen om jeg hadde fått vite at bilen har de skadene den har. (Kollisjonskadet eller ikke) Bilen ble solgt i god teknisk stand og kun en ting å sette fingeren på. Det er kast i en bremseskive. Påvist at Mekonomen. Men nå i ettertid har jeg jo funnet dette med radiatoren da + begge fjærer foran er knekt av. Nye fjærer (justerbart senkesett) er kjøpt inn men ikke fått satt på enda. Kan skaden i fronten ha ødelagt fjærene og evt bremseskiva? Begge fjærene er knekt, siste ringen. Så og si samme plass på begge.

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

drive2.gifHar gammel eier vert på en crossbane med denne bilen eller.

Dette har nok en sammenheng med resten av skadene på bilen.

Det kan også ha vert en utfor kjøring i grøft eller noe sånt at bilen har fått en har hard landing på fronten og blitt hengende og fått disse skadene eller noe da tenker på sånn stor høy grøft.

og dempere har fått seg en trøkk og fjærer sprengt av trykket som den har fått kan hende demper tårnet er dårlig og kjekk den ut og.

Om du har byttet bremseskivene har du da di gamle som du kan vise fram.

Om dem sitter på bilen enda så ikke bytt dem enda.

Og unngå og bytt noe på bilen før du har fått avklart hva som skal skje med bilen.

Er alltid trist når sånt skjer og heller ikke mye moro og finne ut sånt i etter tit.

Men du får holde ut og ta saken så langt du kan komme ville nesten ha krevd heving av kjøp på bilen.

og kanskje kjøpt ny bil.

Men om det er et flink og bra verksted som kan fikse skadene så er jo det bra.

Ofte så kommer selger og kjøper til enighet før evnt at det skal komme en sak mot han.

Dette har litt med at det kan fort komme i media og div og føre han i dårlig lys også i registeret til forbrukerrådet som ikke er så heldig får en bilselger som driver seriøst.

Så lykke til i morgen med praten med selger.

Og hold oss oppdatert med saken videre intreressant og følge med og lykke til videre i morgen og håper dere kommer til enighet i morgen da.

Om dere ikke blir enig så gi han en på trynet boxer.gif ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tårnlageret lager lyd. Ikke mye, men hørt antydning til litt gåent lager der. Har alt kjøpt inn nye siden jeg skulle på med senkesettet.. Men nå som dette er i rampelyset så blir ingenting satt på bilen.

 

Skal oppdatere deg/dere da jeg har fått snakket med firma imorgen ;) 

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan det ligge mye mer feil på bilen som ikke du har oppdaget en og teknisk kontroll kan avdekke alle feil på bilen.

Håper dette du får en bra utfall av saken er så veldig kjedelig at sånt skjer.

Er veldig dårlig av selgere å ikke oppgi dette da han solgte bilen.

Han viste heilt sikkert om det men det var så store skader på bilen, og kostnader på den hva store og solgte den som den hva får å komme unna kostnadene.

Er du naf medlem så kan du også få hjelp der og.

Så ta en lapp skriv opp alt du har funnet av feil mangler på bilen ta med lappen til selgeren og komter han med at du vil ha dette fikset.

Ta også kontakt med forbrukerrådet og få satt i gang sak så fort som mulig der vil du få veldig og hjelp dem er som regel strenge på sånne saker.

du må ha all lykke til i morgen skal følge med videre i saken her.

Så bra at du oppdatere videre her. 1-winking.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det kan han ikke gjøre da dette er så grove feil på at selve julenissen hadde snudd seg i grava. madnoel.gif

Hadde det vert snakk om en defekt pære eller ei bærebru bærearm eller om en knekt fjør så hadde det vert snakk om noe annet.

Synlige skader eks bulker som du selv har sett trengs ikke å dokumenteres.

Men dette er nestet så grove feil og mangle nesten på kanten av svindel.

Og en som har vert kondemnert trengs ikke på grunn av at der har forsikring selkapper nokså gode papir på og dem er også måte inn på en undersøkelse hos bt før salg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om bilen selges uten garanti og frasen "selges som den er" eller "selges som rep. objekt" brukes klarer ikke selger å fraskrive seg alt ansvar.

Hvis det er feil på bilen som selges burde ha visst om så er det grunnlag i seg selv for en evt. reklamasjon!

 

Ergo, hvis de nevnte manglene er feil som selger burde ha visst om (selv om han muligens har handlet i god tro) så er han er pliktig til iflg. loven å ta grep.

 

Offtopic; Jeg vet hvem du har handlet bil av (så annonsen før du kjøpte bilen, hvis det er en A3) og jeg har hørt før at de har bevist solgt biler uten å opplyse om åpenbare mangler, men aldri selvopplevd. Jeg holdt på å handle bil av de for noen år siden men hele opptreden til selgeren da jeg var der fikk meg til å skygge banen.

 

Håper uansett at dette går i din favør, selv om jeg ikke tror de er useriøse for da hadde neppe salget dems gått så bra som det gjør..

 

Og hvis noen lurer, nei jeg kommer ikke til å si hvem forhandler er ;)

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DU HAR garanti......... og spesielt fra en bilforhandler.....!!!!!

Les hva rettighrter du har hos Forbrukerrådet.no

Sånne ting gjelder får private og kollisjon skade bilder er ikke lov og selge.

Uten at det blir opplyst om de.

Og det skal ligge med dokumentasjon på alt som er gjort med bilen.

Du kan selge en bil , da skal det opplyses om det til selger om du kjøper en som dele bil blir det en annensak,eller en du skal bygge opp igjen kreves det en del krav til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår